LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Bedankt voor de feedback, Michiel.
Nu moet ik die methode niet uitproberen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dat lijkt me beter.  ;D Voor de bovenbaan ga ik Gerolfs techniek toepassen: elk stukje rails apart voeden, rails niet aan elkaar solderen, en een snipper styreen verwijnt dan tussen de gelepen isolatiesleufjes, samen met en druppel lijm. Voor de helix ga ik wel solderen om het knikken te voorkomen. Maar daar is thermische uitzetting geen probleem. De rails ligt al in een boog, en 1mm uitzet (wat al veel is) geeft een verhoging van de straal van 0.16mm: te verwaarlozen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#422
Citaat van: Michiel op 05 april 2016, 07:28:49 AM
Toch even melden dat TEC7 om de isolatiesleufjes op te vullen geen 100% oplossing is. Het verwijderen van het uitpuilend overschot is heel lastig, waardoor er nog een residu lijm tegen de zijkanten van de rails en op spoorbielzen blijft plakken. Lelijk! Dit is geen techniek voor de bovenbaan. Dus, terug naar styreen...  ;)
Had 1 klein druppeltje contactlijm, gele Patex bijvoorbeeld, in het sleufje de klus ook niet geklaard? Dat loopt er mooi tussen, krimt bij het drogen en blijft elastisch, ik gebruik dat al heel lang om boutjes en moertjes mee te borgen (de rode lak die ik daarvoor gebruikte brokkelt makkelijker af) of om spleetjes mee op te vullen die een beetje elastisch moeten blijven.
Zelfs na 20 jaar zit het nog heel goed vast, is nog elastisch en kan zelfs moeiteloos los gemaakt worden zonder schade.

Michiel

Zoals je al zelf aangeeft, krimpen deze lijmen bij het droegen, en heb je geen controle waar het kruipt, en waar blijft zitten. Na het drogen zit je weer met een spleet. Het blijft knoeien, zeg ik nu na m'n ervaring met TEC7. Styreen heb ik al gebruikt en lijkt me toch beter, handiger en properder.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#424
't Ja, ik heb met Gele Pattex een andere ervaring en gebruik dat nu al een jaar of 30 naar volle tevredenheid, nooit een sleuf gehad die weer open ging...
Het krimpt net genoeg om bol naar binnen te staan ipv bol naar buiten zoals Tec7 en soortgelijks, je hoeft er achteraf niks aan weg te snijden.
Enfin, ik ben zeker naar niks anders meer op zoek maar ben een 100% tevreden gebruiker  ;)
Heb je het zelf al geprobeerd met gele Pattex uit een tube, of is het een puur vooroordeel waar je van uit gaat? Die Pattex vloeit echt niet weg en blijft netjes zitten door de oppervlaktespanning.

Michiel

Pattex zal dan toch anders werken dan TEC7, vooral de residu dat in de buurt van de sleuf harnekkig blijft plakken is lelijk. Ik ben blij dat je gelukkig met het resultaat met Pattex, en ben overtuigd dat je goed ervaring hebt. Maar ik stap toch terug naar het styreensysteem. Dat vond ik prettig werken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Op termijn moet je ook oppassen met de combinatie van Pattex en sommige kunststoffen (hier de biels).
Ik heb al heel wat N-autootjes tweedehands gekocht die van afgebroken banen kwamen. Meer dan eens had Pattex zich in de wieltjes ingevreten.

efl045

Als je het goed doet, druppeltje uit de tube op een tandenstoker en dan aanbrengen in de sleuf zie ik niet in hoe dat op de kunststof van de rails zou terecht komen, op voorwaarde dat je een beetje voorzichtig te werk gaat, niet zoals met de 'dotsen' Tec7 natuurlijk  ;)

Michiel

#428
Ik zit door men voorraad schakeldraad heen. De keerlusmodules zijn half aangesloten Het is wachten op de levering van nog wat draad. Dan kan ik de keerlussen helemaal aansluiten, en kan ik digitaal rondjes rijden... met de handregelaar welliswaar, en wissels per vinger verzetten. Leuk vooruitzicht...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Doeme, dat je alweer wat moet wachten vóór je de treinen kunt zien rondrijden ...  Niet leuk.

Heb je je wisselaandrijvingen nog niet geplaatst?
Gaten toch al geboord?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Zo'n ramp is het ook weer niet.  ;D Er zijn nog andere nuttige dingen om mee bezig te zijn. Bijvoorbeeld het sporenplan en blokken in Koploper alvast ingeven. Tijd gewonnen dus.

De wisselaandrijvingen komen ook bovenop. Ik hoef dus geen gaten te boren. En gezien alle servohouders in de handel duurder blijken dan de servo's zelf (ook bij "Ping" of "Ali"), zal ik zelf wel wat met hout in elkaar knutselen. Gewoon recht-toe recht-aan, geen ingenieus geknuffel. Binnenkort ga ik een proefopstellinkje maken, en zien hoe makkelijk het bouwt, en hoe makkelijk het zich laat instellen. Jammer dat ik jouw handige houdertjes niet kan gebruiken, maar voor de bovenbaan zal ik wel eens komen aankloppen, als dat mag.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 06 april 2016, 09:15:44 AM
... maar voor de bovenbaan zal ik wel eens komen aankloppen, als dat mag. 

I'm just a phonecall / email away  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

waarom met hout die servo houders bouwen, gewoon een plastieken L profiel uit de bouwmarkt is al voldoende. Wel afhankelijk van hoe je de servo's wil plaatsen.
Zoiets bv:

BC911

Hier ook zo aan het testen geweest met een eenvoudig L-profieltje. Hangt nog wel niet onder de baan, dus geen idee of het na x-aantal keren wisselen nog goed gaat werken ...

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

eddy

Als plastiek niet sterk genoeg is,neem dan aluminium profiel.

groeten eddy