Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Ik kreeg net een reactie van de archiefdiest van het Brussels gewest dat ze niets hebben betreffende het stationsgebouw Brussel-Luxemburg, geen plannen, helemaal niets. Ze stuurden me vriendelijk door naar de archiefdiensten van Elsene en NMBS.

Van de NMBS krijg ik helemaal geen reacties meer (3 herhaalde pogingen). Vroeger ging dat nog goed, met vriendelijke reacties op aanvragen, maar nu... Ze zitten heel goed verborgen en zijn erg stil. De website van de NMBS heeft ook geen fototheek-optie meer zoals vroeger. Heeft men deze dienst helemaal opgedoekt bij de NMBS? Wordt er niet meer gearchiveerd door de NMBS?

Heeft iemand toevallig een contactpersoon van de (goed verborgen) archiefdienst van de NMBS waar ik m'n vraag kan neerleggen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Het rijksarchief misschien?
Gisteren waren ze in het nieuws - ze zijn een hoop plannen (vooral geografische kaarten dan) aan 't digitaliseren en online zetten.
't is onwaarschijnlijk dat ze iets hebben, maar ze zijn wél ijverig bezig met hun informatie van vroeger en nu.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Is er geen kans dat ze bij het Europees parlement of het studiebureau dat de gebouwen destijds heeft ontworpen een oud dossiertje hebben van station Luxemburg? Ze hebben het nu tenslotte geïntegreerd in het Europees parlement gebouw en zullen bij de verbouwing van het stationsgebouw toch wel vertrokken zijn van oude plannen? Wie weet wat hebben ze daar allemaal liggen, in dergelijke dossiers zit soms ook de veel oudere dan de actuele toestand waar ze moeten van vertrekken.
Of heb je dat spoor ook al gevolgd?

Michiel

@Gerolf, het Rijksarchief heeft niets, en hebben me doorgestuurd naar plaatselijke archiefdiensten. Maar ook daar hadden ze niets.

@Franky, het is een idee, maar ik heb nog geen idee hoe die eurocraten te bereiken, en nog minder hun archiefdienst (als ze die hebben). Ik zal eens googlen om te zien of ik de bouwheer van dat project zou kunnen opsporen. Wie weet...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

misschien via hun PR diensten, vertel met wat je bezig bent wie weet een Nee heb je ................

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 28 augustus 2015, 12:12:09 PM
Ik zal eens googlen om te zien of ik de bouwheer van dat project zou kunnen opsporen. Wie weet...
Of het architectenbureau dat zich er voor de ombouw op gebaseerd moet hebben. Ik denk dat beiden bij het kadaster vermeld moeten zijn.

Michiel

@Marc, "het kadaster" is een erg vage materie voor mij. Ik zal eens zoeken naar een contactpunt en m'n vraag er eens binnengooien.  :)

@Peter, PR van de Eurocratisch lichaam in Brussel... ik zal eens googlen of ik iets kan vinden dat er op lijkt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Kadaster: check! Ik heb ze aangeschreven. We zullen zien...

PR-dienst Europa: check! ik heb de Directeur Woordvoerder van het Europees Parlement aangeschreven. Dat ze er maar een parlemetaire vraag van maken.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

RD25

Citaat van: Michiel op 28 augustus 2015, 10:47:44 AM
Ik kreeg net een reactie van de archiefdiest van het Brussels gewest dat ze niets hebben betreffende het stationsgebouw Brussel-Luxemburg, geen plannen, helemaal niets. Ze stuurden me vriendelijk door naar de archiefdiensten van Elsene en NMBS.

Van de NMBS krijg ik helemaal geen reacties meer (3 herhaalde pogingen). Vroeger ging dat nog goed, met vriendelijke reacties op aanvragen, maar nu... Ze zitten heel goed verborgen en zijn erg stil. De website van de NMBS heeft ook geen fototheek-optie meer zoals vroeger. Heeft men deze dienst helemaal opgedoekt bij de NMBS? Wordt er niet meer gearchiveerd door de NMBS?

Heeft iemand toevallig een contactpersoon van de (goed verborgen) archiefdienst van de NMBS waar ik m'n vraag kan neerleggen?


Michiel, een idee : contact opnemen met Michel Van Ussel  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

'k Ken die persoon niet, maar ik wil wel eens proberen. Stuur je mij z'n email adres per PM? Dan stuur ik hem m'n vraagje.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Luc heeft me per PM al geholpen hiermee. Luc, bedankt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Citaat van: Gerolf op 28 augustus 2015, 15:54:36 PM
Hij zit in de redactie van spoorwegjournaal ;)
Citaat van: Michiel op 28 augustus 2015, 16:02:43 PM
Luc heeft me per PM al geholpen hiermee. Luc, bedankt.  ;)

Gerolf en Luc, u reactievermogen, dank u wel  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'