LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

railrunner

Ik ben ook geen fan van een diepliggend raamwerk.  Maar ik ben ook geen voorstander van de "glasblokken" van Michiel.  Voor mijn raamwerk maak ik gebruik van (karton)papier van 0,25mm en 0,5mm, 0,25mm eventueel in 2 lagen met diepeverschil.  Eens gekleefd, nog wat airbrushen met gewenste kleur en geeft voor mij een perfect resultaat.  Een andere methode die ik soms gebruik voor het maken van houtwerk voor ramen is 3D-printing, geeft ook een zeer fijn resultaat, maar gebruik ik alleen voor zeer speciale raamblokken.

Koen

@Michiel,

Ik heb een tiental jaar geleden doorzichtige plastic aangekocht voor een project dat later niet doorgegaan is. De dikte is minder dan 1mm. Mocht je dit willen, stuur mij een PB of een PM en dan mag je dit hebben. Ik heb ongeveer 2 à 3 vierkante meter liggen.
Wat voor type kunststof dit is, weet ik helaas niet meer. Het was in ieder geval bedoeld voor een glazen koepel.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Koen op 15 augustus 2021, 19:39:35 PM
ik heb een tiental jaar geleden doorzichtige plastic aangekocht voor een project dat later niet doorgegaan is. De dikte is minder dan 1mm. Mocht je dit willen, stuur mij een PB of een PM en dan mag je dit hebben. Ik heb ongeveer 2 à 3 vierkante meter liggen.
genoeg voor heel Brussel te maken  ;D ;)

Michiel

Deze ochtend bezig geweest met het leggen van de rails over de scheiding naar de achterliggende schaduwsegmenten. Ik ben niet helemaal tevreden over de uitvoering, maar ik wacht het praktisch gebruik af om te weten wat ik eraan kan verbeteren. De twee bestelde wissels (ook weer occasie) zijn onderweg. Mogelijk kan ik volgende week de lus sluiten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Ik ben even benieuwd als jij Michiel  ;). Vooral naar hoe stabiel dit in de praktijk gaat zijn.
Want misschien heb ik het ergens gemist of erover gelezen, maar die bakken hangen dus achteraan de baan (zonder poot). Maar je moet deze steeds vastzetten op het vaste gedeelte met schroeven? Of is er een ander ingenieus systeem bedacht waardoor je het als het ware maar moet vastklikken of zo ...?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

Het is zonder schroeven, maar ook niet zo ingenieus. De segmenten hangen in een klem, dat door de zwaartekracht op slot blijft. Het segment wordt eerst onder de rand geschoven (1) en dan over de richel gekanteld (2). De enige speling is zijdelings, maar daar plaats ik palletjes zodat er maar 1 positie mogelijk is. Maar dat is nog allemaal te evalueren hoe praktisch dit allemaal is.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Mooie ophangmethode. Als je die aansluitingen nauwkeurig kan maken zie ik niet in waarom dat niet zou werken.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

BC911

Ok duidelijk Michiel. Bedankt voor de schets.
Benieuwd naar de ervaringen op langere termijn.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Gerolf

Goeie vondst, Michiel. Eenvoudig, degelijk en doeltreffend  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hier een iets praktischer overzicht waar aan gewerkt wordt. Het dubbel hoofdspoor (2 binnenste sporen onderaan) keert via een dubbelsporige lus weer het station in. Ik verwacht dus nog twee wissels om het mini-schaduwstation te kunnen neerleggen. Het buitenste spoor is het uittrekspoor voor het rangeren van rijtuigstammen (van opstelbundel naar perronsporen en omgekeerd). Dat spoor zal later ooit verlengd worden tot klein schaduw-kopstation op het volgend schaduwsegment (nog niet gebouwd). Als ik niet rij, kan de hele schaduwhandel in een minuut weggenomen en opgeborgen worden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Opletten Michiel; als je onder die segmenten aan 't werk zou zijn en je stoot er vanonder per abuis tegen kunnen die wel uit dat "slot" schieten! Misschien toch wel ergens een extra vijsje mogelijk?

Michiel

Dat het per ongeluk, met het stoten, uit het slot schiet is inderdaad mogelijk, en heb er ook aan gedacht. Ik kan heel makkelijk zo'n draai-blokje plaatsen. Zal ik toch maar eens doen, denk ik.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Ik maak me een beetje zorgen in verband met het vrije ruimte profiel voor de binnenste bocht. Geraken langere rijtuigen op draaistellen daar voorbij zonder de binnenste wand te raken?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Dat is geen probleem. Ik test-rij met de hand en zorg ervoor dat er overal voldoende afstand is voor zelfs de langste moderne rijtuigen. Op de foto ligt alles nog los, dus dat kan misleiden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb het sporenplan in Koploper nu ook uitgebreid. Nog niet helemaal goed, nog wat schuiven met de sporen links en rechts, en de koppeling met toestellen moet ook nog gebeuren, maar dat kan pas na de bedrading.

Vorig jaar geraakte het stoomrijtuig type 500 (nog in opbouw) defect: tandwielen versleten bleek, mogelijk teveel helixen op gereden? Ik had een vervang-chassis gevonden: Tomytec TM-24. Maar na een jaar zoeken blijkt dit type chassis onvindbaar. Dus recent een ander type besteld: TM-06R. Het past wat moeilijker, en zal wat moeten zagen en vijlen, maar ik kan dan toch eindelijk weer verder bouwen aan dit dingetje.




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)