LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

knap werk Michiel, zal leuk worden om die treinen daarin naar boven te zien wroeten  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Citaat van: Michiel op 16 november 2016, 09:04:21 AM
Bedankt Jean. De laatste twee omwentelingen wordt het iets meer foefelen, want de diameter van het buitenste spoor is net te groot om langs het zijpaneel te kunnen (vandaar de uitsparing onderaan de plank op de foto). De volgende lussen zullen dus niet helemaal cirkelvormig zijn, maar wat ingedeukt om langs de plank te kunnen door stijgen.

Is het zijpaneel verzetten geen optie ?

Voor de rest zeer properkes gemaakt.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

Bedankt Frans!

Luc, niets is onmogelijk, maar het meubel is gemaakt om een aantal modules te ontvangen (5 van 90x70cm). De afmetingen en postitie van staanders en liggers in het meubel liggen al vast om de modules te kunnen plaatsen. Het zijpaneel zou ik liefst daar laten staan. Het is kwestie van maar een drietal cm om het spoor in de spiraal net naast de plank te laten lopen.

Ik puzzel het wel tot een werkbare oplossing. Ik blijf voorstander van spontaan improvisatiewerk (lees: ik heb een hekel aan alles vooruit plannen en uittekenen)   ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Goe bezig, Michiel  8)
Je kan verschillende treinen tegelijk laten klimmen op zo'n lang spoor. Voorzie je beveiliging om kop-staart aanrijdingen te voorkomen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De volledige helix wordt blokbeveiligd. Elke lus van de helix is een beveiligd blok (vandaar de vele oranje draden per lus op de foto). Ik heb dus pakweg 6 blokken in het stijgende spoor, en zes blokken in het dalende spoor. Alles samen is de helix een sequentieel schaduwstation van 12 treinen. Beide helixen samen hebben meer schaduwopstelspoorlengte dan m'n eigenlijk schaduwstation.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Michiel, dat is knap werk wat je daar afgeleverd hebt!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

railrunner

Heel netjes gedaan Michiel, prachtig!!!
En zo'n bloksysteem is prima, 12 treinen per helix, ik neem aan dat je een tweede gaat maken aan  de andere kant + een enorm groot schaduwstation, jij kunt wat treintjes zetten op je baan!

Michiel

#802
Jim, een tweede helix zal er inderdaad ook komen. De huidige helix zou tegen het eind van deze maand klaar kunnen zijn. De tweede verwacht ik klaar ergens in Januari. Alles samen geeft mij dat een schaduwopstelllengte van 44 sporen van 2m. Dat komt overeen met echte 14km opstelspoor. Daar kan ik wel een paar treintjes op kwijt, denk ik.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#803
Zo langzamerhand wordt het bouwsel toch wel een beetje indrukwekkend (al zeg ik het zelf  ;D). Nog 2 rondjes en ik ben boven.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

Michiel indrukwekkend
je hebt hetzelfde idee als ik heb gehad met die spiraal als schaduw station te gebruiken
ik kan er 25 trein stellen per spiraal op kwijt ook de keerlus mee inbegrepen
ik gebruik ook een blok systeem op de spiralen maar ik ga het nog verfijnen omdat als er nu 1 loco het blok binnen rijd hij een heel blok in gebruik neemt en dat is zonde van de plaats
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#805
Ik gebruik flexible rails (Peco code 55) in de helix. En het gebruikelijk probleem is dat de uiteinden van de railstaven rechtuit willen en dus naar buiten veren. Een metalen raillasje kan die kracht nog wel opvangen, maar een kunstoffen isolatielas niet. Er bestaan vele methodes om de gebogen flex in bedwang te houden, maar ik heb gekozen om met kleine printplaatjes te werken, op maat gesneden en het kopervlak in eilandjes verdeeld. Eenmaal de rails vastgesoldeeerd, en de voedingsdraden aangebracht, slijp ik de rails door. De rails blijft perfect zitten.

Het is niet origineel, en er zijn vele ander beproefde methodes, maar ik koos voor deze:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


Gebruik net dezelfde methode en heel tevreden..

Michiel

#807
De laatste loodjes... bezig met de laatste lus. Ik ben vandaag hout gaan halen voor de volgende helix. Kwestie om vooral niet stil te vallen wegens materiaaltekort.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Is een machtig iets geworden Michiel.
Op naar de volgende  ;) en dan een tijdelijke brug  8) 8)


Of misschien een lusje aan deze helix om al een beetje op en neer te rijden  ::) ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik was inderdaad van plan om boven een lusje te leggen, dan kan ik alvast met 1 helix en een half schaduwstation proefrijden. Dat is weer eens wat anders dan plankjes aan elkaar kleven en kurkstrookjes plakken. En ik ban natuurlijk benieuwd hoe goed (of niet) treinen de helling op rijden met een lange sleep.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)