LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

marc goovaerts

een sleep van 2 meter in N is inderdaad wel extreem

Michiel

2 meter is de bloklengte dat ik voorzie. Langer mogen de treinen niet worden, want dan kunnen ze nergens meer halt houden zonder wisselstraten te blockeren. 2 meter is de langst mogelijke trein dat ooit over de baan zou kunnen rijden. Maar het overgrote deel van de treinen (mogelijk allemaal) zullen een stuk korter zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je kan ook alleen het rode gedeelte (en het terugkomende spoor) laten dalen - maakt de constructie minder lastig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Daar zat ik ook aan te denken. Dat zou voldoende lengte moeten hebben om een halve hoogte (2cm) te zakken. Ik ga het zeker eens evalueren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#64
Gerolf, dit wordt'm dan, versie 2.1 met keersporen onder de helixen! En het past, met een helling van maar 1%.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Prima oplossing, Michiel. Met 1% kan je niks overkomen ;)
Dat je niet onmiddellijk onderaan (=doorlopend) kan testrijden is maar een tijdelijk probleem, en weegt niet op tegen al die kruisende wissels.
"Boven" een dubbel spoor leggen kan een tussenoplossing zijn
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

We zitten op dezelfde golflengte. Dat waren exact mijn gedachten. En ik overweeg ook om een opstelspoor of 2 per bundel te laten vallen. Maar dat zal het houtwerk wel voor mij beslissen. Ik zit nu erg krap tegen de 90cm, en dat zal te juist zijn met de balken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Nog een vraagje over de bovenkant: lag de lijn naar Tervuren met de 2 kopsporen er al in 1920? Ik lees her en der dat die lijn de eerst geëlektrificeerde lijn was in België in 1931, maar lag die lijn er voordien al of is die pas aangelegd na 1920?
M.a.w. ga je die ook uitbeelden?
Plaats heb je er wel voor :-)

efl045

En dan nog een vraagje over de onderkant: waarom leg je alle sporen evenwijdig met de voorkant, dus achter elkaar, waarbij de achterste sporen veel moeilijker bereikbaar zijn dan de voorste?
Als je de sporen schuin legt zoals de wisselstraten nu liggen en de wisselstraten evenwijdig met de voor en achterkant legt bekom je ongeveer dezelfde opstellengtes maar heb je het voordeel dat ieder spoor bereikbaar is vanaf de voorkant 'om een duwtje te geven' als dat nodig is (als je begrijpt wat ik bedoel).

Michiel

Over de bovenkant: Wel, veel informatie vind ik er ook niet over, en zeker geen foto's. De lijn 160 werd aangelegd rond 1882. Ik vermoed dus dat van deze periode reizigers van Brussel-Luxemburg naar Tervuren konden reizen. Maar de hoedanogheid is voor mij een beetje duister. Was dit een trein- of een tramverbinding. Ik ben op 1 enkele oude foto van Tervuren een stoomlocomotief (geen stoomtram) gevonden. Ik vermoed dat voor de elektrificatie men per stoomtrein tot in Tervuren reed via lijn 160. En mogelijk daarom spreekt me van de "eerste geëlektrificeerde lijn van België", want elektrische trams reden toen al een paar decenia.

Kortom, veel giswerk en geen duidelijk beeld van mijn kant. En of tijdens de stoomperiode van lijn 160 naar Tervuren ook al het apparte peronnetje werd gebruikt, heb ik ook helemaal niets over kunnen vinden.

Ik werd door Patrick Tassignon vriendelijk verwezen naar een boek, specifiek over lijn 160: Brussel-Tervuren. Ik heb het niet in mijn bezit. Indien iemand dit zou hebben, zou hij dan een kunnen kijken naar het deel Brussel-Luxemburg van voor 1931? Ik ben bereid het te kopen, maar weet niet hoe veel nuttige informatie voor mijn project ik erin mag verwachten.

Betreffende a onderkant: Ik snap wat je bedoeld. Ik zal eens spelen met het idee in Wintrack. Maar ik heb al eens een "simulatie" gedaan om te zien hoe ver ik kom met arm en schouder, en dat gaat net. Om te wérken aan de achterste sporen moeten de bovenopliggende modules verwijderd worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Neem voor het boek eens contact met Treinshop Olaerts. In maart heb ik het daar gekocht en er waren toen nog exemplaren beschikbaar.

Michiel

Vóór ik het koop zou ik eerst eens willen weten of het wel de moeite is, beoordeeld naar de informatieve bijdrage voor mijn modelbaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

De materie is mij te vreemd om U te kunnen zeggen of wat U zoekt te vinden is in het boek. Feit is dat de boeken die Olaerts verkoopt de laatste zijn. Deze stammen uit een stockverkoop van de uitgever. Voor de prijs moet je het niet laten want de prijs was zeer redelijk. 250 paginas met Brusselse treinhistoriek. Ook al was het mijn modelbouwthema niet ik vond het meer dan de moeite waard om het boek te kopen.

Michiel

Peter, in elk geval bedankt voor de tip.  ;)

Ik twijfel... zou ik... of zou ik niet...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#74
Volgens wat ik daar lees lag de lijn er al lang voor de elektrificatie in 1931: http://tinyurl.com/o6ajter
Ik denk dat je er nog wat werk bij hebt :-)

Ook daar: http://users.telenet.be/pk/lijnen.htm#160 meen ik te begrijpen dat de kant Quartier Leopold (van lijn 161) er was vanaf het prille begin en de kant richting Tervuren mondjesmaat is bijgelegd.