Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Welkom terug, Michiel. Veel vooruitgang gewenst  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts


Steam.N

Blij dat je terugbent, Michiel !!!
Veel succes met de heropstart  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#633
Het is inderdaad goed om weer terug te zijn. De verkennende rijtesten verliepen goed, met maar een paar kleinere mankementjes. Ik ben dan maar schuchter begonnen met het plaatsen van een volgend aantal servo-motoren. De houders zijn van plastieke L-profielen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

welkom terug Michiel, veel succes met de verdere bouw van de baan
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Thanks Koen en Bernard!  ;)

Gisteren even bezig geweest met de baan: 5 servomotoren werden geïnstalleerd en afgeregeld. Nog een hoop te gaan. Ik heb er alvast 20 bijbesteld want ik kwam er een twaalftal tekort.   :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#637
Negen servootjes op een rij, sturen elk een wisseltje. Met vier waren ze, en 5 kwamen er bij. De wirwar van draden ruim ik ooit wel op, maar tijdens het knutselen hoort het er bij. Nog vier zo'n rijtjes en het schaduwstation is klaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


Steam.N

Ziet er inderdaad propertjes uit, Michiel.
Misschien heb je het eerder al vermeld, maar dan heb ik het oer het hoofd gezien: heb je de veertjes uit de wissels gehaald?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De reacties "netjes" en "proper" had in niet verwacht, want ik vind het een rommeltje, maar een rommeltje dat werkt.  ;D

@Jean, ik heb het veertje niet uit de wissel gehaald. De wissel werkt zoals de constructeur het heeft bedoeld. Ik hoef met de servo niet zelf de tongen met een onbepaald kracht te gaan aanduwen/trekken om een goede aanluiting te krijgen. Het eigen veertje doet dat al. De servo haalt de wissel over tot op het moment van de "klik". De wissel neemt over, en doet de rest zelf. Minder kans dat ik de rails uit de sokkels trek door de tongen te hard te willen aanleggen.

Wanneer ik de wissel van de bovenbaan zal aandrijven met jouw houders, zal ik het veertje er waarschijnlijk wél moeten uit halen. Maar dat is een verhaal voor veel later.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ah ja, klopt: het gaat om het schaduwstation, waar dat veertje helemaal niet stoort  ;)
Dat "rommeltje" komt van de draden.  Die komen wel propertjes te liggen, dat weet ik wel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#642
En eerlijk gezegd, die klik is geruststellend. Men hoort eerst het knarsen van de servo, en dan die zachte "klik". Een bevestiging dat de wissel goed over ging. Mogelijk dat die klik me later zal gaan ergeren, maar op het moment, bij de opbouw en het inrijden van de baan vind ik het een aangenaam voordeel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

En  later zit het schaduwstation mooi weggeborgen onder een ander staaltje modelspoorbouw zodat je die "klik" maar amper zal horen  ;)

Ondanks het "rommelig uitzicht" toch een "gesructureerde aanpak" Michiel en dat is eigenlijk belangrijker dan een draadje dat ergens een kronkeltje te veel heeft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#644
De bundel "Belpaire" (ja, ze kreeg een naam!) is klaar (rechter deel op de foto). Alle 18 wissels zijn gemotoriseerd, alles sporen zijn berijdbaar en beschikbaar voor geautomatiseerd verkeer. Bundel "Belpaire" is de Noordelijke bundel die de functie overneemt van de virtuele station Brussel-Noord, Schaarbeek en verder (Antwerpen, Oostende,...). Op dit eigenste ogenblik worden de sporen ingereden. Een plechtig moment...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)