LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

loebaske

Dat is wat hier al eerder is gezegd, netjes werken en alles niet overhaast sporen leggen en je heb bijna geen problemen...

Michiel

@Frans, er rijden op het moment een paar modelletjes rond die Brussel-Luxemburg anno 1920-1930 niet zullen halen. Die Amerikaanse E9, of die jaren '50 groene stalen bakwagens. Maar stilletjes aan krijgen de slepen wel vorm. Het blijft wel erg Pruissisch getint, wegens gebrek aan echt Belgisch. Maar daar komt ooit ook verandering in.

@Ben en Erwin, het is inderdaad een heerlijk moment om de treinen eens lekker te kunnen laten doorrijden. De eerste drie treinen (van op de foto) doen het geweldig. De vierde (een type 62 (ex-S10) met een sleep van 9 blauwe CIWL rijtuigen geeft kuren met de koppelingen, en lossen regelmatig, meestal op het hobbelig tijdelijk viaduct. Die ontkoppelingen zijn dus m'n eerste zorg voor het moment...

@Eric, inderdaad. Bijna! In het schaduwstation heb ik kwasie geen problemen, maar het tijdelijk viaduct ligt niet zo netjes, en daar heb ik dan weer de meeste problemen. Een gewaarschuwd man...

@Steven, je geeft stof tot nadenken. Niet dat ik het uitklapbaar systeem met tandwielen zou willen bouwen, maar je idee prikkelt wel de verbeelding. Misschien leidt dit tot iets. Bedankt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Michiel op 06 juni 2016, 10:35:49 AM
En ik zit nog met het vraagstuk waarom m'n S3/6 (De Belg) plots als dood op de sporen bleef staan. Eergisteren reed ze nog rondjes. Gisteren deed ze niets meer. De programmer ziet geen decoder, maar er is wel signaal tot op de decoder. Motor doet het ook. Decoder gesneuveld, zomaar??? Lijkt me vreemd. Dus deze loc ligt nog op haar rug in de ziekenboeg...


Ze doet het weer! Er zat een decoderdraadje geknelt tussen de motorklem, waardoor de motor geen spanning meer kreeg. En geen motor, geen uitlezing van decoder op programmeerspoor. Probleem opgelost, ik blij en opgelucht dat het zo simpel was, en de S3/6 kan de baan weer op om express treinen te trekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#678
Ik ben bezig met het vast leggen van de rails. Vast leggen is veel gezegd want ze worden niet gelijmd, niet vast gevezen, geniet of genageld, maar liggen los tussen kurkstrips. De rails wordt op z'n plaast gehouden, en de geluidsdemping is optimaal. Wat moet het meer zijn. Maar voor de bovenbaan zal ik een andere techniek moeten gebruiken, want dan liggen de sporen op afneembare modules (althans, dat is voorlopig nog steeds het plan).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je rails niet vastmaken vind ik niet zo'n goed idee. Zo kan er vuil onder de bielzen geraken, met scheef liggende sporen tot gevolg.
Contactlijm, boekbinderslijm, of dotjes TEC-7, ... blijven soepel na uitharden, en zullen het rijgeluid niet versterken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#680
Hoi Gerolf. Je opmerking is interessant, want ik had daar niet aan gedacht. Voor het moment heb ik geen probleem met vuilophoping onder de rails, maar het is allemaal nog nagelnieuw (alhoewel het knutselafval óveral tussen kruipt). Is de vuilophoping en scheef liggende rails later een reëel probleem? Spreek je als ervaringsdeskundige met jouw vaste baan? (goed bedoelde vraag) Of misschien iemand anders met dergelijke ervaring? Voorlopig zou het willen afwachten. Een stofzuigerbeurt is zo gebeurd, en mocht het later toch een probleem zijn, kan ik het nog altijd vast leggen met puntjes lijm.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik zie op je laatste foto sowieso al een ruimte tussen bielzen en kurk - het zou kunnen dat er al ergens iets tussen zit  ::)

Mij lijkt het niet vastlijmen vragen om problemen.
In de loop der jaren zijn er bij mij al (slecht gemaakte) lijmverbindingen in de ondergrond gelost, met dansende rails tot gevolg   :(
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Michiel

Ik heb mijn rails op de kurk vastgelijmd met Pattex contactlijm (geel/zwarte tube). Niet helemaal insmeren met lijm maar zo om de 5 à 10 cm een beetje lijm op op de onderkant van een biels is meer dan voldoende.
Die rails liggen ondertussen al verschillende jaren en zijn nog even vlak als in het begin. Zelf het verwijderen van een wissel  (zie mijn draadje http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24742.0.html) was geen enkel probleem
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Onder het motto: voorkomen is beter dan genezen, zal ik de rails met druppels gele pattex vast leggen. Ik neem jullie aanraden dus onder de arm.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Geen ervaring met rails, maar bij het kopen van tweedehands N-Wiking (van oude banen) waren dikke blobben gele pattex er regelmatig in geslaagd om serieus in te bijten op de bandjes van die wagentjes.

Gerolf

Ik zou precies ook eerder voor TEC-7 of een andere (soepel blijvende) montagelijm gaan  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

TEC-7 heb ik hier ook liggen. Het verwerkt wat lastiger, maar minder problemen met de solventen dan die van Pattex. Ze zouden TEC-7 in kleinere tubes moeten verkopen, dan alleen in die onhandig grote en verkwistende bouwvakkerstubes. Althans dat is zo hier in de onmiddellijke omgeving, en eigenlijk naast de kwestie.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Bij Brico en Hubo (Gamma?) vind je Tec 7 ook in kleine tubes (iets kleiner dan de Pattex tube)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik heb gezocht in Brico en Hubo hier in de streek, maar niets gevonden. Maar geen erg, ik koop die onhandige megatubes wel. Duur zijn ze ook weer niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Ik spuit een deel van de inhoud van de onhandige megatubes in een gewone (medische) spuit en gebruik dat als handig gereedschap.
Zelfs al moet je de helft weggooien wegens iets te snel verstoppen o.d., het blijft stukken goedkoper dan het product in handige dure tubes te kopen.