Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Het probleem met alluminium is het verwerken. Om er een rechthoekige uitsparing uit te halen is een &é*°§è-werk (ik heb geen machines, behalve een boormachine en doe dus bijna alles met de hand). Plastieke profielen zat ik ook aan te denken, en dan vooral een constructie zoals Bert toont. Dat zou mogelijk net iets makkelijker en sneller kunnen werken dan houtwerk. Ik moet er tenslotte 40 maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: eddy op 06 april 2016, 12:30:54 PM
Als plastiek niet sterk genoeg is,neem dan aluminium profiel....

Je kunt het hoekprofiel verstevigen/opvullen met een houten vierkant-profiel. 
Niet duur, gemakkelijk te verwerken, samen te bevestigen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#437
Ik ben diep in de kasten gedoken, op zoek naar die paar gedigitaliseerde locomotieven, met een paar wagons. Ze zitten wat bestoft in schoendozen op elkaar gestapeld... eens kijken wat er nog rijdt...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#438
De schakeldraad lag vandaag in de bus. Ik heb meteen de laatste draadjes getrokken, en zie, de beide keerlussen zijn operationeel. De treinen kunnen vanaf vandaag rondjes rijden. Handmatig, maar het kan. Ikke blij.

Volgende opdracht: automatisatie, met 2 onderdelen: bezetmelding en wissels...


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel,  ik ben blij dat je treinen eindelijk terug aan het rijden zijn!
Geniet ervan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts


Michiel

Ik heb een fimpje gemaakt van een volledige rit door de twee schaduwstations (klik op prentje):

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Indrukwekkend!  Wat een trekkracht hebben die N-loks, daar kan menig hO-er maar van dromen  ;)

Michiel

Normaal is trekkracht wel een zwak punt van schaal-N lokjes, maar ik heb deze onderhanden genomen. Deze zit tot in elk kiertje vol met lood. Iets van 32g (zo uit men geheugen) extra lood, en dat maakt een enorm verschil.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Treintjes lopen goed, hoewel het precies wel wat moeite kost om het tijdelijk viaduct op te geraken

Voor de rest mooi parcours, met die 2 grote schaduwstations.  Ga je nu nog een verdiep hoger of wordt het zichtbare gedeelte van de baan op de hoogte van het viaduct gebouwd ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Ben

Mooi Michiel. Altijd leuk als je het eerste rondje kunt maken.

Op naar een volgende mijlpaal.

Gr, Ben.

Michiel

Deze loc loopt mooi, ook met een sleep van hoeveel... 9? rijtuigen de helling op zonder slippen. Ze heeft zelfs nog marge. Sommige andere locs hebben al moeite met 1 of 2 wagons, maar alle locs neem ik nog wel onder handen. Ze zijn allemaal anders, en ik reken erop dat sommigen in dubbelspan de helling op moeten, net als in 't echt.

De bovenbaan komt ongeveer 30cm boven het niveau van het schaduwstation, voldoende om makkelijk met arm en schouder tot achterin te geraken in geval van aanduwen, ontsporing of andere kleine interventie. Het tijdelijk viaduct ligt hier op ongeveer 5cm.

De volgende mijlpaal is dus dat het schaduwtstation geautomatiseerd is. Bezetmelding is niet zo'n opgave, dat is al bijna klaar. Wissels aansturen zal wat meer tijd en moeite vragen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

#448
Citaat van: Michiel op 06 april 2016, 12:57:46 PM
Het probleem met alluminium is het verwerken. Om er een rechthoekige uitsparing uit te halen is een &é*°§è-werk (ik heb geen machines, behalve een boormachine en doe dus bijna alles met de hand). Plastieke profielen zat ik ook aan te denken, en dan vooral een constructie zoals Bert toont. Dat zou mogelijk net iets makkelijker en sneller kunnen werken dan houtwerk. Ik moet er tenslotte 40 maken.

Stukje L profiel 20x20 twee keer inzagen, op iets meer de breedte van de servo.
Inkerven met een kraspen oid. tussen de 2 zaagsneden op de breedte van de servo.
Dan met een blokje hout in de bankschroef, zodanig dat de te maken uitsparing vrij uitsteekt.
Dan zet je een bacho sleutel tussen de zaagsneden net VOOR de inkerving, goed aandraaien!
2x heen en weer wrikken en het stukje breekt netjes af. 8)
Keertje met een vijl erover (als dat al nodig is) en klaar is kees.
Vervolgens het stukje op lengte afzagen.

Heb er zo tien gemaakt in een uurtje ;)
Meeste tijd ging zitten in het uitproberen van een en ander.
Groet van Frank

Ben

Maak het niet te moeilijk, stukje plastic hoekprofiel volstaat.



Gr, Ben.