LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

#285
Vandaag de ligging van de sporen afgetekend en de plaats van stopsecties en aansluitpunten bepaald. Daarna begonnen met het insnijden van de sleuven voor de bedrading. Alles komt langs de rail-zijde te liggen, ook bedrading, aandrijving en sturing.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Propere uitvoering !
Het wordt een indrukwekkende bundel !
Geraak je, eens de bovenbouw er staat, nog altijd aan de achterste sporen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De twee bundels samen zouden 20 treinen van 2 meter moeten kunnen ontvangen of 40 treinen van 1 meter, of elke combinatie ervan. Genoeg dus om met wat treinvariantie te kunnen rijden.

Voor het gewone depaneerwerk kan ik met arm en schouder tot vanachter in de bundel. Een trein aanduwen, of een ontspoorde trein eruit halen gaat nog vrij gemakkelijk. Om herstellingswerken uit te voeren zal ik de segmenten die erboven komen te liggen moeten verwijderen. Dan heb ik vrij toegang tot de sporen net zoals nu zonder bovenbaan.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN


Michiel

Citaat van: ERVIN op 31 januari 2016, 17:46:28 PM
Zelfs in schaal N is dit indrukwekkend.  ;)
Mogelijk indrukwekkend, inderdaad. Maar dat is niet direkt de bedoeling. Dit is een schaduwstation dat de toekomst moet kunnen overleven! Ik bouw geen 2 modelbanen per jaar (met respect en een tikkeltje jaloesie opzijkijkend naar een paar super-kraks hier) maar ben eerder een heel langzame bouwer... (Geef me de tijd, heer, en ik modelbouw sneller). M'n schaduwstation zal dus 20+ jaar moeten overleven om de afwerking van de gehele modelbaan te kunnen meemaken. En in 20 jaar tijd verzamelt een mens nogal wat rollend spul! Dan heeft men nooit tevéél opstelsporen in een schaduwstation.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#290
De 3 eerste schaduwsporen werden gelegd. De stroomdetectoren, klassieke diodeschakelingen, werden tegelijk aangebracht. Nu een paar draden aansolderen, spanning aanleggen en testen of het wel correct werd aangesloten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Zijn die weerstanden en condensators de stroomdetectoren?
 

Michiel

Ze zijn er een deel van. De basis is een gelijkrichterbrug die als feitelijke stroomdector dient. De condensator dient als filter om hoge frequentie te onderdrukken, en de weerstand dient om de gevoeligheid te beperken tot ongeveer 3mA. Het schema ziet er zo uit:


Ik plaats de detectoren vlak bij de sporen omdat ik met een ringleiding werk en op deze manier niet de digitale rijstrooom met dikke draden van elk spoorsegment naar de terugmelders moet trekken, en weer terug. Ik kan gewone schakeldraad gebruiken om de laagstroom detectiesignalen naar de terugmelder te brengen.

Het is een beetje een eigen concept. Het werkt, dat bleek bij men vorig baan. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

AL zoveel jaar modelbouwer en toch moet ik vaststellen dat ik hier een en ander leer, zelfs simpele dingen zoals de gleuf in de kurk. ' Stelen met de ogen' is een goed leerproces. 

Goed bezig Michiel, zeer verzorgd en bijzonder planmatig, een stevige basis voor een kwalitatieve baan voor jaren.  Blij dat je terug actief bent.  En wat een groot opstelstation. 20 à 40 treinen?  Echt de moeite.

Eigenlijk verraad een modelbaan ook veel over de persoonlijkheid van de bouwer, bij jou is dat geduld, oog voor detail, nauwkeurigheid, ... .  (Ben geen psycholoog of HR recruteerder  :))

janieburton

#294
Citaat van: Michiel op 02 februari 2016, 14:19:36 PM
Ze zijn er een deel van. De basis is een gelijkrichterbrug die als feitelijke stroomdector dient. De condensator dient als filter om hoge frequentie te onderdrukken, en de weerstand dient om de gevoeligheid te beperken tot ongeveer 3mA. Het schema ziet er zo uit:


Ik plaats de detectoren vlak bij de sporen omdat ik met een ringleiding werk en op deze manier niet de digitale rijstrooom met dikke draden van elk spoorsegment naar de terugmelders moet trekken, en weer terug. Ik kan gewone schakeldraad gebruiken om de laagstroom detectiesignalen naar de terugmelder te brengen.

Het is een beetje een eigen concept. Het werkt, dat bleek bij men vorig baan. ;-)

Lijk men een zeer simpele schakeling maar zeer ingenieus!

Misschien een dom vraagje: bij een bruggelijkrichter heb je één + en - pin en 2 pinnen voor de wisselstroom ingang maakt het uit hoe men deze monteert of monteert men de + pin en een wisselstroom pin bij K' en de - pin en de andere wisselstroom pin bij K en kan men met de uitgangen k' en K  verschillende terugmelders aansturen of moeten beide uitgangen naar de zelfde terugmelder of kan men met die uitgangen een microrelais aansturen?
 

Michiel

#295
Deze schakeling is niet zo ingenieus, hoor. Deze wordt al vele jaren gebruikt bij de meeste bezetmelders. Ik heb niets uitgevonden, maar schaamteloos gecopieerd en toegepast.  ;)

De enige manier waarbij je een gelijkrichterbrug kan gebruiken als diodeschakeling voor stroomdetectie is door de - en + pinnen met elkaar te verbinden. De beide ~ pinnen kan je onderling wisselen, dat maakt niet uit. Over de beide ~ pinnen soldeer je de weerstand en condensator in parallel. Zonder weerstand en condensator werkt het ook, maar kan de werking van de schakeling door ruis gestoord worden.

Voor de rest: de digitale (of analoge, gaat ook) rijstroom gaat door de diodeschakeling, de spanning over de diodeschakeling stuur je naar de terugmelder, bij mij voorzien van een optocoupler.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Kan je het schema van de optocoupler plaatsen?
 

Michiel

Op de site van Klaas Zondervan, op de pagina "De bonte verzameling", vind je onderaan een schema met bezetmelder en optocoupler. Ik heb dezelfde schakeling in gebruik. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: Michiel op 02 februari 2016, 21:49:10 PM
Op de site van Klaas Zondervan, op de pagina "De bonte verzameling", vind je onderaan een schema met bezetmelder en optocoupler. Ik heb dezelfde schakeling in gebruik. ;-)

Michiel, bedankt!

Nu is alles mij duidelijk
 

Michiel

#299
@Jim, die sleuven in de kurk worden dus gebruikt om de bedrading naar de baanrand te brengen, waar ik de elektronicarommel plaats. En, bedankt voor je positieve opmerkingen! Ik ben ook bij jouw komen "stelen" in verband met modules en modulebakken. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)