Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 maart 2016, 08:31:10 AM
... Het zou leuk zijn wanneer het schaduwstation klaar zou zijn en de helixen gebouwd zijn. Maar ik kijk vooral uit naar de bouw van de bovenbaan. Maar alles op z'n tijd ...

Inderdaad alles op zijn tijd.
Als ik sommigen hier bezig zie, jeuken de vingers om een nieuw NEEB-verhaal te starten ...
Maar eerst moet het schaduw-niveau in automatische mode werken, en moet de daarbij horende electronica (die stilaan vorm begint te krijgen, gelukkig) operationeel zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#346
't Is weer weekend. Het schaduwstation werd volledig van bedrading voorzien. De waterval van oranje schakedraad zijn de 80 bezetmelder-signaaldraden die naar de terugmelders moeten lopen. Dat is voor later. Nu eerst nog alle diodeschakelingen aan de rails van bundel Noord solderen. Dan is ook bundel Noord elektrisch volledig klaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 12 maart 2016, 13:30:18 PM
80 bezetmelder-signaaldraden
Is dat niet heel veel?
Ik zou denken dat 40 al voldoende is om op de 20 opstelsporen overal 2 blokken na elkaar te voorzien, in de schaduwstation mogen de treinen toch direct stoppen op de enige bezetmelder per blok, netjes afremmen doe je toch maar in het zicht? Of ga je overal voor 4 blokken na elkaar?

Michiel

#348
Ik werk inderdaad met een aanmelder en een stopmelder per blok en dus 2 blokken per opstelspoor. Koploper heeft minstens 2 melders per blok nodig om betrouwbaar te kunnen werken. RR&Co ook. En gezien ik toch al de modules heb van m'n weilen 18 sporige loods van Brussel-Noord, recupereer ik wat ik toch al had liggen. Het is wat meer werk, maar normaal zou het betrouwbaarder moeten werken dan met virtuele melders of lichtsluizen over meerdere sporen. En, netjes afremmen en optrekken met een sleep van 2m (in H0 is dat 4m) lijkt me wel aangeraden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

centauri167

Wat een werkje zeg ... ; hopelijk zal alles later goed werken en ga je niet teveel last hebben van storingen. Plezier zal je er alvast genoeg aan hebben.

Michiel

Ik werk nogal systematisch, wat helpt bij het houden van overzicht en vermijden van fouten. Ik heb een goed vertrouwen dat alles zonder veel problemen, storingen en kinderziektes zal werken. Ik werk zonder plan, maar hou het geheel overzichtelijk en logisch kwa opbouw, kleurcodes en aansluitingen.

(Nu kruis ik toch even de vingers, en klop hout af)   ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#351
Citaat van: Michiel op 12 maart 2016, 13:55:48 PM
Koploper heeft minstens 2 melders per blok nodig om betrouwbaar te kunnen werken.
Dat kan ik ten stelligste ontkennen, bij mij en talloze anderen werkt het op de opstelsporen perfect in Koploper met 1 stopmelder.
2 melders zijn enkel nodig als je de treinen natuurlijk wilt laten afremmen.
En je hoeft toch niet full speed door het opstelstation te razen? Je kunt elke trein toch al laten remmen voor het binnen rijden?
Ik hou het liever zo simpel mogelijk, iedere terugmelder moet ingelezen worden en dat kan op een grote baan wel de merkbare tijd gaan duren.
En hoe minder melders en terugmeldprinten hoe minder kans op storingen.
Ik zie geen enkele toegevoegde waarde aan het complexer dan strikt nodig maken (van om het even welke techniek).
KISS weet je wel  ;)

Ben

Op één melder kun je ook "natuurlijk" remmen hoor. Eerdere melders in het blok dienen alleen maar om de snelheid eruit te halen. Als je niet te snel het blok binnenkomt ,bijvoorbeeld door een blokbeperking of wisselstraat beperking, gaat het allemaal prima.

Gr, Ben.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Citaat van: Ben op 12 maart 2016, 16:22:19 PM
Op één melder kun je ook "natuurlijk" remmen hoor. Eerdere melders in het blok dienen alleen maar om de snelheid eruit te halen. Als je niet te snel het blok binnenkomt ,bijvoorbeeld door een blokbeperking of wisselstraat beperking, gaat het allemaal prima.
Misschien wel, maar ik heb het nooit geprobeerd (behalve in korte kopspoortjes). Ik zou het voor de sport eens kunnen proberen, met de voorliggende wisselstraat als gezamelijke aanmelder, maar ik zit in elk geval safe met de beschikbaarheid van 2 bezetmelders per blok. Fout is het niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 12 maart 2016, 16:35:30 PM
Fout is het niet.
Ik vrees van wel, hoe complexer hoe meer kans op fouten, dus echt goed is overdaad dan toch ook weer niet...

Michiel

Ok, Frank, het gebruik van 2 melders per blok is dus fout?!...  :o  ::) ??? Twee melders per blok lijkt me niet echt een overdreven overdaad. Mogelijk de overgrote meerderheid van geautomatiseerde modelbanen gebruiken 2 (of zelfs meer) melders per blok. Allemaal fout dus?  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, lees eens goed wat ik schrijf: hoe complexer hoe meer kans op fouten, dus iets complexer maken dan strikt nodig is altijd minder goed. Ik zeg niet fout, ik zeg minder goed.
En op plaatsen waar het nut heeft iets complexer te maken neem je het hoger risico op fouten er altijd bij, maar waar het niet nodig of zelfs niet nuttig is zou ik het nooit doen.
Of kun jij de kans op fouten doen afnemen door iets complexer te maken?
Ik weet dat de meesten bewondering hebben voor complexe oplossingen maar ik heb altijd veel bewondering voor zo eenvoudig mogelijke oplossingen.
't Zal misschien beroepsmisvorming zijn maar ik kom uit de nucleaire sector en daar is het al KISS dat de klok slaat, iets nodeloos ingewikkeld maken is daar uit de boze.

Michiel

Je scheef wel degelijk dat het fout was!  ;D ;)

Maar ik ben ook voor de simple aanpak, en daarom stond ik open om het eens te proberen. We zitten dus op dezelfde lijn, alleen de communicatie kwam "fout" over.  ;D ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

't Belangrijkste is dat we mekaar begrijpen, of toch proberen begrijpen  ;)
Ja, ook het Nederlands is nog niet zo eenvoudig om in te communiceren, toch niet de geschreven taal, niks kan aan een goede echte babbel  :)
Maar ik ben overtuigd dat je als je het zult proberen met 1 melder in de schaduwstations je nooit nog iets anders zult willen.
Niet voor het profijt, want je hebt ze toch als ik het dan weer goed begrepen heb, maar puur voor de betrouwbaarheid.