Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Peter

CiteerIk spuit een deel van de inhoud van de onhandige megatubes in een gewone (medische) spuit en gebruik dat als handig gereedschap.
Zelfs al moet je de helft weggooien wegens iets te snel verstoppen o.d., het blijft stukken goedkoper dan het product in handige dure tubes te kopen.

Mijn echtgenote doet dat ook met de gewone heldere Soudal siliconen. Bij regelmatig gebruik nog nooit niets moeten weggooien. Kleeft wel na gebruik telkens een stukje tape over de opening. Die spuitjes zijn zeer goedkoop bij de apotheker te vinden
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Lijkt me een goeie tip. Dat ga ik eens proberen. Ik heb nog ergens zo'n spuit liggen om eens te proberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#692
En hier is een kort filmpje van de testritten door de schaduwstations "Belpaire" en "Walschaerts". Klik op de foto om de film te zien.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#694
Ik heb even een lijstje gemaakt met m'n ervaring met de bouw van dit schaduwstation. De opgesomde punten zijn geen absolute wetten, maar persoonlijke ervaring.

Pro

  • Het concept om met 4 mm kurk te werken met sleuven voor de bedrading is 100% meegevallen
  • Het rijvlak op 85cm van de grond werk prima, ook om 90cm diep te werken
  • Bedrading en toestellen allemaal langs de bovenkant plaatsen werkt heel handig
  • Rosoft's keerlusmodules en VanPerlo's OC32 modules zijn uiterst betrouwbaar, en goede service
  • Peco ST5/6 wissels zijn goedkoop en hebben een perfecte geometrie voor een schaduwstation
  • Servo's (voor wisselaandrijving) met eigen gemaakte houders uit kunsttoffen L-profiel zijns uiterst prijsvoordelig
  • Koploper werkt perfect!
  • Lenz LZV100 doet perfect z'n werk
  • Het systeem met diodeschakelingen onmiddellijk tegen het spoor werkt prima
  • Modificatie Peco-wissels (draadbrug aanbrengen, puntstuk bijvijlen) werkt goed
Neutraal

  • Littfinski's RS8 feedbackmodules zijn betrouwbaar, maar missen een input-monostabiel om dender op de commandobus te vermijden.

Contra


  • De belangrijkse bron van rijproblemen (relatief) zijn de kuststoffen puntstukken van de Peco-wissels
  • TEC7 werkt niet goed als isolatielasvuller (geknoei met kleverige smurie)
  • Lenz' LI-USB interface geraakt gesatureerd met commando's na lange rijden (een uur of meer), en verliest berichten (met o.a. spookbezetmeldingen tot gevolg)
  • De railssecties van bloksegmenten niet aan elkaar solderen, maar apart voeden
  • ATF (transmissieolie) blijkt geen verbetering te brengen met rijgedrag (elektrisch contact), maar is funnest voor de trekkracht

Algemeen besluit:
M'n belangrijkste "ergernissen" (relatief) zijn de dender op de commando-bus met foute bezetmeldingen na een uur rijden als gevolg, en de insulfrog Peco's. Beide problemen krijgen extra aandacht en worden door bijkomende maatregelen gecompenseerd. Voor de rest is het bijzonder fijn rijden met de treinen, beter dan m'n vroegere baan Saraan, of met de loods van Brussel-Noord. Ik ben bij!

De afwerking van m'n schaduwstation gaat ondertussen verder. De helft van het emplacement ligt al in kurksleuven. Daarna sporen vastkleven met puntjes TEC7, draden opbinden en nummers aanbrengen (sporen en wissels) opdat ze makkelijker te identificeren zijn. De twee foutjes opm de terugmeldmodules moet ik ook nog herstellen om de laatste 3 sporen in gebruik te kunnen nemen. Ik weet dus nog wat doen...  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel mooie samenvatting, ik blijf dit vol bewondering volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

railrunner

Michiel,

Uw uitleg komt over als uw schaduwstation : netjes en duidelijk, professioneel!
Knap!


Michiel

#698
Thanks mannen!  ;)

Ik heb de moed onder de arm genomen, de probleemmodules gedemonteerd en onderzocht wat het probleem zou kunnen zijn. En het was meteen heel duidelijk: twee slordigheden van mij. Op de eerste print een soldeerkwak, op de tweede een vergeten pootje. Al bij al was het snel verholpen, en nu zijn alle 20 sporen van het schaduwstation operationeel!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


Kleinigheden die soms grote gevolgen kunnen hebben, beter nu opgelost dan later...

Gerolf

Klinkt heel bekend, Michiel.
Zulke dingen overkomt iedereen die zelf met elektro knutselt  ;)  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Mooi werk Michiel.

Hopelijk nu een hoop spook meldingen kwijt.
Ben benieuwd naar de volgende update. :) :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michiel

De spookmeldingen hebben een heel andere oorzaak, en zijn nog steeds een accuut probleem (na een uutje rijden). Het merkwaardig is dat, wanneer ik de LI-USB interface van Lenz even zonder spanning zet (reset), de spookmeldingen weer voor een tijdje weg zijn. De saturatie van commando's op de bus lijkt de LI-USB in problemen te brengen (zwakste schakel? kleinste buffer?). Ik ben erg in de verleiding om een S88XpressNetLi (Rosoft) te kopen om te zien of ik van m'n problemen ben verlost. (Ik vrees van niet eigelijk)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#703
Het familiale leven kreeg even een opstoot met onder andere het nieuwe schooljaar. Werken aan de baan kwam dus wat in de verdrukking. Beetje bij beetje knutsel ik wat onbestemd verder tijdens gestolen kwartiertjes, maar de voorruitgang is traag. Treinen wachten geduldig op betere tijden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007

Het was een tijdje geleden dat ik uw topic heb gelezen,
je hebt al mooie vooruitgang geboekt, proficiat.
Uw samenvatting vind ik fantastisch, er zijn zeker enkele punten dat ik ga meenemen op mijn baan.