Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Om dat jitteren van servo's (met microcontroller-sturing) tegen te gaan heb ik wel een oplossing:
op het (exact) juiste moment de voeding van de servo inschakelen (9ms na flank van servo-puls)
... maar ik heb totaal geen idee of je dat in een OC32 kan afregelen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Tja, Gerolf, zo nauwkeurig zal ik het niet snel krijgen. Ik was al blij dat de servos bewogen op basis van DCC commando's. Maar die jitter, constant gebrom, en soms willekeurig heen en weer schieten... Ik heb het na 2 weken prutsen wel gezien.

Ik heb geen zin om te lang met dit schaduwstation bezig te zijn. Zoiets moet technisch in orde zijn, betrouwbaar en functioneel. Zo'n Arduino met servos lijkt een echt zorgekind te worden, en is bijna een hobby-project op zich. Ik overweeg ernstig om twee OC32/dcc modules van Van Perlo aan te schaffen. Kan ik weer constructief vooruitgang boeken; op, richting bovenbaan waar de echte modelbouwfun ligt...  8)

En de Arduinos zullen wel bij een ander project weer opduiken... (die draaischijf met stappenmotor bijvoorbeeld)  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#572
De OC32's zijn besteld, de benodigde schakelingen voor gelijkspanningsvoeding zijn gemaakt. De opstelling van de componenten is uitgedokterd. Extra schakeldraad is ook besteld. Maar voor de rest, wegens familiale redenen, heb ik dit afgelopen weekend niet veel kunnen werken aan de baan. Maar ik hoop dat de OC32's de servo's in bedwang gaan kunnen houden. Het is gespannen afwachten tot wanneer de eerste servo's zijn aangesloten. Veel alternatieven heb ik niet meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Benieuwd naar de OC32-testresultaten.  Hopelijk zijn je jitterproblemen dan opgelost.

Mooi treinkastje ! 
Kers op de taart, als je vrouw er ook blij mee was  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Normaal stapt m'n vrouw totaal ongeïnteresseerd met de was door de treinenkamer naar het wasruimte (buanderij zou toch mooier klinken). Maar deze keer keek ze snel even naar de vitrinekast en zij spontaan: "Me gusta este ... truco". En wandelde verder.  Ikke blij ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Wat een vitrinekast al niet kan doen  ;)

Mooie verzameling Michiel en ook een beetje benieuwd naar je resultaten met die OC32 (fingers crossed)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Citaat van: SuSke op 09 mei 2016, 10:14:36 AM
Wat een vitrinekast al niet kan doen  ;)
Inderdaad! Ik zal er moeten bij kopen, denk ik!  ::) ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Of, wat voor iedereen het moeilijkste is: stoppen met kopen en eerst afwerken wat je hebt (dat van die 'eerste steen' hé)

Michiel

 ;D

Gelukkig voor de portemonee zijn het allemaal afdankertjes van 20-30 euro max, die elk nog veel liefde en aandacht nodig hebben om weer de wieltjes te kunnen strekken. De "eerste steen" (niet in bijbelse termen dan, maar metseltermen om onder je opmerking te duiken) wordt aan gewerkt: het schaduwstation is bijna klaar. Nog enkel de wisselaandrijvingen plaatsen en de fouten wegwerken tijdens het testrijden.

En een tweede vitrinekast kan ook niet. Heb ik geen plaats voor, geen vrije muur meer.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#579
Treinen wachten geduldig op betere tijden, wanneer wissels schakelen, wanneer er geen rommel meer op de sporen ligt, en wanneer er spanning op de rails staat. Nog even...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

#580
indrukwekkend !  8) 8) 8)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

3rail

Erg mooi. :) :)

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Dit weekend ben ik veelal bezig geweest met "problem hopping". Bezig met het aansluiten van de OC32, de servo-driver printjes en de voedingslijnen, maar dan merk ik de OC32 een seriële verbinding nodig heeft om te configureren. Mijn computers hebben geen seriele poorten meer, dus een oude PC uit de kast getrokken (kan ook meteen voor Koploper dienen). XP erop, maar die blijkt helemaal niet meer te willen starten. M$ heeft het goed voor elkaar om mijn duur gekochte licentie onbruikbaar te maken. Dus Windows 7 erop, maar de licencie van XP blijkt ie niet te willen vreten. Met een voorlopige licentie (van internet geplukt, foei), wilt ie wel 3 dagen verder, maar dan moet ie geactiveerd worden. De tijd om op het werk eens de informeren naar een recup-licentie. Wie weet, met al die computers die einde onderhoudscontract zijn...

Veel gepruts, maar niet veel vooruitgang dus.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)