LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

evan

Michiel,

Het kan zijn dat Michel niet direct antwoordt op jouw mail.  Hij is beroepshalve druk bezet met de laatste loodjes voor de opening van het Spoorwegmuseum.

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Citaat van: evan op 28 augustus 2015, 22:11:28 PM
Michiel,

Het kan zijn dat Michel niet direct antwoordt op jouw mail.  Hij is beroepshalve druk bezet met de laatste loodjes voor de opening van het Spoorwegmuseum.

Groetjes,
Don't worry.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

@Evan, geen probleem. Het is een hobby, geen haast, niets moet. Ik heb geduld.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: marc goovaerts op 28 augustus 2015, 12:35:01 PM
Citaat van: Michiel op 28 augustus 2015, 12:12:09 PM
Ik zal eens googlen om te zien of ik de bouwheer van dat project zou kunnen opsporen. Wie weet...
Of het architectenbureau dat zich er voor de ombouw op gebaseerd moet hebben. Ik denk dat beiden bij het kadaster vermeld moeten zijn.
Het kadaster stuurt me (zoals verwacht) met een kluitje in het riet. Ik kreeg een standaard bericht dat me doorstuurde naar hun website, waar ik dus niets terug vind. Kadaster blijft voor mij een heel wazig begrip met obscure doelstelling en gebrekkige informatieverlening. Maar dat ligt waarschijnlijk aan mij.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Tja, toegegeven, hier in Antwerpen krijg ik ze ook maar aan het werk wanneer ik ter plaatse een zaag ga spannen, zodat ze me nog moeilijk kunnen ontwijken of negeren...

Een andere bureaucratische bron: de stedelijke dienst waar ze met hun bouwaanvragen moesten gaan voor toelating... Op de in te leveren plannen moeten bouwheer, architect en de 'voor' en 'na' situatie staan.
Hier in Antwerpen worden de plannen na een tijd weggegooid, verdwijnen in het zwarte gat van de administratie of in het Felix-archief.
Maar de gegevens van de aanvraag, met architect en bouwheer, kunnen ze meestal wel nog opzoeken.

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 02 september 2015, 11:04:57 AM
Kadaster blijft voor mij een heel wazig begrip...

Zo moeilijk is dat niet hé Michiel,
er is maar 1 woord voor; "Geldklopperij"! :(

;)

Michiel

#216
De archiefdienst van de gemeente Elsene heeft gereageerd dat ze eens zouden zoeken naar plannen van het stationsgebouw. En ook de NMBS heeft gereageeerd, en gevraagd om nog even geduld uit te oefenen wegens een druk moment. Dus nog steeds hoop...

Ondertussen heb ik een paar wissels uit Engeland ontvangen, en ben ik begonnen met het rails leggen. Het wordt een principe-layout van het schaduwstation, om eens te gaan proefrijden. Als rails gebruik ik recuperatie van flexibele rails stukjes, dat ik aan elkaar soldeer...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 02 september 2015, 20:30:41 PM
... Ondertussen heb ik een paar wissels uit Engeland ontvangen ...

Zijn dat Peco ST-5 en ST-6 wissels, Michiel?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#219
En ik ga door met m'n wereldschokkende updates: wanneer men een hoopje recupratieflexen aan elkaar soldeert, krijgt men een testovaaltje met inhaalspoor. Dat valt wel even mee, want wie weet wat het allemaal had kunnen worden.  ::)

Nu nog een paar rijdbare locomotieven vinden. Die zijn bij mij niet dik gezaaid. Dat heb je wanneer je steeds maar 20 of 30 euro neerlegt voor afdankertjes. Dit trammetje rijdt alvast. Nu nog eens dieper grabbelen in de doos met locs...



Aanvulling: ik heb een eerste testtrein samengesteld: een goederentrein van 192cm en 63 assen. Morgen ga ik deze knaap eens een tijdje rondjes laten rijden over de wissels in kwestie...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


Michiel

Was ik vorige week al eens gaan kijken. Leuke site, met soms wel boeiende kaarten, maar niets van Elsene rond 1900-1950 met enig bruikbaar detail. Maar toch bedankt voor de tip.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bjornbockstal

Al eens de site van HemelsBrussel bekeken? https://stedenbouw.irisnet.be/cartografie/hemelsbrussel
Daar kan je luchtfoto's vanaf 1930/35 tot 2012 raadplegen.

Bjorn

Michiel

#223
Dat was een van eerste sites waar ik ben gaan kijken: Bruciel. Heel interessante luchtfoto's van 1935, 1950 en 1970 (of zoiets). Ik heb een collage gemaakt van screenshots van het hele emplacement.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#224
Bijna (op een tiental na) al m'n locomotieven uit de doos gehaald. Mogelijk rijden er 5 van, maar allemaal zijn aan een totale opknapbeurt toe. Ik kijk er naar uit, maar het heeft geen prioriteit.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)