LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Dirkh

Michiel, ik gebruik een rs485 verbinding om die te configureren, daar bestaat een kleine USB omvormer voor die Leon ook leveren. Daar Ken je dan ook eventueel nieuwe firmware  mee  laden.
Voordeel van de rs485 tov van de rs232 is dat je dan ook de oc32 kan uitlezen.

Michiel

Tja, dat had ik ook gezien, maar te laat. Ik had geen zin om nog eens een week of meer te wachten op levering van bestelling, dus probeer ik het met de RS232 methode. Die RS485 zal bij een volgende bestelling geplaatst worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik blijf maar ter plaatse trappelen, zo lijkt het. De OC32 modules werden bedraad en van voeding voorzien, aangesloten aan DCC en servo drivers, de OC32config opgeladen en de RS232 aangesloten, servo's verbonden, en .... niets! Na vele keren de cryptische handleiding doorgelezen te hebben, begin ik iets te snappen ivm een "weerstandsbank" in plaats van een "sink driver", maar die weerstandsbank is natuurlijk niet meegeleverd. Dus weer niets.

Dus ik WEER maar eens onderdeeltjes bestellen om die duivelse servo's aan de praat te krijgen. Weer een week wachten,... ik word het wel een beetje beu. Maar nog even, en dan heb ik die wissels aangedreven. Wat een Echternachtse processie!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Ja het is me wat, het zit je niet mee. ;)

Als je niet wilt wachten op je bankjes prik dan even 8 weerstanden in het IC voetje, 100 - 220 ohm volstaat, in de tegenoverliggende gaatjes. Zie het plaatje: het bovenste IC is een weerstandsbankje (het onderste een sink driver). De twee rechtse pinnen blijven vrij!

De weerstand heeft slechts de functie van veiligheid, je kunt ook een draadbrugje leggen tussen twee tegenoverliggende pinnen maar maakt je servo sluiting dan is er risico dat de processor naar de knoppen gaat.



Voordat je uitgangen gaat configureren: vul het tabblad "General" in en schrijf het weg. Dat wordt nog wel eens vergeten, module adres, DCC adres range en hardware config sink of source.



Met de seriële verbinding RS232 kun je alleen maar "schrijven" naar de OC32. Dus als je klaar bent maak een kopietje van je settings naar je harddisk met de knop "save file". Ga je weer verder met programmeren doe dan eerst een "load file". Als je later een U485 hebt kun je ook "lezen" vanuit de OC32 en dan is die slag overbodig.

Succes en als je het onder de knie hebt zijn de toepassingen van de OC32 eindeloos leuk.

Loods deurtjes met servo (6x versneld):
https://www.youtube.com/watch?v=rUREfntbhGA

Overweg op 4 pinnen, 2x servo's en 2x led:
https://www.youtube.com/watch?v=kX_NDwBugVE

Gr, Ben.

Michiel

Bedankt Ben, zover was ik dus ook gekomen. Ontbreken me dus nog de 8 weerstandbanken, en m'n 40 servo's kunnen zich eindelijk  uitleven.

Jammer dat de informatie over wat je eigenlijk nog extra nodig hebt om de OC32-handel werkend te krijgen, zo diep verborgen is in de handleiding. Je blijkt vanalles te missen wanneer je aan de slag gaat. Dat had misschien wel beter gekund.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Weer pech, ik merk nu pas dat de meegeleverde DCC-connectors met de OC32 helemaal de verkeerde zijn, en helemaal niet passen! Ik hoop dat ze bij PiCommIt er geen probleem van maken om alsnog snel de juiste op te sturen. Voorlopig kan ik dus naast geen servo's, ook geen DCC testen met de OC32 modules. Toffe dinges zijn dat met die OC32's, maar het komt ooit in orde. Kwestie van geduldig doorzetten...   ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michel,  ik bewonder je vasthoudendheid.
Nog even en het werkt allemaal  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Tja, ik mag niet klagen want PiCommIt heeft heel keurig zonder probleem de ontbrekende connector opgstuurd. Ik heb ondertussen ook de weerstandbanken ontvangen, en ben begonnen met de eerste servo-testen.

Maar, weer pech, want een van de nieuwe servo-drivermodules ligt in kortsluiting, en wordt onmiddllijk heel heet bij het aanleggen van de spanning, zonder dat er servo's aan hangen. Dus, de betreffende servo-driver werd gedemonteerd. Doormeten bevestigde het probleem, en er wordt een rapportje gestuurd naar de leverancier. Ik hoop dat herstelling of omruiling geen probleem zal opleveren.

Ondertussen kan ik wel verder, en proberen om de OC32 aan de praat te krijgen met DCC commando's dat lijkt nog iet te lukken.

Binnenkort meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

3rail

Het zie ook niet mee he. :-\

Veel succes met de voortgang.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Michiel

Het is inderdaad een lastig parkoers.

En, ik ben nu kwasie zeker, de OC32 verstaat de DCC van m'n Lenz centrale helemaal niet. Geen enkele reactie, en nochtans is bedrading en configuratie helemaal in orde, doorgemeten, vergeleken en dubbel gechecked. Alles is als zou moeten, maar de OC32 is DCC-doof.

Het is wachten op antwoord op m'n email naar de constructeur met m'n waarneming.

Die OC32 is werkelijk een koppig beest! Het lukt maar niet...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het duimen heeft geholpen, Jean. Ik heb de tweede OC32 module aangesloten om te vergelijken, en deze verstaat wel DCC. Er scheelt iets met de eerste module. Het onderzoek gaat door.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. De module die wel DCC luistert, heeft een recentere firmware versie. Ik ga eens onderzoeken hoe ik de firmware van de andere module kan upgraden. Wat een gedoe om die OC32 werkend te krijgen, zeg!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hmmm, om de firmware te kunnen upgraden, heeft men een account nodig bij DinamoUsers. Ik heb me aangemeld maar blijkbaar zijn ze niet wakker of niet thuis. Het is dus weer wachten. Frustrerend dat het allemaal zo langzaam gaat. Een weekend is zó voorbij!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ben

Hoi Michiel,

De laatste reguliere firmware is 3.0.0.

Ik had ook problemen met DCC op enkele OC32's met mijn nieuwe Digikeijs centrale, Leon heeft daarvoor speciaal een versie 3.0.1 gemaakt die prima werkt.

Bijlagen bijvoegen bij deze post lukt me niet, zo je wilt mail ik je ze maar stuur me dan even een PB bericht met je mailadres.

Firmware flashen is fluitje van een cent, staat netjes beschreven in de handleiding.

Gr, Ben.