LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

Hoe dan ook kan het, wat je ook gebruikt als 'detector', toch nooit nodig zijn de stroom op te drijven naar 20mA als alle modules standaard werken met 1,5mA.
Of...je hebt vroeger de LEDs van de opto's al heel veel pijn gedaan met een veel te grote stroom waardoor ze nu nog nauwelijks oplichten en eigenlijk kapot zijn...

Michiel

#526
Vergeet die 20mA. In de datasheets zag ik een optimale curve tussen 10 en 20mA, maar zoals Freek al aangaf, zolang de outputbelasting van de opto's laag genoeg is, kunnen deze ook werken met stromen van rond 1mA. Ik heb nooit meer stroom proberen te introduceren op de poorten van de RS-modules. De rode weerstand met een extra 0,3mA is het enige wat ik ooit heb gedaan.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik zou toch maar opletten met die 33 ohm weerstanden, besef als er nu ooit 15V (zoals bedoeld) op de ingang komt je opto's de geest geven want dan loopt er meer dan 300mA door, daar waar 50mA wel het absolute maximum is...
Veel beter dan de stroom op te drijven met kleinere weerstanden zoals je nu gedaan hebt is zorgen dat je genoeg spanning krijgt aan je ingangen, bijvoorbeeld door een transistor op te nemen tussen de detectie en de ingang (zoals het gewoonlijk gedaan wordt dus...).

Michiel

#528
De rede waarom er 33 ohm staat is voor het volgende: de stroomdectie per diodebrug. Een klassieke opstelling zonder verassing. Echter heb ik hier een heel nipte bezetmelding, waarbij de minste invloed meteen dender veroorzaakt op de RS-bus. Er is geen enkele marge. Dit probleem moet ik nog aanpakken, en ervoor zorgen dat de bezetmelding kordaat is, en niet aarzelend. (Sorry voor de wat omschrijvende taal, maar in elektronische termen heb ik nog geen antwoord waarom ik met deze problemen zit)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Als je de stroomdetectie op je terugmeldmodule hebt is de lage weerstand een goede oplossing, er kan dan immers niks verkeerd gaan.
Als je een module gebruikt zonder stroomdetectie die bedoeld is om een hoge spanning aan de ingang te leggen los je het veel beter op met een transistor, want als je je ooit vergist (en wie doet dat niet...) en je zet spanning op een ingang is je opto naar de bliksem door een te grote stroom.
Voorbeelden genoeg, daar bijvoorbeeld: http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm
Maar ik ben dan ook een voorzichtig mens...zoals jij het doet kan het, maar het is niet mijn ding...

Michiel

Franky, ik snap je bezorgdheid, maar deze RS16-modules zijn expliciet voorbehouden voor bezetmeldwerk. Er worden geen extra knoppen of ander spul op teruggekoppeld dan de bezetmeldingen. Alle bezetmeldingen zijn per diodeschakeling, de uitzondering zijn de 4 bezetmeldingen van de Xtreme keerlusmodules. Ik ben er heel gerust in dat deze ingangen niets anders te vreten krijgen dan deze signalen zoals hierboven uitgelegd. Maar toch bedankt voor de waarschuwing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Wat is de spanning die je krijgt over je diode brug? Deze kan verschillen afhankelijk van welke belasting er op de rails hangt. Mijn vermoeden is dat deze lager is dan de spanningsval over de LED van de optocoupler en dan kan je een wispelturig gedrag krijgen. Je kan eens proberen om die 33 ohm te verlagen.

Michiel

Exact m'n plan! Vanavond ging ik eens proberen om die 33 ohm te verlagen tot ongeveer 15 ohm (volgens wat ik berekend had). Ik ben nog een paar 33 ohm weerstanden liggen. Dus even als test er parallel over en zien wat dat doet. Ik heb hoge verwachtingen van deze ingreep.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Veel moest daar eigenlijk niet aan berekend of bedacht worden, je had eigenlijk net hetzelfde kunnen doen als ze bij LDT doen...staat allemaal op hun site:


Michiel

#534
Tja, "eigenlijk" en "zou kunnen",... maar ik zit nú met een probleem waar ik een oplossing voor zoek.  ;) Vanavond hoop ik tijd te hebben voor wat experimenteerwerk met die 33ohm weerstanden. Ik heb er goed vertrouwen in, en die 39 ohm maakt daar geen deel van uit.  ;D (maar bedankt voor het opzoeken  ;))

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Voor jou is het nu wel al wat laat om de diodes aan te passen, klopt.
Maar er lezen er hier nog mee en die breng je zo misschien op (verkeerde) ideeën...die kunnen dan maar beter de waarden aannemen die LDT gebruikt, 39 ohm en de juiste diodes, dan werkt het zeker, toch?

Michiel

Helemaal mee eens! Meteen de goede componenten gebruiken scheelt een hoop gerotzooi.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Freek op 21 april 2016, 13:22:43 PM
Wat is de spanning die je krijgt over je diode brug? Deze kan verschillen afhankelijk van welke belasting er op de rails hangt. Mijn vermoeden is dat deze lager is dan de spanningsval over de LED van de optocoupler en dan kan je een wispelturig gedrag krijgen. Je kan eens proberen om die 33 ohm te verlagen.
Als de spanning over de diodebrug lager is dan de spanningsval over de LED van de optocoupler, zou het dan wel kunnen lukken door de weerstand van 33 ohm te verlagen? Meer spanning krijg je zo niet over de diodebrug, misschien zelfs iets meer brandspanning over de LED, maar naar mijn inzien speel je dan nog altijd op de grens en die kun je niet onbeperkt opschuiven door meer stroom door de LED te blijven sturen...
Ofwel diodes bij plaatsen om meer spanning te krijgen, ofwel de juiste diodes gebruiken om ineens voldoende spanning te krijgen lijkt mij toch een betere oplossing, en een schakeltransistor zou perfect zijn.
Het begint op deze manier inderdaad, zoals Michiel zegt, wel op 'gerotzooi' te lijken (naar mijn gevoel).

Michiel

#538
En dan de ontknoping... "tada daaaaa"

Mijn schaal-N locomotiefjes (lees: locdecoders) vragen maar een kleine ruststroom. De diodes van de diodeschakeling zijn met deze kleine stroom nog niet helemaal gesatureerd en leveren maar een schuchtere 1.0V. Met het toevoegen van 2k2 (8mA) parallel over de loc, komen de diodes volledig in geleiding, en ik heb m'n 1.2V, voldoende voor de optocooupler om kordaat te schakelen.

Dus, ivp 84 15 ohm weerstanden te solderen op de terugmelder, hoef ik enkel een paar weerstanden te solderen in de locjes. Klaar is Kees en de warme bakker heeft z'n broodjes.  8)

Ik ga meteen een poging wagen met een van m'n locs, en zien wat dit geeft...

Tot subiet...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Herkenbaar, ik had dat probleem met stuurstanden.

Mooi dat het opgelost is Michiel.

Gr, Ben.