LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#405
Mini-update: het tijdelijk viaduct is klaar, evenals de halve helixen (liggen ook tijdelijk om stijginspercentage te evalueren) die er op aansluiten. Klaar om de laatste stukjes rails aan elkaar te solderen, en via het viaduct de twee schaduwstations met elkaar te verbinden... als ik nog genoeg rails over heb...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pandur

Mooi strak gebouwd !
Benieuwd op de eerste rijtesten , jij ook waarschijnlijk  :D
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

OlivierV

Ik kijk ook uit naar de eerste rijtesten, spiraal en tijdelijk viaduct zijn proper gemaakt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RD25

Citaat van: OlivierV op 31 maart 2016, 23:56:10 PM
Ik kijk ook uit naar de eerste rijtesten, spiraal en tijdelijk viaduct zijn proper gemaakt.

+1
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

#409
Geen mijlpaal, maar toch wel een hectometerpaaltje; all sporen van het schaduwstation zijn gelegd, inclusief het testspoor over het viaduct. Ik kwam net uit met m'n sporen. Ik heb een hele hoop occasie en recuperatie aan elkaar gesoldeerd. Wat over is, ligt midden op de foto: een paar decimeter. Het spoor over het viaduct ligt vrij slingerend, maar dat maakt niets uit. Het is maar tijdelijk. En ja, ik moet nog anti-vrije-val-boorden aanbrengen. Karton heb ik hier genoeg.

Nu alles in sectoren opdelen (sleufjes slijpen) en het viaduct van stroom voorzien...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Bernard, zoals je weet heeft flexible rails de nijging om naar buiten te knikken ter hoogte van de raillassen. Om die knik te voorkomen heb ik langs de buitenkant een strookje kurk vastgeschoefd waar de rail (met een 3-tal bielzen per kant) tegen aan drukt. Knik weg! En om te voorkomen dat de rails over de kurk zou springen, werd met het TEC7 (ook flexibel na uitharden) vast gezet.

Het is een experimentele constructie, om te zien of ik het kan adopteren of aborteren bij de bouw van de definitieve helixen. Het doel is om de sporen niet te schroeven of te lijmen, maar vrijliggend op kurk te hebben -> weinig rij-lawaai...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

#413
Een foto dat kan meedingen voor meest banale foto van de maand, met erop: nieuw geslepen sectiesleufjes, met TEC7 gevuld.

Ik heb ooit (met Saraan) gehad dat een sleuf langzaam weer dicht was geschoven. Ik heb lang gezocht waarom ik soms dubbele bezetmeldingen kreeg. Ik hoop dat TEC7 voldoende weerstand biedt, maar toch voldoende soepel blijft om thermische uitzetting op te vangen. Bon, veel blabla voor een pietepeuterige iets... geëxperimenteer...

(De TEC7 ligt er nog als een kwak op. Wanneer uitgehard, snij ik het wel bij)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Zelf vul ik de sleufjes met wat styreen.
Ook lijm eerst laten uitharden, daarna bijsnijden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Met de loods van Brussel-Noord heb ik ook styreen gebruikt. Vast lijmen met secondelijm, maar dat wordt bikkelhard en onsamendrukbaar. Voor korte secties zoals de 60cm modules van Brussel-Noord ging dat, maar nu heb ik secties van 5m. Met Saraan (2m40 lang) heb ik ook van railspatting mogen proeven, en probeer dit nu te vermijden. Vandaar dit alternatieve experiment.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

In elk geval een goed alternatief.  Genoteerd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Je rails zijn toch niet zo lang?
Aan de raillassen waar er wel geleiding mag zijn een tussenruimte laten lijkt me voldoende  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, ik heb all de raillassen binnen een sector gesoldeerd (ja, merk nu dat het beter niet was). Enkel de isolatielassen hebben die speling voor thermische uitzetten. Ik merk nu dat jouw systeem mogelijk toch de meer snuggere lijkt te zijn. Maar dat is dan voor de helixen en bovenbaan. Nooit te oud om te leren...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Toch even melden dat TEC7 om de isolatiesleufjes op te vullen geen 100% oplossing is. Het verwijderen van het uitpuilend overschot is heel lastig, waardoor er nog een residu lijm tegen de zijkanten van de rails en op spoorbielzen blijft plakken. Lelijk! Dit is geen techniek voor de bovenbaan. Dus, terug naar styreen...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)