Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Gerolf

Als je het draadje in de bruggelijkrichter vervangt door een diode, win je 600mV ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#556
@Freek, ik vermoed dat er nog een extra weerstand (4K7 of zo) tussen R1 en Q1 moet zitten. Nu krijgen die LEDS van de RS16-O de volledige 18V te verwerken. Dat vinden ze niet lekker, dacht ik. Maar voor de rest, een stuk simpler dan ik had bedacht. Dit heeft potentie!  :)

@Gerolf, goeie tip, met een paar consequenties. Je valt terug op het halve bloksignaal (op te lossen door 2 diodes in anti-parallel). Maar het probleem is in feite de stroom. Ik genereer niet voldoede stroom door de diodebrug om ze volledig te satureren naar hun doorlaatspanning. Een extra diode in dit geval zou de oorzaak van het probleem niet herstellen, en blijven de diodes kwakkelen op de flank. Maar dat is maar mijn bescheiden analyse. Waarschijnlijk zie ik nog iets over het hoofd.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#557
Ondertussen is m'n test Arduinooke klaar. DCC ingang, servo uitgang, software klaar (in principe). Kwestie van aansluiten testen en fouten herstellen. Ik ben benieuwd...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

" Je valt terug op het halve bloksignaal. "
Toch niet - de brug zorgt er voor dat je beide signaalhelften verwerkt.
De diode gaat van de "+" naar de "-" van de brug, en geleidt dus in beide periodes.

" Ik genereer niet voldoende stroom door de diodebrug om ze volledig te satureren naar hun doorlaatspanning. "
Euh ... nee ... ook niet. Je hebt te weinig stroom door de leds in de optocoupler omdat
- over de brug te weinig spanning staat
- er niet genoeg stroom "over blijft" om door de leds te gaan

Probeer het maar eens ... ik ben er zeker van dat je een verschil zal merken  ;)
Mogelijk zal je de weerstand naar je leds iets moeten verhogen (bvb 100 ipv 39 Ohm)

Succes met je servosturing !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

1 diode in de diodebrug is inderdaad voldoende. Dat had ik niet meteen door.  ;D

Ik heb wel geen zin om al m'n 80+ diodeschakelingen te gaan verwijderen, ombouwen en weer plaatsen. Dan zakt de moed in m'n schoenen. Liever een extra weerstandje in de locomotief. ;)

En de volgende diodebruggen worden er van een ander type, die wél de nodige spanning levert met de beschikbare stroom. Maar dat is dan voor de bovenbaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek


Citaat van: Michiel op 23 april 2016, 08:55:44 AM
ik vermoed dat er nog een extra weerstand (4K7 of zo) tussen R1 en Q1 moet zitten.

Inderdaad, ik wist dat er iets was :-\. Proberen maar zou ik zeggen.

Was waarschijnlijk nog niet tegoei wakker  :-[

Freek

Citaat van: Michiel op 23 april 2016, 10:10:15 AM

En de volgende diodebruggen worden er van een ander type, die wél de nodige spanning levert met de beschikbare stroom. Maar dat is dan voor de bovenbaan.

Ik zou in dat geval eerder opteren om ineens een extra buffer te plaatsen zoals Franky eerder ook al zei in combinatie met die andere diodebruggen.

Gerolf

Mijn bezetmelders hebben allemaal 3 paar diodes: spanningsval 1800 ipv 1200 mV
- en zo kan ik ook losgekomen wagens met 12k-weerstanden over de wielen (dus heel weinig stroom) probleemloos detecteren.
6 losse diodes zijn overigens goedkoper dan een bruggelijkrichter + een diode
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Op het vlak van elektronica heb je toch een stuk helderder beeld op de situatie dan ik. Ik ben nog vollop ontdekkende...  ;D

Maar met men Arduino-avontuur ben toch ik weer een stapje vooruit. Het duurde wat voordat ik de adressering on de knie kreeg, maar het werkt: de servo motor beweegt aan de hand van DCC commandos. De programmatuur is niet van mijn hand, maar schaamteloos van internet gepluk van een vrij en open project.  :)

Het jittert nog, en nu nog 9 extra servos aansturen met deze Arduino, maar ik ben nog in de race. Hier dan een heel kort videootje van het gloriemoment: https://youtu.be/ud7s2px2ApM
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Proficiat, Michiel !  Het gaat je voor de wind.
Geniet er ten volle van !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#565
Citaat van: Freek op 23 april 2016, 08:36:08 AM
Zoals ik denk dat het zou moeten werken, ik ben er niet 100% zeker van.

Zeg het gerust als ik iets over het hoofd zie

Hallo Freek, ik heb jouw schema eens gebouwd, maar het blijkt niet te schakelen. Het geeft een permanente bezetmelding, steeds en altijd. Er zijn dus nog een paar dingetjes over het hoofd gezien. Wanneer ik het schema bekijk lijkt me dat:
- zoals al gezegd een weerstand ontbreekt tussen Q1 en R1 om de stroom door de optocoupler te beperken. De weerstand van 4K7 heb ik dus al toegevoegd met m'n proefschakeling.
- de basis lijkt open en vlottend wanneer de Xtreme keerlus geen bezetmelding geeft (is dit een probleem?)
- de schakeling lijkt de logica te inverteren en gezien we maar op halve fase werken zou dit ook fout kunnen lopen

In elk geval, jammer maar het werkt niet. Ik ga eens variatie op het thema proberen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Steam.N op 23 april 2016, 22:31:48 PM
Proficiat, Michiel !  Het gaat je voor de wind.
Geniet er ten volle van !!!
Bedankt Jean. Maar de winst is nog niet binnen. De servos jitteren nog wanneer de digitale baanspanning aanwezig is, en meer dan 2 servo's gaat nog niet. Een stevige en gescheiden voeding voor deze servo's lijkt een must. Dat is dus de volgende opdracht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Hallo Michiel,

ik schaam mij diep  :-[ :-[. Ik had beter moeten weten.


Dit zou beter moeten werken en niet meer inverteren.
Ik heb ook een gelijkrichter toegevoegd zodat je een stabiele spanning hebt om te schakelen. Dan kan dat al geen probleem meer geven.
Hopelijk is het nu wel in orde. :-[

Michiel

#568
Het vlot niet echt met de elektronica langs deze kant. Ongeacht het verbeteren van de voeding, de servo's blijven jitteren en gedragen zich rommelig en onbetrouwbaar. Het wordt zo langzamerhand wel vervelend met die elektronica, want de sotfware van de Arduino lijkt het wél te doen.

Voor de Xtreme keerlus heb ik nu eindelijk, na de 4de poging wel een uitkomst. Deze buffertrap hieronder werk prima, en zorgt voor een veel beter bezetsignaal zonder dender op de feedback-bus. Tenminst toch iets dat lukt dit weekend. Freek, bedankt voor de inspiratie, want jouw schema zetten me op het goede pad.  8)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Michiel, als je zelf het arduino programma geschreven hebt is het misschien mogelijk om op het einde van de cyclus het signaal naar de servo uit te schakelen.
Met de OC32 zit er zo een functie in (suspend) deze zorgt ervoor dat de uitgang van de OC32 geen pulsen meer stuurt waardoor de servo in de laatste stand blijft staan.
Als ik die functie niet gebruik blijven bij mij de servo's soms ook jitteren.
Ik denk dat de suspend stand gewoon een open uitgang is , dus niet constant een hoog of laag signaal maar zeker ben ik daar niet van.