Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Die ESU Switchpilots zag ik ook voorbij komen. Met extentie voor polaritatie zo'n 100 euro. En niet op elk segment heb ik 8 uitgangen nodig (soms 2, soms 5). Maar ik kan de verdeling van decoders natuurlijk wel her-organiseren. Extra werk, extra tijd, zonder meerwaarde. Techniek en gebruiksgemak zal wel in orde zijn, vermoed ik ('t is ESU). Het is dus een kandidaat, maar ik kijk nog verder...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobVille

Zelf gebruik ik Lodi. Deze firma heeft servodecoders met een ingang en twee ingangen. Deze decoders kunnen ook geleverd worden voor polarisatie van wissels. Voor mijn N-modelbaan gebruik ik deze modules omdat ik maar 6 wissels met servo's gebruik. Bied meer flexibiliteit maar is waarschijnlijk duurder ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Paulogic

Nog nooit gehoord van Lodi en zonet even gekeken. Daar hebben ze ook goed over nagedacht maar komt wel
duurder uit dan ESU, heb ik zo snel even berekend.
ESU met 8 kanalen, kan je de "niet gebruikte" kanalen toch naar een andere module doorverbingen? In de RC
wereld vindt je gemakkelijk verlengkabels voor servo's tot 1 meter en zelfs soms meer.
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Ik kende Lodi ook niet. Goed om te weten dat ze bestaan. Programmatie via Railcom lijkt me niet zo handig, want dat heb ik niet. Maar dat is zo snel even afgeleid van de korte beschrijving van het artikel.

12 euro per kanaal voor ESU Switchpilots, is heel redelijk, maar ik zou de complicaties van (her-)bekabeling willen vermijden als het even kan.

Heeft niemand toevallig nog een Rosoft Servoswitch (met polariatie) in een doos/schuif liggen? Ik koop ze dan graag over.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Voordeel van de ESU SP's is dat je ze heel eenvoudig kan instellen zonder centrale.  Er zit een O-LED schermpje op met 3 druktoetsjes. Dus de A en B positie, snelheid enz is dus heel makkelijk in te stellen zonder gedoe. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#3815
Dat van het O-Led display en 3 knopje had ik inderdaad gelezen, maar decoder is ondersterboven gemonteerd onder de baan, en de wissels liggen bovenop de baan. Niet om negatief te doen, en waardeer je voorstel, maar hoe is dat handig? (hoef je niet op te antwoorden)

De Rosoft ServoSwitches zijn in te stellen met de rijregelaar op loc adres 9999. Dan zit je met je neus en de rijregelaar helemaal op de wissel. Misschien is dat ook mogelijk met de ESU?

Maar verder lijkt die ESU inderdaad een mooi ding. Ik wacht nog een antwoord af van Wim Ros zelf. Als hij niets meer heeft liggen, dan overweeg ik om toch een ESU aan te schaffen, en een segment met 8+ wissels om te bouwen naar ESU, en de gerecupereerde ServoSwitches te verdelen over de andere segmenten. Wel wat werk zonder meerwaarde, maar als er niets anders op zit, is het zo.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RobVille

Zelf gebruik ik o.a. ook deze ESU SP's. Ik verbind de servo met een lange verlengkabel aan de SP en op de manier kan ik deze servo met de SP in de hand mooi instellen. Als alle servo's zijn ingesteld, monteer je de decoder onder de modelbaan  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Paulogic

Ik doe dit identiek : lange kabel, instellen en dan nadien wel onthouden welke servo op welke uitgang.
Maar je kan op de plug van de servo een rond stickertje zetten met een nummertje. Werkt vlot zo.
mvg,
Paul(ogic)

Michael

Michiel ik moest er even naar zoeken maar deze klein fabrikant kan ook interessant zijn ivm servo aansturing

etecmo
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

#3819
Michaël, dat lijkt inderdaad een interessant alternatief, zo snel bekeken. Bedankt voor de tip.

Ik heb wel ondertussen een ESU Switchpilot met 2 extensies besteld, en hoop ze nog voor het weekend te kunnen ontvangen. Ik ben ondertussen bezig met het demonteren van alle Rosoft Servoswitches van een segment, om ze te recuperen op de andere segmenten. Heel wat herbekabeling maar het zij zo. Een stap achteruit, twee stappen vooruit...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De SwitchPilots zijn toegekomen. Het linker segment (heeft 8 wissels) werd op z'n kant gezet en alle ServoSwitch modules werden verwijderd (gerecupereerd). De herbekabeling van de 8 wisselservos met puntstukpolarisatie kan beginnen. Ik weet weer wat doen.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel


Paulogic

Heel strak hoor... dat kan niet anders dan goed verlopen !!
mvg,
Paul(ogic)

Floris


Michiel

Het is langzaam ontwaken uit een modelspoor-winterslaap. In september overviel me een moedeloosheid. Het was als dwijlen met de kraan open. 's Morgens lagen wagonnetjes, seinen of huisjes weer onderste-boven, soms met schade, aan de andere kant van de baan, of er onder. Regelmatig leiddde het rijden snel tot zoeken naar de oorzaak van weer een probleem: welk kabeltje hebben ze nu weer doorgeknabbelt? En rijden op zich was ook een uitdaging wanneer drie roofdieren gespannen de beweging volgden van hun prooi... Moedeloos werd ik van onze drie katten. Lieve beestjes, maar ze zorgen voor eindeloos modelbouwdrama.

Ik heb het dan allemaal laten bezinken, en uit m'n systeem laten wegglijden. Een maand of drie later is het nu. Goesting om te kunnen knoeien aan de baan, dat wel, maar eerst proberen om de baan kat-veiliger te maken:

  • ervoor zorgen dat de katten niet meer onderaan bij de bekabeling kunnen
  • ervoor zorgen dat de baan kan afgedekt kan worden, zodat ze 's nachts niet zelf met de treintjes kunnen spelen
  • en misschien rondom de baan nog een boord plaatsen opdat ze de treintjes niet zien rijden

Het is langzaam ontwaken, en de volgende weken ga ik eerst proberen om de spreekwoordelijke kraan wat te sluiten opdat het beter dwijlen wordt. Dus hierbij meteen de tip: als je katten hebt, plaats je modelbaan dan niet in de living, maar in een aparte kamer waar katten buiten gehouden kunnen worden. Had ik het vooraf maar geweten, dan moest ik nu niet gaan dwijlen. ::)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)