Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michael

Michiel het doet me goed te lezen dat je hier weer wat meld, ik dacht eerst dat je last had van ratten, maar het blijken katten, leuke beesten maar vervelend als ze de treinbaan opeisen.
Succes met het kat veilig maken van je treinbaan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Geert

Schaf een Hondekop aan (Mat'54).  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

#3827
 ;D  Zou ik wel willen... (zo'n blauwe Benelux versie dan)

Maar wat doet een Hondekop tegen het terreur van 3 katten? Krijgt ie alleen maar een Bollen Neus met een Bloedneus van. Je kan er nog een Donderbus bij sleuren met Zilveren Pijlen, maar of dat helpt betwijfel ik. Die katten zijn als Duikertjes met Duikbril, en schieten weg bij het miste onheil. Grijze Muizen als afleiding zou mogelijk nog kunnen, maar ook zij kregen uiteindelijk Varkensneuzen. Het blijven allemaal Groentjes tegenoven het brute kattengeweld, want het zijn geen Blauwe Engeltjes om zonder wanten aan te pakken. Dat is zeker.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

perk

idem hier, de katten moeten in de gaten gehouden worden en ik kan niets in de living zomaar laten liggen.
De baan staat in een aparte kamer, alhoewel ze daar nog vaak bij kunnen.  Zodra er meer scenery op komt moet ik ze daar echt buiten houden

draadjes zijn zeer uitnodigend om door te bijten, ik ken het goed.

erik de noorman

Citaat van: Michiel op 06 januari 2024, 11:13:57 AM;D  Zou ik wel willen... (zo'n blauwe Benelux versie dan)

Maar wat doet een Hondekop tegen het terreur van 3 katten? Krijgt ie alleen maar een Bollen Neus met een Bloedneus van. Je kan er nog een Donderbus bij sleuren met Zilveren Pijlen, maar of dat helpt betwijfel ik. Die katten zijn als Duikertjes met Duikbril, en schieten weg bij het miste onheil. Grijze Muizen als afleiding zou mogelijk nog kunnen, maar ook zij kregen uiteindelijk Varkensneuzen. Het blijven allemaal Groentjes tegenoven het brute kattengeweld, want het zijn geen Blauwe Engeltjes om zonder wanten aan te pakken. Dat is zeker.  :)

Subliem.

Erik.

Michiel

Dit is een testje, om te zien of ik Facebook kan gebruiken als prentjeshost, en dus beelden kan delen en hier plaatsen.
Kunnen jullie dit beeld hieronder zien? En een open vraag: hoelang zal dit beeld beschikbaar blijven? Want mogelijk is dit maar een tijdelijke copij van uit de Facebook beelden-cache. Afwachten dus...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RoDY

Ik kan hem momenteel zien. Ik hou het mee in het oog.

Klaas Zondervan


PietB

Ik ook, maar ik heb een Facebook account.

grt Piet.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Bedankt voor de melding, Olivier. Facebook is dus niet te gebruiken als prentjeshost. Jammer, maar geen ramp. Doen we gewoon verder met de gebruikelijke server.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#3838
ESU zou van Rosoft veel kunnen leren ivm hun SwitchPilot. Er zijn toch wel een aantal nadelen, die Rosoft mooi heeft opgevangen.

1) programmatie via dat kleine display van ESU is heel onhandig want de SwitchPilot is (meestal) ondersteboven gemonteerd onder de baan, en de wissels liggen bovenop de baan. HEEL lastig om ze beide te zien bij het afregelen van de wisselstanden. Met Rosoft gebruik je de rijregelaar om de wissels in te stellen. Dat is toch wel heel veel handiger!

2) het puntstuk bij ESU wordt niet spanningsloos gemaakt tijdens het schakelen van de wisselstand. De spanning wordt instand omgepoold op de "middenstand", maar wat is de middenstand? Die kan je niet instellen. Is dat "0" of halfweg stand 1 en 2? Geen idee. En bijkomend, wat als de mechanische overbrenging een hysteresis heeft zoals met mijn stangenstelsel (zie foto)? ESU gooit de baan onmiddellijk in kortsluiting, want de ompoling gebeurt niet wanneer de tongen los liggen! Toch ook wel een serieus minpunt van ESU.

Maar er is geen weg terug. Rosoft is verleden tijd, en klagen heeft geen zin. Dus, werken aan de oplossing: ofwel de hysteresis uit de overbrenging halen, en alle wissels HEEL PRECIES afstellen opdat de "0-doorgang", en dus de ompoling van het puntstuk, net op het moment gebeurt dat de tongen los liggen. Ofwel de wissels zogenaamd DCC-ready maken door een sleuf te slijpen ergens tussen tongen en hartstuk.

Heeft ESU zijn SwitchPilots eigenlijk zelf al eens gebruikt op een operationele, reële modelbaan, of enkel in labo-opstelling? Mij lijkt het antwoord vrij duidelijk, maar nogmaals, we gaan ermee door.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel succes met de esu switchpilot, de aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154