LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Even bezig met buffers. Die pneumatische buffer hoort eigenlijk niet in Brussel Luxemburg, maar ik vind ze fascinerende, en dus komt er toch eentje op de baan, zomaar, omdat ik ze leuk vind (staat nog wel scheef). Nee, ze is niet functioneel. 8)





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De geul voor de opgeplooide keerlus aan de linker kant werd uitgesneden. Ik hoop er dubbelspoor door te kunnen leggen, en dat de radius van het binnenspoor niet te krap wordt. Eenmaal de lus klaar en operationeel, komt er een deksel over met  bovenop een deel van de stad.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Bezig met het bouwen van het systeem voor de afneembare keerlussen, althans alvast aan de linker kant. De gaten zijn gemaakt, en de steunlatten voor de segmentbakken zijn aangebracht. Nu nog het klemsysteem...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

De 2 gaten links en midden zijn die van de opgeplooide keerlus uit de foto erboven?
Is dat handig, zo'n wegneembare keerlussen? Ik kan me indenken dat je dan niet 1-2-3 rondjes kan rijden?

Mooi, zo'n pneumatische buffer (ik dacht dat ze hydraulisch waren tot nu) maar hebben die ooit niet-overdekt gestaan?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Het is inderdaad niet om even 2 minuutjes treinen rondjes te laten rijden. Maar voor een vast aangebouwd syseem kreeg ik geen toelating van de plaatselijke keuringscommissie. Ik ben al blij dat het zo kan/mag.  :)

Ik speculeerde dat ze pneumatisch werkten, want water of olie gevuld (niet samendrukbaar) zou toch een harde klap geven. Lucht is samendrukbaar, en lijkt me handiger gezien waarvoor het moet dienen. Maar nogmaals, weten doe ik het niet.

In Brussel-Luxemburg staan ze buiten. Uitzonderingen zijn er om de regel te bevestigen.  ;D ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Floris

ik vermoed hydraulisch, zo'n beetje op de manier van een schokbreker in een auto, een hoop energie opvangen door olie door een kleine opening te persen. In dit geval vermoed ik olie uit de cilinders naar de tank bovenop persen. Op die manier wordt een wagen die goed in dat stootblok vliegt niet weer teruggelanceerd zoals er zou gebeuren als t in feite een luchtveer was.

Klaas Zondervan


Floris

ah, ja dan zal er toch wel iets in zitten aan terugslagkleppen ofzo dat t niet gewoon een luchtveer is, want dat lijkt me potentieel niet zo'n topidee.  :P

evan

Die in Antwerpen zijn met olie hoor   ;)  Wikipedia is hier incorrect.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

steamdriven

Citaat van: evan op 07 augustus 2021, 20:50:55 PM
Die in Antwerpen zijn met olie hoor   ;)  Wikipedia is hier incorrect.

Dacht ik ook.
Ik meen me te herinneren dat na het ongeval met de Break enkele jaren geleden, de olie tot tegen de koepel was gespoten. Heb het zelf niet live gezien dus zeker weet ik het niet.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Hydraulisch met olie (Petraulisch?) zal het wel zijn. Maar gezien olie onsamendrukbaar is, lijkt me een leidingbreuk bij het wat enthousiast inrijden vrij evident. Maar liever dat dan dat de trein het perron op rijdt.

Het was wat gedoe om het passend te krijgen. Mijn schrijnwerkerij (eerder schijnwerkerij) is allemaal schatten en schieten, met handzaag, plooimeter en rasp. Het meubel is dus niet echt recht en haaks. Maar goed, het eerste segment zit vast in het zwaartekrachtslot. Hopelijk morgen het tweede segment...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze ochtend vroeg het tweede segment "opgehangen". Nog uitgelijnd aan elkaar verbinden met een bout of zo, en ik kan beginnen met het plannen en passen hoe de rails gelegd gaan worden (en vooral alle overgangen). Vrouw en kinderen kunnen weer rustig in de living hun ding doen zonder al het zaag-, vijl-, schuur- en boorlawaai. Het verder afwerken en decoreren komt later in z'n geheel wanneer de hele lengte is gedaan... ooit.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

vyncky

Michiel,

Je bent weer goed op dreef!

Misschien kan je je schaduwstation inwerken in een "kastmeubel". Onder de baan wat kastjes /schuiven.
Altijd handig in een living, opslagruimte  ;)

en je schaduwstation voorzien van verlichting en een plexiglas? Dan staan je modelletjes stofvrij.

Ik volg verder in stilte ;)

Yannick


Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

De afneembare segmenten blijven licht en compact. Het is niet de bedoeling dat ze opgesteld blijven. Jammer, maar het hoort bij het compromis.  ;)

Hieronder is het idee van het sporenplan met de twee lussen waar ik naartoe werk.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

Die opgehangen segmenten zien er proper uit, Michiel!