LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Deze ochtend heb ik de spoorspatting aangepakt. De sporen werden in de zomer gelegd, en het was toen een stuk frisser. Nu in de winter is het hier in ons appartement 25+ graden.. constant, dag en nacht! (Centrale temperatuursregeling door een "computer" voor de hele blok zonder thermostaat per appartement, en de oudere bewoners kloegen steeds dat het te koud was... met 23 graden) Sporen zetten dus uit, en wanneer een raillas niet voldoende speling had in de lengte, kruipt het spoor opzij of in de hoogte weg: spoorspatting. Bijzonder merkbaar wanneer een recht spoor is geklemd tussen twee vaste punten. Vandaag is dit euvel dus verholpen door de rails wat in te korten (korter vijlen) en dus de raillassen wat meer speling te geven. Dus, tip: raillassen NIET overal vast solderen, vooral niet in lange rechte secties.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel ik had iets soortgelijks, ik ben bezig met een diorama, in de woonkamer, maar de kerstdagen werd het diorama in een onverwarmde garage gezet, 't was behoorlijk koud en de rail op de spoorbrug ligt los maar de rest ligt met het ballast vast, ik wist niet wat ik zag maar hetzelfde fenomeen vond plaats op de spoorbrug de rails lag fors gebogen, nu de tweede dag in de woonkamer is de rails weer redelijk normaal.

Alleen ik begrijp het niet goed ik dacht met hitte uitzetten en met koude krimp, maar hier lijkt het tegenovergestelde plaats te vinden?????
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jappy

Het blijft een impressionant project. Leuk om te zien hoe de wijk al vorm begint te nemen. Ik kijk uit naar de vorderingen!

Gek fenomeen, dat spoorspatten! Ik wist dat dit op schaal 1 op 1 bestond, maar in miniatuur? Maar goed dat je al een oplossing hebt gevonden door te vijlen. Soms zijn de beste methodes nog steeds de eenvoudigste.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Klaas Zondervan

Citaat van: Jappy op 28 december 2021, 13:37:34 PM
Gek fenomeen, dat spoorspatten! Ik wist dat dit op schaal 1 op 1 bestond, maar in miniatuur?
De natuurwetten veranderen niet als je zaken verkleint. ;)
Ik ken dit verschijnsel al heel lang en ik houd er bij het spoorleggen altijd rekening mee. Een lengte flexspoor altijd maar op één plek vastleggen en aan het andere einde ruimte voor uitzetten voorzien.

Floris

Is het wel de warmte in huis of meer t feit dat er gestookt wordt zodat de lucht droger is en t hout krimpt? Niet dat dat ene bal uitmaakt, overigens.

Gerolf

Citaat van: Michiel op 28 december 2021, 10:27:21 AMtip: raillassen NIET overal vast solderen, vooral niet in lange rechte secties.
Ik soldeer nergens raillassen. De rails krijgen hun stroom via een gesoldeerde draad aan ELK stuk(je) rail.
De raillassen dienen om de rails in lijn te houden, en om krimp/uitzetting op te vangen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Inderdaad, elk stukje rail wordt apart gevoed met draadjes. De raillassen dienen voor de mechanische verbinding/uitlijning. Flexible rails in bochten worden bij mij wel aan elkaar verbonden, gesoldeerd op printplaatjes om de railspanning op de vangen. Raillassen hebben niet die stevigheid, vooral die plastieke isolatielassen niet. De flexibele rails voorbuigen ben ik nog niet goed in geslaagd. Misschien dat het met Peco code 55, met rails deels IN de dwarsliggermat, minder goed gaat?

Een paar wissels, waar de er geen plaats is/was voor een motoraandrijving onder de wissel, worden met een werkend stangenstelsel aangedreven, met servo-motoren wat verder weg verstopt. Er bleek een tuimelaar verdwenen waardoor de wissel niet meer over ging. Dat is deze ochtend hersteld (witte driehoekje links op de foto). Het krijgt nog een lik zwarte verf, en een nep-doosje eroverheen opdat de brute constructie minder opvalt.

Ondertussen werden 5 van de 9 doorgaande perronsporen langs de linker zijde van het station aangesloten, en 3 ervan zijn operationeel ingereden (met de EMD E8 loc op de foto) met alle nodige wissels in de rijpaden functioneel.

De verhuis heeft veel wat er vroeger werkte ongedaan gemaakt. Vooral onder de baan werden grote delen van de elektronica en bedrading noodzakelijk verwijderd. Alles moet dus weer aangesloten worden.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel heel indrukwekkend wat je hier laat zien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

#3683
En Michiel brusselde geweldig door aan een toch indrukwekkend geheel  ;D ;) en toont hier op gepaste wijze hoe spoor N gewooN 160 keer iNdrukwekkeNd kaN zijN

Michiel

Thanks Peter en Michael. En zo doen we elk ons ding, ieder op zijn manier.

En nu is het duidelijk waarom module 5 dood was. Ik heb de module eens op z'n kant gezet, en het toonde meteen de ravage. De kat is hier serieus in de clinch gegaan met de kabels. Verwongen en de meeste helemaal doorgebeten. Maar dat is een zorg voor morgen: het nest eruit sleuren, en opnieuw bekabelen. Ik weet weer wat doen...


(het slachtveld)


(de hoofdverdachte)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

is de mogelijke verdachte al overgegaan tot bekentenissen of is het wachten achter een advocaat pro deo ? ;D ;)

Klaas Zondervan

Bij het herbekabelen gepantserde kabels gebruiken. :D

Floris


Stedahult

Mvh. Steef

Rangeerduivel



Schijnt ook lekker te zijn met bruin bier en frieten, en dan is je treinbaan op zijn minst al veilig!!! 8)

;)