LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Ik gebruik Evan's principe, maar met houten T-planken.
Die steunen op een balk vóór en achter de baan.
Ik zet ze pas vast op de moment dat ik een module gebouwd heb (dan past het steeds).  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Ik zou toch opteren voor een systeem waarbij een van de helixen ook een beetje opzij kan schuiven (als je daar de plaats voor hebt) of toch een "eenvoudig" wegneembaar stuk heeft.

Het naar voor uit schuiven van de bakken is goed als je zeer strak werkt op de zijkanten.
Bij de minste onregelmatigheid blijft een en ander achter elkaar haken met de gekende gevolgen.

Zaak is zeker dat je het hout dan bij een degelijke houthandelaar op maat laat zagen, om een mooi gelijke systeemhoogte te krijgen van de bakranden.

Bij Vaerwegh Dok worden de bakken gedragen door een 3-tal balken in de langsrichting: 1 aan de voorzijde, 1 in de aansluiting tussen hoofdbal en schaduwstation, 1 achteraan. De modules worden eerst een stukje opzij geschoven voor ze naar voor uitgehaald worden, net om beschadigingen aan de koppen te vermijden.

Citaat van: Michiel op 19 augustus 2016, 10:41:15 AM
...
Extra uitdaging: ik meet, zaag, en rasp alles met de hand (ik heb geen zaag-, frees- of snijmachines), dus ik kan niet rekenen op strak machinaal maatwerk met 0.1mm nauwkeurigheid. Ik gebruik meestal systeempjes om alles passend te krijgen.
...
Heb je zelfs geen dremeltje bij de hand??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#662
Evan, Jean, Fans, bedankt voor jullie reacties. De door jullie aangehaalde voorstellen liggen binnen wat ik voor ogen had. Ik kwam ook tot de oplossing om de helix-bakken (deels) opzij te kunnen schuiven om schade te vermijden. Maar met het nadeel dat wanneer men vb de middelste bak eruit wilt nemen, men een voor een de naastliggende bakken eerst opzij moet gaan schuiven.

Om de helixbakken opzij-schuifbaar te maken zonder dat het een onbeholpen en te zware handeling wordt, vraagt ook om een geplande aanpak kwa constructie en techniek. Er groeit iets in het hoofd, maar het het blijft een vrij omslachtige bedoening.

De grote planken laat ik inderdaad door de houthandelaar op maat zagen om rechte randen te hebben. Dat ziet er meteen een pak deftiger uit. Ik heb een boormachine, een decoupeerzaag en een dremel. En met geen van alle zaagt men rechte, haakse planken op maat.  ;D

Ik vroeg me dus af of er dus geen techniek of truuk werd gebruikt door module-mensen om bakken makkelijk tussenuit te halen, en er weer in te plaatsen zonder schade, zodanig dat de aansluiting (rail-uitlijning) steeds weer precies en consequent is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Citaat van: Michiel op 19 augustus 2016, 13:43:53 PM
...
Ik vroeg me dus af of er dus geen techniek of truuk werd gebruikt door module-mensen om bakken makkelijk tussenuit te halen, en er weer in te plaatsen zonder schade, zodanig dat de aansluiting (rail-uitlijning) steeds weer precies en consequent is.
...

Zelfs bij het gebruik van een "doorgaande" onderstructuur blijft dat een heikel punt. De modules moet je elke keer terug uitlijnen.
Je mag niet vegeten dat hout een levend materiaal blijft dat een beetje gaat "werken". Zolang alles aan elkaar hangt is dat niet problematisch, maar als 1 bak een tijdje niet "ingespannen" staat gaat die zich een beetje zetten en dan kloppen de mm niet meer.
Op grotere schalen minder erg dan op de kleinere.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Bedankt voor de uitleg, Frans. Ik begrijp dat er dus geen bepaald handig systeem in gebruik is bij de modulebouwers. Ik zoek wel een techniek die bij mijn situatie past.

Ondertussen zijn alle wissels van servo-aandrijving voorzien. Ik ben bezig met de afregeling van de laatste 16 wissels. Nog enkel de nieuwe wissels en opstelsporen in Koploper ingeven, en de nieuwe opstelsporen poetsen. Dan kan het proefrijden van bundel "Walschaerts" beginnen.  Het einde van de bouw van het schaduwstation is nabij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Citaat van: SuSke op 19 augustus 2016, 14:02:33 PM
Citaat van: Michiel op 19 augustus 2016, 13:43:53 PM
...
Ik vroeg me dus af of er dus geen techniek of truuk werd gebruikt door module-mensen om bakken makkelijk tussenuit te halen, en er weer in te plaatsen zonder schade, zodanig dat de aansluiting (rail-uitlijning) steeds weer precies en consequent is.
...

Zelfs bij het gebruik van een "doorgaande" onderstructuur blijft dat een heikel punt. De modules moet je elke keer terug uitlijnen.
Je mag niet vegeten dat hout een levend materiaal blijft dat een beetje gaat "werken". Zolang alles aan elkaar hangt is dat niet problematisch, maar als 1 bak een tijdje niet "ingespannen" staat gaat die zich een beetje zetten en dan kloppen de mm niet meer.
Op grotere schalen minder erg dan op de kleinere.

In H0 met Heide gebruik ik een soort pen-gat verbinding mbv inslagmoeren. Die bakken zijn al regelmatig uit elkaar geweest, een tijd zelfs, terug ineen gezet, en de uitlijning was perfect! potloodlijnen die er op stonden liepen mooi door zonder afwijking.
Belang van die doorgaande structuur is dat alle zijkanten even hoog zijn! anders zijn ze onderaan perfect gelijk, maar niet bovenaan. Voordeel is wel dat je niet met poten o.i.d. ligt te kullen...

Bij mij ligt iedere modulebak op 2 bruggetjes over het schaduwstation. Die met de laser zijn gezet. De bakken zijn allemaal even hoog. en de uitlijning bovenaan is perfect... en ik kan iedere bak afzonderlijk op zijn kant zetten. mits de overige iets uiteen te trekken (bescherming spoorstaven! )

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

#666
Bedankt Yannick. Het bevestigd weer hetzelfde concept: bakken liggen op gemeenschappelijke dwarslatten, en moeten wat opzij geschoven worden om ze er tussen uit te kunnen lichten. Dat concept neem ik onder de arm, en bak er iets van.

Alle wisselaandrijvingen zijn geplaatst, afgeregeld en in Koploper ingegeven. Nog enkel de blokken van de opstelsporen van de tweede bundel in Koploper ingeven, en ik kan weer testrijden: de inhuldiging van bundel Walschaerts (het zuidelijk schaduwstation dat de stations Ottignies, Namen en Luxemburg emuleert). De foto toont het rijtje servo's, met de gebruikelijke knutselrotzooi eromheen. Zo zijn er dus twee. Opruimen komt wanneer alles rijdt zoals voorzien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

leuke foto.
Geeft goed weer dat sporen ordelijk plaatsen toch mooier werkt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

.. en dat alles ongetwijfeld een pak beter rijdt  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#669
Ik ben inderdaad aan het onderdeel "orde en netheid" gekomen. Het schaduwstation is klaar. Jammer dat 3 van de 20 sporen voorlopig onbereidbaar zijn wegens een defect in de terugmelders. Ik moet betreffende modules eens nakijken en proberen te herstellen. Maar los van dat, kan ik beginnen met opruimen, schoonmaken en opbinden van losse draden: de opleveringswerken.

Op dit moment rijden 2 schoonmaakktreinen hun rondjes, meteen als test of alles goed is aangesloten, afgeregeld en ingevoerd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#670
En dan leuk spelen: de lange-treinen-test. Hoe lang duurt het voordat er wagons afhaken. Hoe dikwijls lossen er koppelingen, ontspoort er een wagon of wordt er een wissel verzet halverwege de sleep doortocht. Nu, 30 minuten na de start van de test nog geen! (hout vasthouden...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Wow, leuke sleepjes die allemaal door BXL-Luxemburg gaan bollen  ;) ;) ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ben

Netjes hoor. Je hebt eer van je werk Michiel. :)

Gr, Ben.

ERVIN

Vond ik ook altijd , en nog steeds één van de leukere dingen , ( test ) - rijden met lange slepen , machtige lengten heb je daar Michiel , je gaat je niet snel vervelen. ;)

stevend

Misschien een ideetje om je bakken via een hendel open te draaien . Per bak een hendel die verbonden is met tandwielen ( die loopt op een tandrail ) en uiteraard wanneer m'n de bakken dicht doet ,gebruik maken van afgeschuinde latjes of pennen . Wel kan je maar 1 vaste bak hebben .
Wel zou ik je bakken rondom voorzien van een L-profiel ( aluminium ) . Dat houd toch al het iets af wat kromtrekken tegen .