LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

mahtoska1

Ik vind je manier van modelbouwen zeer aanstekelijk met het proberen, evalueren en verbeteren zonder veel planning.  Doe zo verder zou ik zeggen.

Michiel

Bedankt Pieter. Vertel niet aan m'n baas dat ik aanmodder zonder veel planning. Maar het is wel zo. En zo werk ik ook het liefst: spontaan prutsen, en oplossingen zoeken zoals ik het aanvoel, en niet steeds "zoals het hoort".

En het "aanstekelijke", daar werk ik echt aan op dit forum. Ik probeer om vele facetten uit te lichten, soms banaal, soms triviaal. Het tonen van de achterkant der dingen, met regelmaat. Het geheel wordt dan een verhaal van grote dramas en kleine momenten. Afbreken en weer opbouwen, met telkens weer zijsprongetjes om het boeiend te houden, maar met éénzelfde focus naar een imaginair eindresultaat. De weg ernaartoe is boeiender dan het eindresultaat. Daarom maak ik het verslag van de reis, en niet de bestemming.   ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

zeg maar zoals het in leven in werkelijk ook is in het echt, maar dan in schaal 1/160  ;)

De absolute beginner

Michiel, waar hebt gij zo leren spreken :)?

Cyriel

Michiel

Cyriel, dat is een moeilijke vraag, die zoveel facetten tegelijk oproept, dat het teveel zou worden, en te sterk zou afwijken van wat hier als relevant wordt ervaren, en wat als interessant wordt beschouwd. En zo even een kwinkslag bedenken om er snel vanaf te zijn, ontbreekt me op het ogenblik (ik ben geen grapjas).

Laten we het houden op mijn drang naar drama, het bombastische, en dat ik dus ook in de beschrijving der dingen alles wat opblaas. Zeg dingen twee keer maar anders, en ze lijken plots indrukwekkender. (zoals ook hier weer  ;D )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De rails van de linker keerlus zijn gelegd. Volgende stap is de elektrische aansluiting, en de keerlussituatie opvangen met een keerlusmodule. Daarna kan ik testrijden, en zien of de bochten niet TE krap zijn voor bepaalde locs of wagons.

En dan ben ik ook begonnen met een klein proefstukje om te proberen om de rails volledig onder te stoppen. Hier heb ik One Fill gebruikt, en ligt het te drogen. Het verwerkt niet echt handig, maar daarom is dit ook een proefstukje: om de problemen te ontdekken en op te lossen voordat ik het definitief toepas. Dit is de eerste laag. Hierna gaan we met leem aan de slag. Ik ben heel benieuwd of het iets wordt.




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Volgens de handleiding van One Fill, herschilderbaar met verf op waterbasis na 2 uur drogen bij 20 graden C. Niet dus. One Fill wordt terug een papje en onhandelbaar. Maar toch ben ik doorgegaan, en voorzichtig een zwarte wash met houtlijm erover aangebracht, en ingestrooid met leem. Niet evident, want de hele handel is een modderbrij geworden, dus NIET aanraken, enkel instrooien. Na twee uur drogen ziet het er zo uit... een goed startpunt, maar voor verbetering vatbaar...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#3562
One Fill of afgeleide best 12h droogtijd geven alvorens te overschilderen ;)  En elke handeling vergt vaardigheid en vaardigheid komt door het te doen en te oefenen.  Je bent goed op weg!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Bedankt Evan. Ik heb een volgend werkstuk ingestreken met One Fill, en laat het nu 24 uur drogen. Dan nog eens met water erop, zien wat het geeft. En voor het aanbrengen over de rails ga ik en mal maken om het egaal instrijken te vergemakkelijken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het nieuwe chassis met motor is veel te breed voor mijn stoomrijtuig. Dus ben ik serieus gaan vijlen en slijpen, zowel de binnenkant van het rijtuig als het chassis. Een uurtje later past het nét. Het staat nog los, en niet helemaal op hoogte, maar het chassis past nu wel. Jammer dat met dit (compromis)-chassis geen interieur kan geplaatst worden. Maar dat is bijzaak. Er is nog wel wat werk om het geheel klaar te hebben, maar stap voor stapje...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Het stel begint er al erg goed uit te zien, Michiel.
Modelbouw is een kunst

Michael

Citaat van: Michiel op 26 augustus 2021, 22:56:07 PM
Volgens de handleiding van One Fill, herschilderbaar met verf op waterbasis na 2 uur drogen bij 20 graden C. Niet dus. One Fill wordt terug een papje en onhandelbaar. Maar toch ben ik doorgegaan, en voorzichtig een zwarte wash met houtlijm erover aangebracht, en ingestrooid met leem. Niet evident, want de hele handel is een modderbrij geworden, dus NIET aanraken, enkel instrooien. Na twee uur drogen ziet het er zo uit... een goed startpunt, maar voor verbetering vatbaar...


Michiel dan heb je wel een methode gevonden om modder na te bootsen ergens in een stukje weiland. :) :) :)

Lekker bezig zo.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Thanks Alan, volgende stap is het digitaliseren van het nieuwe chassis. En dan het aanbrengen van front- en eindseinen.

Michael, een weiland? Midden in de hoofdstad?  ::)  ;D Maar gelijk heb je. One Fill lijkt me prima om modder mee na te bootsen. Komt misschien nog van pas, voor een tuin, een berm, een onverharde doorgang naar achter...

En vanochtend heb ik de segmentovergangen gemaakt tussen de schaduwbakken. Ik gebruik hier inlegstukjes om wat bewegingsruimte te hebben, want de segmenten zullen nooit exact op dezelfde manier liggen, en zo heb ik speling om de overgang van de sporen in lijn te krijgen... hoop ik. De goede werking moet nog bewezen worden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

CiteerEn vanochtend heb ik de segmentovergangen gemaakt tussen de schaduwbakken. Ik gebruik hier inlegstukjes om wat bewegingsruimte te hebben, want de segmenten zullen nooit exact op dezelfde manier liggen, en zo heb ik speling om de overgang van de sporen in lijn te krijgen... hoop ik. De goede werking moet nog bewezen worden.

Hopelijk werkt het. Het is wel een goed idee dat ik eventueel zou kunnen gebruiken, om een probleem dat ik heb tussen 2 segmenten (van een intussen oude baan) op te lossen.

Michiel

Gezien alle rails van de linker keerlus gelegd zijn, ben ik begonnen met de bedrading. En gezien dit het deel is dat buiten zicht is, hoeft het niet netjes te zijn. Als het maar correct en functioneel is.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)