Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

RD25

#150
Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 16:58:55 PM
Op het laatste plan had ik (schaal N) 1m750 maximale opstellengte per spoor (en geen 1m390). 1m750 heel redelijk, maar ik zou toch m'n blokken will voorbereiden op een trein van maximaal 2m. Het hangt natuurlijk ook af van of een trein van degelijke lengte een helix op geraakt, maar vroegere testen op mijn instapbaan Saraan wijst uit dat het zou moeten kunnen.

http://www.dailymotion.com/video/x6hsib_saraan-de-klim-met-een-lange-trein_lifestyle
(Trein van 1m40 met 1 stoomloc, en helix van 2.5%)


All right !  ;)

perron lengte , zien dit : www.infrabel.be/sites/default/files/documents/drr_d-06-lst3-15_4.pdf (op frans, het spijt me zeer).

voor Brussel Luxembourg :

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Bernard, dat is een heel interessant document! Langste perron is 495m (3m in N) en het kortste perron 320m (2m in N). Het nastreven van een treinlengte van 2m lijkt in deze optiek heel redelijk.  8)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#152
Ik heb weer eens gelegenheid gevonden om te timmeren; tweede frame van het centrale deel staat ook recht. Nu beide delen aan elkaar koppelen met balken in de lengte-richting...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 17:42:51 PM
Bernard, dat is een heel interessant document! Langste perron is 495m (3m in N) en het kortste perron 320m (2m in N). Het nastreven van een treinlengte van 2m lijkt in deze optiek heel redelijk.  8)
Het is wel heel zelden dat een trein een volledige perronlengte inneemt...

Michiel

#154
Dat is zeker. Een piekuurtrein, een internationale express, ... Het blijven er maar een paar per dag. En zeker geen 3 meter. Twee meter lijkt me al ruim lang genoeg. Een Orientexpress met 17 rijtuigen en 2 locomotieven ga ik niet opstellen. Die blijft waarschijnlijk in de helix steken.

En dan nog een waarheid: hoe korter het perron, hoe hoger de waarschijnlijkheid dat een trein een volledige perronlengte inneemt.  ::)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

#155
Michiel, nee wieltje voor verzetten het meubelen ?

voorbeeld :

Citaat van: Michiel op 07 augustus 2015, 20:01:13 PM
Ik heb weer eens gelegenheid gevonden om te timmeren; tweede frame van het centrale deel staat ook recht. Nu beide delen aan elkaar koppelen met balken in de lengte-richting...

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Deze modelbaan zal een aantal cubieke meter stouwruimte hebben in de kasten onderin. Samen met het gewicht van de modelbaan erboven zou het te veel worden. Niet meteen het gewicht op zich, maar de krachten die er gaan werken in het lange smalle frame om de zware handel te verplaatsen. Het risiko op schade is dan te groot.

Ik hou het bij een vaste opstelling, maar toch bedankt voor de suggestie.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Had een solide lage verrijdbare sokkel in 1 stuk waarop de licht geconstrueerde bovenbouw gezet wordt niet gekund? Het zelfde principe als kwetsbare last te stapelen op paletten.

Michiel

Het frame met kasten is relatief smal. Ik kan er tot vanachter bij, en hoef niet onder de baan te kruipen voor bedrading en zo. De bovenbaan wordt met afneembare modules gebouwd. Nog eens wieltjes onder het geheel lijkt me overkill en onnodig problemen zoeken.
Alles kan natuurlijk: een zware solide onderbouw met kasten op wielen, en erop een lichte bovenbouw met modelbaan. Maar dat is deze constructie niet. Het werd niet zo ontworpen. Wieltjes zijn met wat ik nu bouw geen bijdrage tot gemak, maar een protentiele bron van ergenis.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Hallo Michiel, geen problem, voortgaan met sereen  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

efl045

't Ja, smal... Je doet het natuurlijk zoals je het zelf wil, maar 1m diepte is toch al niet direct meer smal te noemen? Standaard kasten zijn in regel toch meestal niet dieper dan 60 cm en daar moet je soms al flink in zoeken en herschikken om er iets uit te halen (heb ik toch al regelmatig ondervonden).
We zijn gewoon bezorgd, Michiel  :)

Michiel

Saraan had ik in 2009 verkocht aan een Nerderlander. Hij zou de scenery gaan bouwen, want technisch was de baan klaar. Het reed bijna feilloos. Een jaar of twee geleden heb ik wederom een advertentie gezien met de verkoop van m'n baan Saraan, nog helemaal in de toestand zoals ik het had overgelaten. Geen idee of het wat geworden is, of de baan effectief verkocht is geraakt. Maar het is wel leuk om je eigen baan zo onverwacht ergens te zien opduiken.

@Franky, ik snap je bezorgdheid, en het is fijn dat jullie meedenken. Maar met de modules bovenop, die elk afzondelijk kunnen verwijderd worden om eraan te werken (langs alle kanten), is het probleem van de 90cm relatief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel,

Maar ik had het helemaal niet over de modelbaan, ik had het over de diepte van de kasten er onder en hoe je daar nog iets moet in vinden en weer uithalen als ze ooit vol zitten. Dat is bij mij al een probleem met kasten van 60cm diepte, maar mijn vrouw zegt dan ook dat ik niet veel orde heb :)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Hoe iets in een kast van een meter diep vinden ?
Een lade van een meter diep is een optie, maar lijkt me lastig.
Dozen (eventueel op wieltjes) in je kast lijkt me het best
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw