LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

'k Ben blij dat je het hebt kunnen oplossen door de aangeboden spanning te verhogen, in dit geval over de bruggelijkrichter, want spelen met de weerstanden om de stroom te vergroten moest vroeg of laat eindigen met defecte optocouplers, als je op de limiet van de spanning zit, of net er boven dan kun je de weerstand zo klein kiezen dat de stroom volledig oncontroleerbaar (groot) wordt, een soort alles of niets. Stroom door LEDs laat zich maar regelen als je voldoende spanning over hebt en met weerstanden die ruim groot genoeg zijn.
Maar al bij al zijn 2 diodes in serie eigenlijk onvoldoende om een opto betrouwbaar uit te sturen, een diode meer of een schakeltransistor maakt dat je altijd betrouwbaar schakelt wat de belasting ook is...
Vind je dat nu zelf een goede oplossing dat je alle loks moet aanpassen? Wat doe je met een 'gastloc'? Die mag er dan niet op zeker  :D

Freek

Citaat van: efl045 op 21 april 2016, 16:13:43 PM

Als de spanning over de diodebrug lager is dan de spanningsval over de LED van de optocoupler, zou het dan wel kunnen lukken door de weerstand van 33 ohm te verlagen? Meer spanning krijg je zo niet over de diodebrug, misschien zelfs iets meer brandspanning over de LED, maar naar mijn inzien speel je dan nog altijd op de grens en die kun je niet onbeperkt opschuiven door meer stroom door de LED te blijven sturen...
Ofwel diodes bij plaatsen om meer spanning te krijgen, ofwel de juiste diodes gebruiken om ineens voldoende spanning te krijgen lijkt mij toch een betere oplossing, en een schakeltransistor zou perfect zijn.
Het begint op deze manier inderdaad, zoals Michiel zegt, wel op 'gerotzooi' te lijken (naar mijn gevoel).

Je krijgt inderdaad niet meer spanning over de diodebrug, maar die 33 ohm gaat wel de spanning over de led nog eens extra beperken, vandaar die 15 ohm.
Citaat van: efl045 op 21 april 2016, 18:41:07 PM
een schakeltransistor maakt dat je altijd betrouwbaar schakelt wat de belasting ook is...
Probleem blijft, als de stuurspanning te laag is, krijg je wispelturig gedrag.

De oplossing van Michiel (extra belasten) is volgens mij de meest betrouwbare.

Michiel

Ik ben gelukkig met deze oplossing, maar zie nog problemen om een weerstand van 250mW in een stoomloc met decoder te prutsen. Over het algemeen zitten ze al propvol.

En de gastloc krijgt dan een wagon mee, met binnenverlichting of zo.  ;) (niet dat ik veel gasten over de vloer krijg...)  ::)

@Freek, ik ben blij dat ook jij deze oplossing ziet zitten.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

SMD weerstandje 0,25W is toch wel ergens bij te prutsen?

Gr, Ben.

efl045

Citaat van: Freek op 21 april 2016, 18:50:00 PM
Probleem blijft, als de stuurspanning te laag is, krijg je wispelturig gedrag.
De oplossing van Michiel (extra belasten) is volgens mij de meest betrouwbare.
Een transistor heeft wel veel minder spanning nodig dan een LED, Michiel meet 1V, heb je al ooit een transistor geweten die daar niet genoeg aan heeft?
Ik blijf het probleem ten gronde oplossen toch altijd beter dan alle verbruikers te moeten aanpassen, dat is hoe dan ook een lapmiddel, en dat voor elke loc die er ooit bij komt, als je het goed oplost heb je er nooit geen omkijken meer naar...

Michiel

Franky, ik zou toch nie graag 80+ extra transitor-bufferschakelingen willen bouwen, "om het principe". Ik steek liever in elke loc een extra weerstand, klaar.  ;)

Ben, aan SMD had ik niet gedacht, maar dat zou moeten lukken: SMD ergens kleven, en met lakdraad naar de twee contactpunten.  "...mijn gedacht!"  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik dacht dat het er zelfs meer dan 80 waren die locomotieven  :D
Of zullen worden...

Michiel

 ;D Nog niet! Voorlopig heb ik hier 5 rijdende digitale locs (waarvan nu 2 met extra 2k2 weerstand). Ik nog een 5-tal decoders liggen om ergens in te bouwen, en een 50-tal locs die wachten op renovatie (allemaal kneusjes). Laten we het dus voorlopig houden op 5.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Vergeef mij dat ik hier toch nog even over doorga, maar ik ben enerzijds zwaar belast met 30 jaar beroepsverleden in engineering en dan nog in een filosofische bui vandaag...
Maar ook na een nachtje slapen vind ik het toch nog altijd jammer dat je het probleem niet echt oplost maar je behelpt met een work around.
Een work around is prima als tijdelijke oplossing of als je het probleem niet kunt oplossen, maar het probleem is er wel nog altijd. En vroeg of laat bots je er toch weer op. En het kan opgelost worden.
Want ik zie het niet betrouwbaar kunnen detecteren van een 'standaard' loc toch als een probleem met je bezetmeldingen en niet van de loc.
Mag en moet je immers van een bezetmelding niet verwachten dat ze een 'standaard' loc ten alle tijde opmerkt?
En is het nu echt zoveel werk om wat je nu al hebt en waar je nog makkelijk aan kunt echt in orde te maken?

En nu zeg ik er verder echt niets meer over, dat is beloofd, je moet doen wat je zelf het beste vindt en stoppen met filosoferen moet ik zeker want anders roept er hier weer eentje 'amen' of zo, want meelopers zijn populairder dan dwarsliggers  ;)

Michiel

Wel, Franky, ik kom je halfweg tegen. De oplossing met de extra weerstand in de locs vind ik persoonlijk vrij elegant want stabiel en degelijk, maar de oplossing met die empirische weerstand met de Xtreme keerlus vervolgd me.

Ik ga hiervoor een degelijk buffertrap bouwen. Het zijn er maar 4, en het maakt het op termijn een stuk betrouwbaarder. Ik heb gisteren avond een schemaatje getekend. Vandaag zien of ik de ontbrekende componenten kan vinden voor een proef-versie, en dan kan ik het dit weekend eens bouwen en testen.

Dus, jouw pleidooi om het meteen goed te doen vallen niet in dovemans oren.  ;)

Wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#550
Eerste poging om een opkrikker te bouwen tussen Xtreme keerlus en RS16-O is mislukt. Het blijkt iets complexer dan ik zo snel had gedacht. Terug naar de tekentafel, en maandag eens een hulplijn op m'n werk inroepen. Elektronica is niet direct m'n sterkste vak.  :-[
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Hallo Michiel,

ik wil gerust ook wel meehelpen. Kan je wat meer info geven over die Xtreme keerlus? Ik weet wel wat de functie is van die module, maar ik heb dit nog niet gebruikt en ik kan zo direct niet veel info (schema) vinden. Ik vermoed dat je de uitgangen van de module wilt aansluiten op jouw bezetmelder?
Moet dit ook gevoed worden van de railspanning of mag dit ook met een gelijk spanning?

Ben

Schema van de xTreme keerlus module, bron is Karst Drenth, de geestelijk vader.



Gr, Ben.

Michiel

Dat is super tof, mannen! Maar het lijkt me wel een uitdaging. Uitgangspunt is:

  • JK digitale DCC spanning als voeding, +/-18V blokspanning
  • Xtreme keerlus uitgang zoals op het plan van Karst te zien is
  • Een gemodificeerde Littfinski RS16-O ingang met 33 ohm ipv de oorspronkelijke 10Kohm
  • De al aanwezig K-aansluiting op de RS16-o gemeenschappelijke pin.
Waarneming: zoals te zien is op het schema van Karst wordt er maar een halve periode bruikbaar met die diode in de uitgangslijn. Het is dus werken met deze halve blokperiode om de opto te voeden van de RS16-O, en de ander helft te verwaarlozen (sperren).

Als jullie er uit komen met een werkend plan, fantastisch, maar jullie hoeven jullie niet verplicht voelen.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Zoals ik denk dat het zou moeten werken, ik ben er niet 100% zeker van.

Zeg het gerust als ik iets over het hoofd zie