LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#360
Alle diodeschakelingen werden geplaatst en aangesloten. De rijtest was positief (met de Nohab, en niet met de Class 55, want deze heeft een uitgebrande motor). Volgende stap: wisselstraten elektrisch aansluiten (de rijstroom, niet de aandrijving, dat is voor later)...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Wat een zicht  8)
Erg propertjes uitgevoerd, Michiel !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

Wow Michiel, knap werk man!
Dit geeft de sfeer van Montzen op 1:160  ;)
Veel plezier en succes met de verdere bouw!

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

raf

als dat eens gaat vol staan met stellen amaj da gaat nog knapper zijn
mooi stukje werk dat je hier laat zien

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Dit blijft wel een schaduwstation, hé. Ik ga het niet gaan aankleden. Hier gaan wel tig treintjes staan aanschuiven, om te wachten op hun beurt om eens hun kop op te steken, en naar de bovenbaan te mogen rijden. Maar het blijft dus louter een technische constructie.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

michiel als je dit zou willen aan kleden dan zou je zeker beter gedaan hebben met de bedrading en de diodes onder de baan weg te werken
mooie oplossing om die kabels door die goten te trekken die je in de kurk gelaten hebt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Onder de baan kan niet. Daar zijn de kasten. En om er heel gemakkelijk bij te kunnen langs boven, werden de bedrading en de diodeschakelingen langs de railkant geplaatst. Handig bij onderhoud en herstelling later.

Als ik het zou willen, dan zou een minimalistische aankleding nog kunnen, maar dat is werkelijk van secondair belang. Het schaduwstation, feilloos werkend als een technisch functionele constructie is de eerste zorg.  Ik zou graag, zonder teveel omwegen, de bovenbaan willen kunnen gaan bouwen. Maar daar ben ik nog lang niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Netjes gebouwd Michiel, kan ik wel waarderen.

Maar heb je niet wat veel diode schakelingen? Ik heb er eentje die ruim 3A aan kan, voldoende voor een hele boostersectie.

Gr, Ben.

Michiel

#368
Een diodeschakeling dient om stroom te detecteren. Indien je maar 1 diodeschakeling hebt, kan je maar in 1 sectie de stroom detecteren. In praktijk zal je wel meer diodeschakelingen in gebruik hebben.

Typisch heb jij jouw diodeschakelingen op je bezet/terugmeldmodules staan. Het nadeel is dat je de rijstroom tot 1A (en tot zelfs kortsluitstroom) afzonderlijk, sectie per sectie van de spoorsectie op de baan naar je module moet voeren. Veel dikke draad dus, en dubbel (heen en terug, van ringleiding naar module naar rail).

Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.

Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. Ik ben geen expert, ik knutsel maar wat weg, en specialisten zullen er wel hun kritiek op hebben. Maar tot nu toe lijkt m'n concept wel te werken.  ;)

De beweegrede is ook het kostenplaatje. Met deze opzet kan ik de kost per bezetmelder ronduit halveren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 14 maart 2016, 15:17:03 PM
... Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.

Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. ...

Michiel, ik heb dezelfde logica gevolgd, en ben van plan de terugmelding gelijkaardig uit te voeren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ben

Ik snap het Michiel. Was even in de war met de benaming, wat jij een diodeschakeling noemt is de stroomdetectie. Ik dacht dat het de spannings compensatie was voor niet gedetecteerd spoor.

Gr, Ben.

efl045

Citaat van: Michiel op 14 maart 2016, 15:17:03 PM
Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer.
Eigenzinnig, eigenaardig?
Ik ben zo 30 jaar geleden ook begonnen met Edits terugmelders en stroomdetectie bij Märklin M-rails.
Er waren in het begin doodeenvoudig zelfs geen terugmeldprinten waar diodes op zaten, die diodes werden toen steevast bij de rails gezet, zoals het hoort: scheiding der functies: power en signaal volledig apart, naar een terugmeldprint hoort enkel een signaaldraad te gaan, power haal je zo kort mogelijk uit de ringleiding.
Wat zouden 'specialisten' daar nu kunnen over opmerken, behalve dat het goed is  ;)

Ben

Het is een keuze Franky, meer niet. Hele volksstammen hebben bezet en terugmelding geïntegreerd in ene en dat werkt ook prima. Zij denken er niet over na, het wordt kant en klaar zo geleverd. Goed of slecht bestaat niet in deze.

Gr, Ben.

efl045

#373
Ik probeer enkel Michiel gerust te stellen dat zijn keuze in de verste verte niet eigenzinnig of eigenaardig is maar vroeger zelfs de standaard oplossing was en dat die zeker niet slecht is.
Dat de geïntegreerde oplossing ook werkt weet ik ook wel maar Michiel heeft in ieder geval een goede kijk op de nadelen er van.
Er is dan volgens jou wel geen goed of slecht maar een ringleiding aanleggen en dan de rijstroom over de bezetmelddraden laten lopen, wat brengt dat dan nog op?
Als je de printen goed verdeeld over de ganse baan en met korte draden van de rails naar de printen gaat valt het allemaal wel mee, maar ik zie het in de praktijk meestal andersom, alle printen bij elkaar en heel lange dunne bezetmelddraden, en dan is er wel degelijk goed en slecht...

Michiel

Het belangrijkste is dat het werkt. Bij kleinere banen met kleine afstanden zal het niet veel uitmaken welke methode men gebruikt. En met een slimme plaatsing van modules met geïntegreerde bezetmelders zal men ook geen problemen hebben op grotere banen (Hoe doen ze het in Rotterdam, Hannover of Berlijn? Geen idee).

Het is in eerder extreme gevallen, wanneer men dunne schakeldraad gebruikt, en de rijstroom over vele decameters naar ver gelegen printplaatjes brengt, dat er waarschijnlijk problemen te verwachten zijn. Maar bij het overgrote merendeel van de digitale modelspoorders hier gaat het toch steeds goed met de gecombineerde modules.

Ik doe het vooral uit princiepe (want vroeger werkte ik met de klassieke modules, en dat ging ook goed, maar ontdekte dat de rijstroom vreemde lussen maakte), de uitdaging (ik stapte in het digitale tijdperk in 2007, wanneer bezet- en terumelders al op 1 print zaten, ik wist niet dat men het vroeger wel zo deed), en het financieel voordeel (ik kan 16-kanaals opto-terugmelders gebruiken tegen de kost van 8 kanaals bezet-/terugmelders).

Het fijne is dat jullie het principe van het systeem herkennen en goedkeuren. Toch een teken dat ik goed bezig ben. Maar, het moet nog allemaal gebouwd, verbonden en geconfigureerd worden. Ik zal er m'n bezigheid mee hebben.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)