LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#495
Ik heb hier 2 servomotoren gemonteerd als wisselaandrijving, en de hele ochtend liggen testrijden. En dan blijken er toch een aantal probleempjes op te duiken:

  • De servo-decoders dat ik hier heb zijn onbetrouwbaar. Na verloop van tijd willen ze niet meer schakelen, met ontsporingen als gevolg. Enkel het uitzetten en terug aanzetten van de voedingspanning brengt ze terug tot leven.
  • De wissels moeten absoluut vlak liggen. Ik heb 2 wissels op het begin van de helix-helling liggen. En alhoewel de overgang van 2% heel discreet verloopt, is het toch een bron van een paar problemen.
  • Met oude Arnold locs met iets bredere wielen (loopvlak) geven de wissels op het puntstuk kortsluiting. Een vijltje bracht voor een probeerwissel uitkomst. Zo dus ook alle 40 wissels behandelen.

Ik ben dus nog wel een tijdje zoet met dit schaduwstation.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

Bij mijn weten als er iets geschakeld wordt geeft dit altijd en onvermijdelijk een klein vonkske. Da zijn meestal de boosdoenders bij de aandrijvingen. Alé peis ik hé, ben ook geen crack voor elentriek.
Den Eric.

efl045


Michiel

Ik zat eerder in de richting van Arduino te denken...  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

...onder het motto 'alles wat je zelf doet, doe je beter'  ;)
Ik ken dat, ik ben al van in 1988 alles zelf aan het maken, in het begin zelfs locdecoders en ook de software voor de baanbesturing heb ik destijds geschreven om de doodeenvoudige reden dat er toen nog helemaal niks was...Maar geleidelijk aan ben ik gaan profiteren van wat anderen die daar meer tijd voor hebben al gedaan hebben, zo ben ik overgeschaleld naar Koploper en de OC32.
Maar nu alles er is krijg ik ook weer zin de omgekeerde weg te bewandelen en voorzal niet meer te gebruiken wat een ander gemaakt heeft...of er dingen mee te doen waarvoor het niet bedoel was...
Zo blijft het plezant en interessant.

Michiel

#500
Gisteren merkte ik dat Koploper soms bezetmeldingen mist. Dus ik op onderzoek, en merk dat m'n digitale locomotieven (niet de wagons met vb binnenverlichting) een enorme bezetmeld-dender op de feedbacklijn gooien. Ik krijg een constante stroom van aarzelende bezetmelding (aan-uit-aan-uit..), en schijnbaar enkel van blokken waar DCC-locomotieven staan.

Ik weet nog niet wat de oorzaak is, maar denk aan een paar opties: locdecoders geven geen constante Ohmse belasting maar een gepulseerde, mijn stroomdetectoren zijn te gevoelig, ruisonderdrukking op de bezetsignalen is onvoldoende, een sterke storende instraling van externe bron (TL-lampen, Wifi netwerk,...). Vanavond gaat de zoektocht naar de oorzaak verder, want voorlopig kan ik er de vinger nog niet op leggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Zet op de signalen vanuit je bezetmelders laagdoorlaat-filtertjes
(=condensator naar massa op de ingang van je verdere elektronica)
Moet ik ook doen voor mijn PWM-sturing  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#502
Ik zou eerst willen uitzoeken waar die jitter vandaan komt, en de oorzaak aanpakken. Indien dit tot niets leidt, dan zat ik ook te denken aan het filteren. Ik kan dat filteren op 2 plaasten doorvoeren: de weerstand en condensatorwaarden van de diodeschakeling aanpassen, of op de ingang van de terugmelder, tussen 33Ohm weerstand en opto-coupler een condensator toevoegen.

Ik neem vandaag een scope mee van het werk, and ga vanavond eens zoeken naar waar het signaal vandaan komt, en hoe het eruit ziet. Op zoek naar de stoorbron...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

De bedoeling van zo'n filter is om vals-negatieve signalen ("niet bezet") er uit te halen.
Eigenlijk is filter de verkeerde term, een monostabiele multivibrator is wat je nodig hebt.
Verleng je positieve "bezet"-signaal met 200 ... 500 milliseconde.
Dat koploper (of zo) dan wat langer een bezetmelding ziet is geen probleem. Per ongeluk "vrij" is veel gevaarlijker.
Ik weet niet of je aan de koploper-instellingen iets kan doen, maar dat verlengen zou ook via software kunnen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Er is geen probleem met valse "niet-bezet" signalen. De lege blokken geven geen stoorsignalen. De blokken mét loc geven wel stoorsignalen. De bezetmelding door koploper werkt prima (met het systeem zoals je beschrijft), maar het probleem is dat door de overvloed aan signalen de berichtenbus op de feedback-lijn soms gesatureerd geraakt door steeds herhalende berichten (wel-niet-wel-niet-...). Dit heeft tot gevolg dat er soms een bericht niet door komt, en dan raakt het verkeer in de war.

Het vreemde is dat het lijkt alsof gedigitaliseerde locomotieven stoorsignalen generen, zelfs bij stilstand. En dat zou ik vanavond eens willen onderzoeken, want het is de eerste keer dat ik dit merk, en ik vind hierover ook niets terug op internet. Vanavond of morgen weet ik mogelijk meer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ah - OK ... teveel signalen op de terugmeldbus. Dan heb je een monostabiele nodig "in" je stroomdetectie - voor het signaal op de bus gaat
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Wij hebben bij ons ook zoiets (valse meldingen of geen of achterlopend of voorlopend)gehad op de modulebaan op de club, kwam door de lange afstand van de kabels naar de centrale bezetmelddoos. Dit werd opgelost door condensatoren van 47microfarad op de ingangen van de bezetmelders te solderen. Misschien dat dergelijk iets ook voor jou zal werken. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Bedankt voor het meedenken.

@Olivier, de lijnen zijn kort tot zeer kort, minder dan een meter. Met losse, open lijn zonder bezet spoor is er geen probleem. De dender onstaat wanneer er wel belasting is.

@Gerolf, dat zou inderdaad helpen, maar zo meteen 80+ monostabiele flopflops te gaan produceren... uch  :-\ Liever proberen om de oorzaak te vinden en herstellen.

Ik ben ondertussen een stukje verder in m'n onderzoek. Het zijn niet de locs, maar de feedback modules zelf die de dender genereren. Ik heb de indruk dat ze nominaal minstens 10mA nodig hebben om stabiel te werken, en ik zit met de 33 Ohm weerstand tussen diodeschakeling en optocoupler op het randje. Ik heb de indruk dat ik de stroom zou moeten optrekken naar de voorgeschreven 20mA om het stabiel te krijgen, maar dat is maar een theorie. Ik moet nog een proefopstelling maken om het te proberen.

De optocoupler in de Littfinski RS-O16 (mijn feedback modules) zijn de IC's "LTV844". Ik heb een vermoeden dat zij de dender veroorzaken omdat ik ze niet voldoende te eten geef.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Weer wat verder met het zoeken naar de oorzaak van de bezetmelddender op de feedbackbus. Dus, volgens de datasheets van de LTV844 optocoupler, moet ik nominaal 20mA aanbieden. Daar zit natuurlijk wat speling op en 10mA lijkt nog net te gaan, maar de bezetmeldsignalen van de keerlusmodules leveren maar 1,7mA (door hun 10k interne weerstand). Het lijkt een oorzaak van de problemen die ik heb. Ik ben dus bezig om hier een oplossing voor te vinden.

Later meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, ik kan er natuurlijk zelf naar zoeken, maar weet jij soms een link waar het werkingsprincipe van jouw terugmeldprintjes beschreven wordt?
Want ik ken enkel S88 en vind wat je vertelt een heel vreemd verhaal, de S88 printjes hebben per ingang een RS flipflop en het maakt na het setten geen bal uit of de toestand nu helemaal niet of wel 1000 keer verandert tot ze uitgelezen en gereset worden. Dus met andere woorden wordt er, wat er ook gebeurt op de melders, altijd even veel data op de bus gezet, enkel wat er gelezen wordt net voor de reset.
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de door jou gebruikte printjes dergelijke vergrendeling à la RS flip flop niet zouden hebben en je dat zelf moet oplossen...