LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

RD25

reeds gezien op MSM




maar in je lade, met twee niveaus.  ;)

maar een idee  :)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Mooie constructie, maar met mijn 5 bakken naast elkaar, elk met z'n laderail, dat werkt niet. Jammer, maar toch bedankt voor de suggestie.

Ik ben nog denkende...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik weet dat het "not done" is, maar wanneer plek krap wordt, zoeken we in de kleine hoekjes. Zoals deze:
Volgens het originele plan, in de 4-sporige bundel net buiten het emplacment, wordt er over de 4 sporen gekruisd. Oversteek per oversteek, en dit over vele honderen meters. Op mijn baan is er geen plaats, en moet ik kruisen in de korte aanloop naar de helix.



Wat denken jullie? Wie heeft ervaring? Is die halve engelsman een reëel probleem, of rijden treinen hier in feite zonder probleem over, ook al is het niet volgens het boekje?

Ik heb alternatieven, maar zou graag evaringsdeskundigne hun mening hierover horen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 11 augustus 2015, 18:22:49 PM
De aanhouder wint... dus ik houd aan... met men meubel. De bodemplaten van de kasten zijn op maat en alvast los geplaatst...


Michiel , ben jaloers op uw meubel  ::). Als dit er al zo knap uit ziet wat gaat dat dan uiteindelijk worden ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Tjalling

Citaat van: Michiel op 14 augustus 2015, 19:30:27 PM
Ik weet dat het "not done" is, maar wanneer plek krap wordt, zoeken we in de kleine hoekjes. Zoals deze:
Volgens het originele plan, in de 4-sporige bundel net buiten het emplacment, wordt er over de 4 sporen gekruisd. Oversteek per oversteek, en dit over vele honderen meters. Op mijn baan is er geen plaats, en moet ik kruisen in de korte aanloop naar de helix.



Wat denken jullie? Wie heeft ervaring? Is die halve engelsman een reëel probleem, of rijden treinen hier in feite zonder probleem over, ook al is het niet volgens het boekje?

Ik heb alternatieven, maar zou graag evaringsdeskundigne hun mening hierover horen.  ;)

Gen ervaring met zo'n grote wisselstraat, maar te proberen indien je er echt goed bij kunt. Een storing in zo'n wisselstraat waar je niet goed bij komt is echt een ramp.

Groet,
Tjalling
 

OlivierV

Ik denk dat het wel kan hoor Michiel, als die Engelsman z'n tongen goed aangedreven worden en alles er feilloos over rijdt, dan zou je in principe niet veel miserie kunnen verwachten.

Strak houtwerk trouwens!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

#186
Ik zal bij tijds een dergelijke wisselconfiguratie proefrijden vooralleer ik het definitief toepas. Vandaag heb ik het frame in elkaar getimmerd van het rechter helixblok. Links moet ik eerst serieus rommel gaan ruimen vooralleer ik er ook een helixblok kan plaatsen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel,  gaat die kruisversterking geen parten spelen, als je IN de spiraal moet kruipen om problemen op te lossen?
Of ga je overal langs de buitenkant aankunnen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik voorzie om er langs buiten, de zijkanten, aan te kunnen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

#189
Begint er al weer knap uit te zien.
Sluit me overigens aan bij Tjalling: met die engelsman zou ik naar een alternatief zoeken, dat je kennelijk ook al achter de hand hebt. Je baanconstructie en -plan is best complex, en als 'ie tot problemen leidt dan zal dat een bron van ergernis zijn. Als je het spul weer los moet maken om er een gewoon kruis (is ook nog een mogelijkheid ;)) in te monteren of erger nog: een reconstructie moet maken... :o ::)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

#190
Het deel met de bewuste halve engelsman in de viersporige boog ligt op een open en vrij plaats. Maar het gaat inderdaad om de betrouwbaarheid van deze wissel in afbuigende stand. Theoretisch en in het algemaan is de kans op problemen groter dan in rechte stand, maar in praktijk? Hoe lopen treinen over deze Peco? Zijn er werkelijk meer problemen te noteren over de afgebogen wisselstand? Het zal proefrijden worden om deze wisselconfiguratie te evalueren.

Ondertussen is het hele raamwerk van m'n baan klaar. De volle lengte staat hier nu te pronken: 5,30 hele meters. Nog een paar kantjes afwerken, bodemplaten van de helixblokken plaatsen, en dan eens kijken naar de rijplaat voor het schaduwstation.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#191
Een week van kleine tegenslagen zoals winkels gesloten  :o (vorig zaterdag), de grote zaag in de Brico kapot, PIN van mijn bankkaart geblokkeerd (geen flauw idee hoe, nieuwe is onderweg), familiereunie (tel ik soms bij tegenslagen  ::))... maar we zijn er door gesukkeld. De rijplaat van het schaduwstation is klaar. Nu de steunbalken van een laagje kurk voorzien zodat deze plaat die erop komt te liggen wat gedempt wordt (geluidstechnisch).

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ziet er alvast niet slecht uit, Michiel. Mooie constructie  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Een mooi meubel dat je daar gemaakt hebt, met een lekker lange rijlengte en die ga je vol leggen met 1 station  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154