LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

De poetstrein heeft gisteren uiteindelijk 6 uur continu rondjes gereden, zonder 1 ontsporing, zonder 1 stilstand, zonder 1 blockering van de centrale! Ikke blij.

De regelmatige spontane ontkoppelingen van de poetswagon werden gereduceerd tot sporadisch door de een beetje olie op de koppeling aan te brengen. Zo "kleven" de twee koppelvlakken van de N-koppeling beter. Een hele verbetering. Nu gaat ie mogelijk wel sneller stof verzamelen. Maar dat is speculatie. We zien wel...

Nu nog die 5 dode wissels weer leven inblazen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pierre

Goed dat je weer terug bent Michiel. Begon je draadje behoorlijk te missen. Succes man. ;)
Groet Pierre.


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

goed bezig! heel benieuwd naar eventuele verdere vorderingen, de technische dingen eindelijk goed werkend hebben is wel een goed begin qua motivatie in elk geval.

Michael

Ha Michel, fijn dat je weer dingen post, voor mij één van de lichtpuntjes op dit forum. ondanks dat je net terug bent heb je al flinke vorderingen gemaakt, het zijn die kleine dingen die voldoening kunnen geven. Heel veel succes met de verder bouw.
Hopelijk schiet ik zelf binnenkort ook weer ingang.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Alle door de katten doorgeknabbelde bedrading werden hersteld. 5 wissels zijn nu terug actief, en meteen ook de schaduwstations "Ottignies" en "Tervuren". De inrijritten verliepen meer dan gewoon goed over het rijbare deel van de baan. Dus dacht ik om er een stuke bij te breien: de buitenste keerlus van het schaduwstation "Noord".

Twee wissels werden van aandrijving voorzien, bezetmelders aangesloten, maar de buitenste lus blijkt nog onberijbaar. De segementovergang over de twee buitenste sporen ligt dramatisch slecht. Dat moet dus overnieuw maar beter. Lastig is de bereikbaarheid: geen leuke klus, uitstel drijgt... ::)
 
Om een indruk te krijgen van progressie, en niet steeds achter problemen aan te liggen hossen, heb ik het voornemen genomen om dit weekend een extra stukje landschapsrelief aan te leggen. Het is het stukje vooraan (in het rood op de foto) waar de Wiertzstraat ooit gaat uitgebeeld worden, dat parallel langs het stationsemplacement loopt, met oa de Leopold brouwerij. Allemaal projecten voor veel later, dat wel, maar als het relief er al ligt, is er vooruitgang.


Twee wissels voorzien van aandrijving


Dramatisch slechte overgangen van twee buitenste sporen


Rijritten verlopen aangenaam goed (foto met te weinig licht, ik moet eens aan baanverlicht denken)


Landschapsuitbreiding voorzien voor dit weekend
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het reliefdeel voor de Wiertzstraat op het derde segment is klaar. Zoals te zien op de foto's zijn dit afzonderlijke losse bakken die op de baan liggen, die later als diorama kunnen gebouwd worden, om er makkelijk langs alle kanten aan te kunnen.





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

OMG.  Zo veel wissels... als dat allemaal met servo's moet... courage !
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Het aantal wissel? Dat is relatief. Ik begon ooit met Brussel-Noord, tot wanneer ik na lang opsporingswerk het oorspronkelijk sporenplan van rond 1920 had gevonden: de matrix van ongeveer 120 engelse wissels (zonder de 100+ gewone wissels) deed de deur dicht.

Brussel-Luxemburg heeft ongeveer 40 gewone wissel. Een 20-tal zijn op het moment voorzien van servo. De volgende 20 komen er sectie per sectie. Ik activeer zo af en toe een nieuwe sectie van een paar sporen met bijkomende wissels. Zo blijft bijft te happen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

Wel eens met Paul, echt indrukwekkend werk Michiel. En je sporen liggen mooi vloeiend, ben erg benieuwd naar je landschappelijke vorderingen

Michiel

Ik ben net "Trello" gaan gebruiken om bij te houden wat ik plan te gaan doen, waar ik mee bezig ben, en welke "bugs" er nog aangepakt moeten worden. Het helpt me met het focussen, en maakt voor mij de korte-termijnplanning duidelijker.

Ik gebruik het nog maar net, maar voor mij lijkt dit een meerwaarde met het plannen, en op te lijsten welke problemen en foutjes er nog aangepakt moeten worden. Ik gooi het hier in de groep. Mogelijks is het ook iets jou?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Je eigen project SCRUM board - geweldig. Het houdt inderdaad wel de focus op de 'belangrijke' zaken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

De volgende werkjes lijken zich spontaan aan te bieden. Ik denk dan aan het ballasten van de 8 perronsporen op het vierde segment, te zien rechtsonder op de foto. En eventueel ook het met gips opvullen van het vierde perron, centraal op de foto.

Maar om technische rede is het dan natuurlijk best om eerst betrokken sporen operationeel te maken. Dat zijn dus de perronsporen 6,7 en 8. Bezetmelding en wissels met betrekking tot deze drie sporen moeten aangesloten worden, ingegeven in Koploper en dan testrijden to alles perfekt loopt. Dan pas, gaan ballasten en gipsen...

Ik weet weer wat doen het komende weekend.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#3808
Kleine tegenvaller: Rosoft blijkt gestopt. Ik wou er nog een aantal ServoSwitches bestellen, maar helaas. Het wordt dus rondzoeken naar een degelijke vervanger voor Rosoft's Servoswitches...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Paulogic

ESU Switch Pilot Servo mss ? 8 servo uitgangen, instellingen per servo (logisch vind ik) en kan zowel via dcc als
analoge schakelaars. Werken op baanspanning of aparte voeding (ac of dc) van 12 of meer
mvg,
Paul(ogic)