LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Vandaag heb ik de front- en sluitseinen aangebracht en aangesloten. Serieus gepriegel, en een breekbare handel met de fijne losliggende draadjes. Het opzetten en afnamen van de kap moet heel sekuur gebeuren. Maar het werkt, de lichtjes branden en wisselen met de rijrichting! Hopelijk hoef ik niet al te snel herstelling uitvoeren (aan motor of overbrenging), want dan ben ik gezien. Maar hier zijn de plaatjes...









groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Knap priegelwerk.
Maar heb je het jezelf nu niet moeilijk gemaakt door de kap nog niet te schilderen met alle risico's vandien?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

steamdriven

Zo tof!
Jaloers op uw kunnen. Jaloers op uw ogen. ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Bedankt Frans, en het zal wel meevallen. Er zit geen elektro-rommel in de kap. Alles zit op het chassis.

Bedankt Bart, en mijn ogen hebben ook hulp nodig, hoor. Dubbele leesbril en extra licht. Maar ik heb nog een vaste hand. Dat scheelt wel. En voor de rest is het vooral DOEN, en zien waar het schip strandt.

En ik heb gemerkt dat Maskol geen 5 jaar houdt. Het is een dikke rubberbal geworden. Dus dat wordt nieuwe bestellen, en het projekt even opzij leggen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Is heb ik de indruk dat het ledje toch wel wat fel is ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Mocht het een carbuurlamp zijn, dan zou het niet te fel zijn, maar op dit eerste elektrisch stel stonden waarschijnlijk seinen met gloeilampen, en dan is het licht te fel, en te wit. De LEDs zijn nochtans warm-wit, maar niet warm genoeg. Ik ga later eens spelen met filters om het wat te dimmen en meer oranje/geel te krijgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb een probleem. Ik schilder absoluut niet graag met luchtpistool. Dat is stressen, veel werk met de schoonmaak van de rommel, en vooral... ik heb geen gevoel voor het airbrushen. Daarentegen vind ik het penseelschilderen zalig rustgevend. Nadeel is echter dat het resultaat een stuk minder strak is.

Voor dit project heb ik gekozen voor het plezier van knutselen, en dus voor het penseelschilderen. Het resultaat is bof-bof, maar ik amuseer me, en ben uiteindelijk wel gelukkig met het resultaat... van op een afstand. Een normale kijkafstand is dat dan.

Het model is nog niet klaar, dat is duidelijk. Belangrijkste wat nog moet gebeuren is het lakken (volgende week), zijn de ramen (een week later), en het vervangen van de pantografen met dan ook wat extra dakarmaturen (leidingen, isolatoren, ...). Maar dat laaste kan maar pas wanneer ik beter passende pantografen heb gevonden.

Dus waarschuwing voor de gevoelige airbrusher-fanaten onder ons!  ;D



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, ik ben ook geen krak in het airbrushen dus grijp ik ook vaak naar het penseelschilderen.  Het resultaat hangt vooral af van welk penseel je gebruikt voor grote oppervlaktes ben je beter met een plat penseel maat 1/2 of 1/4 voor de iets kleinere oppervlaktes.

(Zo slecht vindt ik je poging trouwens niet)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Floris

ow das niet zo'n verkeerd schilderwerk toch?
Wat de airbrush betreft, ja, tis stressen en t wordt nooit helemaal 100% als je zo loopt te rotzooien als ik altijd doe (dr zit altijd wel weer ergens een stofje of klontje in), maar hier wat tips om t gezeik overzichtelijk te houden:
- gebruik zoveel mogelijk steeds dezelfde verf en verdunner, dan leer je t materiaal goed kennen. Wisselen van materiaal geeft veel meer gestress en wisselende resultaten. In t geval van zijdeglans-verf voor materieel gebruik ik alleen revell enamel verdund met thinner, want zelfs als ik mn best deed om het te verkloten was t resultaat altijd nog redelijk.
- afhankelijk van wat voor airbrush je hebt, ik heb t hier al vaker gemeld, mijn badger 150 schroef ik van t luchtkraantje af (dat blijft aan de compressorslang zitten en raakt dus niet kwijt) en die gaat dan gewoon inclusief verfbakje in een pot thinner na gebruik. Schoonmaakwerk kun je dan beperken tot bij weer in gebruik nemen even doorspuiten met wat thinner. Voor heldere en lichte kleuren haal ik dr wel altijd even een ragertje doorheen, maar aangezien dr niks kan indrogen onder de thinner is dat niet veel werk.

enne ja, dr gaat spuitnevel de kamer in en thinner stinkt. Nou en. :P

Alberke

Zo'n hand-airbrush pistooltje kan ik je aanbevelen! Beste aankoop die ik ooit gedaan heb! Geen gedoe met compressoren en lastige slangen.
De output is zodanig dat je gerust in je living kan airbrushen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

@Floris, met de kinderen in huis vermijd ik liever vluchtige solventen. Maar betreffende de soort/merk verf heb je wel gelijk. Ik gebruik hier sinds het begin super goedkope Decormatt. Is niet de beste verf: niet echt dekkend, grof pigment, vloeit slecht (zie resultaat treinstel)... Maar goedkoop. Ik heb even geleden een potje Tamiya gekocht, en wat een verschil! De verf vloeit beter, dekt beter, ... en genot om mee te werken. Maar wat zijn die potjes duur! Ik zou voor de hele verzameling verfjes moeten overstappen op Tamiya of gelijkwaardig merk, maar dat is een stevige hap uit het budget. Maar ik denk dat het is tijd om Decormatt vaarwel te zeggen, en voor verfjes te kiezen grote jongens waardig...

Ik heb hier ook een Badger 150, maar gebruik het maar heel sporadisch.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Tamiya duur? Waar koop jij die? ;D
Er is ook nog Gunze.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Hugo, als ik nu vergelijk, heb je gelijk. Tamiya lijkt een stuk goedkoper te zijn geworden, en Decormatt een stuk duurder. Tijd om van merk te veranderen, lijkt me.  :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een voorlopig laatste foto van dit Tervuurs stel. De komende dagen ga ik een ander hangend project aanpakken...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D