Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

SuSke

Wil dit zeggen dat je aan de rechterkant ook terug moet gaan breken onder de net gelegde sporen om de keerlussen te plaatsen?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Aan de rechter kant komt het spoor al een niveau lager uit. Langs de onderkant van het stationssegment plaats ik een trace in een lus, tussen bedrading en wisselaandrijvingen door... Tenminste, dat is het plan. Ik ben nog niet gaan verkennen of het makkelijk te doen is. We zien wel. Problemen worden maar aangepakt wanneer ze zich stellen...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


Michiel

Ik ken de site niet, Peter, maar ik ken alle foto's en plannen die er zijn opgenomen betreffende Brussel-Luxemburg. Maar toch bedankt voor de tip.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Erg goed bezig, Michiel !!!
Goed gezien, die uitbreidingsbakken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het vensterresultaat met Kristal Klear is niet zoals verhoopt. Na drie dagen drogen blijft het wat melkachtig mat, bruinig met een paar insluitingen.


Persoonlijk vind ik het resultaat met Faller "Natur-wasser" nog het best. Daar ga ik nog wat mee experimenten om het lens-effect wat te verdoezelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Drie dagen later, nu met een resultaat met Faller "Natur-Wasser". Het werkstukje is 1mm styreen met een rij grote raamopeningen (1x1cm, handgesneden), en een rij kleine openingen (3x5mm). Onder "1" werd 1 laag aangebracht, onder 2 twee lagen, en onder 3 drie lagen, met telkens 24uur droogtijd. De bedoeling met de meerdere lagen was om te proberen het lenseffect te verminderen.

Resultaat: Heel helder glaswerk, met amper insluitingen (op een paar vergeten luchtbellen na). Het lenseffect wordt niet minder met meerdere lagen, maar onregelmatiger en storender dan met 1 laag. Ook is te zien dat het glaswerk mooi vlak in lijn ligt met het oppervlak; geen diepliggende ramen, geen ingeklonken ramen.

Maar, met kleine openingen treedt er een vervelend effect op. Door de capilaire werking trekt het product tijdens het drogen weg naar de randen, zo sterk dat er een gat onstaat in het midden. Daar moet ik nog een antwoord op ontwikkelen.





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

lijken mij meer glasblokken die eerder een garage of een achterblok licht bezorgen...... ik zou maar ik heet natuurlijk niet Michiel toch verder kijken/zoeken cf mijn eerdere suggestie

59erke

pff al dat gedoe met dat modelwater lijkt me niet echt handig, heb je al gedacht om een stukje doorzichtige plastiek te gebruiken (zoals in modelhuisjes)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

just4fun

Citaat van: 59erke op 14 augustus 2021, 12:12:41 PM
pff al dat gedoe met dat modelwater lijkt me niet echt handig, heb je al gedacht om een stukje doorzichtige plastiek te gebruiken (zoals in modelhuisjes)
Of vershoudfolie uit moeders keuken?
Paul

Alan On Track

Ik denk dat Michiel eerder al had laten weten dat hij dit liever niet wilde omdat hierdoor een diepe rand van 1mm zou ontstaan.

Een andere oplossing, die echter wel zou inhouden dat je de kast opnieuw zou moeten beginnen, heb ik al eens gezien bij iemand die zelf N-modellen maakte. Wat deze persoon deed was de kast rechtstreeks opbouwen uit doorschijnende plastiek van 1mm, zonder ramen uit te snijden. Vervolgens sneed hij afplaktape in de vorm van de raampjes, kleefde deze waar ze moesten komen en spoot vervolgens de kast in de juiste kleuren in verschillende laagjes. Wanneer de tape werd weggehaald kreeg hij een model waarvan de ramen mooi egaal waren met de rest van de kast. Ik moet nog eens zoeken naar de link van waar ik dit gezien heb, maar het is misschien wel een alternatief voor toekomstige modellen?
Modelbouw is een kunst

Klaas Zondervan

Alan, wat jij beschrijft heeft Lima ook al eens gedaan. Doorzichtige kast, in kleur gespoten met vrijhouden van de ramen.

Michiel

#3537
Peter, het glasblok-effect is sterk omdat de achtergrond dat door de ramen schijnt veraf ligt. Voor onderwerpen dichtbij (ventjes, zetels, tussenwanden,...) is het vervormingseffect amper waarneembaar. Ik zou eens met een proefopstelling het aanschouwelijk kunnen maken. Jouw voorstel met microscoopglazen zie ik persoonlijk helemaal niet zitten. Ik zou niet weten hoe ik glas zou kunnen op maat "knippen/snijden"; elk raam is weer iets anders kwa vorm en afmeting omdat ze met de hand zijn uitgesneden en bijgevijld.

Koen, zoals Alan al zei, wil ik diep liggend raamwerk vermijden. Het geeft meteen model-uit-de-jaren-'60 look.

Paul, ik kan me niet inbeelden hoe ik vershoudfolie opgespannen krijg binnen de raamopening.

Alan, het idee om zijwanden met ramen te maken van doorzichtig styreen is een goeie. Daar kan ik eens mee experimenten met volgende modellen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

plakband zou dat geen optie kunnen zijn ? Die dekglaasjes zijn al kleiner.met die rollen bedoel ik bedoel ik die grotere bredere rollen ?

Murphy

Plakband, bad idea Peter,
stof blijft daar ook in kleven zulle.
treinbestuurder zal denken dat hij in een zandstorm zit.
MSM lidnummer 93911
ODB  lidnummer   2283