LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

evan

Citaat van: Michiel op 20 januari 2024, 14:36:13 PM2) het puntstuk bij ESU wordt niet spanningsloos gemaakt tijdens het schakelen van de wisselstand. De spanning wordt instand omgepoold op de "middenstand", maar wat is de middenstand? Die kan je niet instellen. Is dat "0" of halfweg stand 1 en 2? Geen idee. En bijkomend, wat als de mechanische overbrenging een hysteresis heeft zoals met mijn stangenstelsel (zie foto)? ESU gooit de baan onmiddellijk in kortsluiting, want de ompoling gebeurt niet wanneer de tongen los liggen! Toch ook wel een serieus minpunt van ESU.


Dat is niet de fout van ESU, maar van de oude PECO wissels, Michiel.  Als je digitaal rijdt is de regel dat de wisseltongen niet de zelfde polariteit heeft als je hart -of puntstuk, maar wel de polariteit van de nevenliggende rail.
De reden daarvan is heel eenvoudig:  Als je wisseltongen hetzelfde potentiaal hebben als je hart of puntstuk kan de binnenkant van een wielflens van een grotere passerende lok de wisseltong raken en kortsluitingsluiting maken.  Bij DCC mogen de wisseltongen dus niet verbonden zijn met van hart of puntstuk, maar verbonden zijn met de nevenliggende rail.

https://dccwiki.com/PECO_Electrofrog  even doorrollen naar making de Electrofrog DCC friendly ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Evan, ik ga gedeeltelijk met je mee. Het is beter als de tongen niet meeschakelen met het puntstuk. Anderzijds, de ruimte tussen de afliggende tong en de doorgaande rail is groot genoeg. Als een wiel de tong raakt, dan is de wielafstand te klein.

Het probleem wat Michiel heeft ligt volgens mij wel degelijk bij ESU. De decoder geeft het puntstuk altijd spanning, van links of van rechts. Maar als die omschakeling niet synchroon gaat met de omschakeling door de tongen, dan kun je kortsluiting krijgen. ESU had er beter aan gedaan om het puntstuk tijdens het omlopen stroomloos te maken, en pas met de juiste polariteit in te schakelen als de eindstand is bereikt.

Michiel

Peco heeft ondertussen het systeem van Electrofrog gemoderniseerd naar Unifrog, die dit probleem niet meer heeft. Super wissels die UNIfrog wissels, maar Unifrog is enkel recent (paar jaar) beschikbaar en enkel met een paar types wissels van hun gamma. Electrofrog is een pre-DCC ontwerp maar daarom niet verkeerd.

Electrofrog wissels werken echt probleemloos met de Rosoft ServoSwitch decoders. Het kan dus wel, ook met wissels die niet optimaal DCC-vriendelijk zijn.

Het aanpassen van de wissels zal niet evident zijn, want ze zijn al vast ingebed en geballast. Met een klein, versleten dremel-slijpschijfje met kleine diameter (de normale schijfjes zijn te groot) zou het nog moeten lukken. En dan draad-bruggetjes solderen om de tongen te voeden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Zo ben je weer een ervaring rijker  :)
Ik leer ook nog alle dagen bij...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#3844
Bezig met de aanpassingen. Sleufjes werden geslepen met een klein versleten slijpschijfje, om het puntstuk te isoleren van de wisseltongen.


Daarna werden de wisseltongen voorzien van voedingsdraadjes.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)