Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Ik observeer enkel, en merk dat ik via de RS-feedback een constante stroom van "aan-uit-aan-uit-..." zie van dezelfde bezetmelder (de spoorsectie waar een loc of wagon met binnenverlichting op staat). Wanneer ik dan het signaal bekijk op de ingang van de feedback module, merk ik dat het signaal te zwak is. Voor koploper is dit niet zo'n probleem, want deze flipflopt de dender weg, maar ik merk dat de bus zelf wel lijdt, met blockages (resets nodig) of verlies van meldingen.

Hier zijn een paar links naar uitleg over het product:
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/rs16_04_20_nl.pdf
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/rs16o_info_nl.pdf

datasheet van de optocoupler op de feedback module:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/473397/TENAND/LTV-844.html

Maar ik vind niets terug over een of andere flopflopwerking.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#511
Beetje ongelukkig, bij jou systeem spreken ze van een RS bus, en ik heb het over R(eset)S(et) flipflops die niks met de bus te maken hebben, enkel met de ingangen, en die blijkbaar niet op jouw printjes zitten, maar vermoedelijk geïmplementeerd zijn in de processor software.
Want 't lijkt mij zeer vreemd dat ze alles dat aan de ingangen verschijnt zo maar op de bus zouden zetten, dat is echt wel om moeilijkheden vragen...
De links die je opgeeft had ik al gezien, ze zeggen daar eigenlijk niks over het principe van inlezen en verwerken van de ingangen (of ik lees er over).

Michiel

En dat is ook het enige wat je krijgt van Littfinski: een black-box, zolang het goed gaat en het doet wat het moet doen is er geen probleem. Maar wanneer er complicaties zijn, is het lastig inschatten wat er gebeurt, waarom het gebeurt, en hoe op te lossen. Vandaar ook een beetje men wat verdwaalt zoeken naar een oplossing. Maar ik kom er wel uit. Voor vanavond heb ik weer 2 strategieën klaar liggen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Heb je dan al eens rechtstreeks contact opgenomen et Littfinski, Michiel.
Ze hebben een goede Nederlandstalige ondersteuning vanuit Nederland.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Nog niet, goeie tip, maar ik ga vanavond toch eerst nog eens een paar dingetjes proberen. Kom ik er niet uit, dan neem ik eens contact op.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb al deels een oplossing gevonden, eerder een lapmiddel, maar het versterkt m'n vermoeden dat de ingangen van mijn RS16 erg ongevoelig zijn en relatief veel stroom vragen om stabiel te werken. Een test wees weer in die richting, en ik weet dus wat ik moet doen om de dender bij sommige blokken weg te krijgen.

Morgen een hoopje weerstanden van 't werk lenen om eens te zien of ik een rustig RS-busverkeer kan verkrijgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 20 april 2016, 09:41:31 AM
Dus, volgens de datasheets van de LTV844 optocoupler, moet ik nominaal 20mA aanbieden. Daar zit natuurlijk wat speling op en 10mA lijkt nog net te gaan, maar de bezetmeldsignalen van de keerlusmodules leveren maar 1,7mA (door hun 10k interne weerstand).
Ik weet niet welke datasheet je geraadpleegd hebt, maar een LTV844 die 20mA MOET hebben, dat bestaat niet hoor.
Al bij 1mA forward current is de stroomversterking minimaal 30 en loopt er dus in de uitgangstransistor al een collectorstroom van 30mA!
Ik heb de S88 printjes met optische ingang met dezelfde LTV844 en daar is de ingang van de optocoupler zelfs via een spanningdeler 4K7/10K aangesloten en dient standaard gevoed te worden met 15V, er loopt dus al maar 1mA door de ingang van de print en nog veel minder door de LEDs van de optocoupler (die staan over de 4K7).
In de specs geven ze grafieken vanaf 0,1 mA, dus waar je die 20mA vandaan haalt is mij een raadsel.

Michiel

Ik geloof je, Franky, maar ik snap niet waarom die optocouplers bij mij niet normaal werken bij stroompjes van pakweg kleiner dan 5 mA. En dan stel ik alles in vraag, en probeer per eliminatie het doel te bereiken: de stoorbron. Op het moment lijkt de oorzaak van de storing te kleine stroom. Dan kunnen datasheets van alles vertellen, maar als het niet werkt volgens wat er staat, wat dan?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Citaat van: efl045 op 20 april 2016, 21:29:03 PM

Al bij 1mA forward current is de stroomversterking minimaal 30 en loopt er dus in de uitgangstransistor al een collectorstroom van 30mA!


Dit is niet juist, bij 1mA forward current heeft de optocoupler een gain van 30% dus de uitgangs transistor kan dan tot 0.3mA schakelen.
Het kan dus werken bij 1mA maar dan moet je zorgen dat de belasting achter de optocoupler minder is dan die 0.3mA om volledig in geleiding te gaan.

Freek

Kan je misschien een schema maken van hoe alles aangesloten is. Vanaf de rails tot en met de optocoupler van de module.
Dat maakt het makkelijker om mee te denken.
Als ik de info bekijk over de module maken ze geen gebruik van diode schakeling, maar sluiten ze de rail rechtstreeks aan op de module.
Dan heb je natuurlijk wel een veel grotere spanning op de ingang staan.


efl045

Freek, je hebt helemaal gelijk met die stroomversterking, ik heb te snel geantwoord en geen correcte info geschreven (het doet immers ook niet ter zake, maar moet inderdaad ook wel juist gemeld worden), maar wat wel zeker juist is, is dat bij een RM (ik heb geen RS) terugmeldmodule een serie weerstand zit van 10K met de ingang van de optocoupler en een weerstand van 4K7 over de optocoupler dus kan er bij 15V maximaal 1mA opgenomen worden per printingang, voor 2 mA zou je al 30V nodig hebben, voor 20mA al 300V, ik zie dat niet zo direct bruikbaar... De RM modules zijn standaard bedoeld voor een stroom van 1mA waarbij dan nog maar een deel door de LED van de optocoupler gaat, je moet de optocoupler ten slotte bekijken zoals hij gebruikt wordt op de print. Hoe het bij een RS print zit weet Michiel, maar dat Michiel nooit 20mA met een redelijke spanning kan doen vloeien ben ik zeker.

efl045

#521
Toch nog een correctie: ik heb net een recente RM module bekeken (in 't echt) en daar zit enkel een weerstand van 10K in serie met elke ingang, wat dus enigszins anders is dan ik op een oud schema had gevonden. Niet dat er veel verandert, er loopt nu bij 15V, dan nog geen rekening houdend met de spanningsval over de diode, absoluut maximaal 1,5mA per ingang bij 15V.
Zo ziet het er (nu) uit op een RM module (met RS flipflops achter de opto's):

De bestukking van de RM en RS modules zien er (op tekening) precies eender uit wat aansluitklemmen, weerstandsnetwerken (allebei 10K) en optocouplers LTV844 betreft en dat zal ook wat betreft verbindingen op de print wel zo zijn, dat kan ik niet zien, maar Michiel kan het weten en ons laten weten.

De RM module:



De RS module:



Als de verbindingen op de RS modules inderdaad er net zo uit zien als op de RM modules moet Michiel niet proberen de stroom op te drijven...toch niet buiten de print om en heeft het ook geen enkele zin.


Michiel

Dit is alvast de eerste situatie: de aansluiting van de Xtreme keerlus van Rosoft met de Littfinski RS16-O modules. Ik heb de LTD RS16 modules voorzien van een 33 ohm weerstand ipv een 10K weerstand zoals oorspronglijk was voorzien. Dit omdat ik deze feedback modules gebruik in combinatie met stroomdetectie met diodeschakelingen. Maar dat terzijde.

De bezetmeld-uitgang van de Xtreme keerlus bevat aan 10K weerstand, een diode en een optocoupler. Deze werkt prima. De ingang van de LTD modules is dus een 33 ohm weerstand en een optocoupler. Ook simpel, geen verassingen. De JK spanning aangelegd is de DCC rijstroom met +-18V blok piekspanning.

Gedrag: zonder rode weerstand heb ik een twijfelende uitgang wanneer er een bezetmelding is. Bij onbezet is er geen probleem, alles is stil. Met rode weerstand (truuk met het ei!) introduceer ik net voldoende extra stroom om een stabiele bezetmelding te krijgen, maar onvoldoende om bij onbezet valse bezetmelding te hebben. Niet mooi, maar een lapmiddel dat werkt.

Zonder rode weerstand heb ik binnen de 10 minuten foute boel met verkeerde bezetmeld-status in Koploper. De log van koploper wordt door constante twijfelende bezetmeldingen overspoeld. MET rode weerstand heb ik gisteren 5 locomotieven gedurende een uur kunnen laten rondrijden, zonder dat koploper fout liep.  De log is stil wanneer treinen stil staan. Dat is dus al een belangrijke verbetering.

Dit is dus situatie met de Xtreme keerlus. Later de situatie met de blokdetectie.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Heel vreemd...zaten die 30 ohm weerstanden daar standaard in??

Michiel

#524
Franky, ik al vanavond eens nakijken of jouw schema van de RM overeenkomt met de bestukking op mijn RS modules. Misschien dat er daar iets te vinden is. Wie weet. Bedankt voor het uitpluizen.  ;)

De 33 ohm heb ik erin gezet, omdat ik deze feedback modules gebruik in combinatie met diodeschakelingen. Dan was 10K een tikkeltje te veel.  ;D



Misschien een kleine opmerking, maar misschien hebben jullie daar al rekening mee gehouden: door de diode in de uitgang van de Xtreme keerlus, wordt er maar 1 kant van de DCC blokgolf gebruikt, want de negative kant wordt gesperd. dit heeft als gevolg dat men terug valt op gemiddeld de helft de beschikbare stroom voor een volle cyclus. (1,5mA wordt dus 0.75mA effectief) Maar waarschijnlijk hebben jullie dat al gezien.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)