LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

59erke

Nu al indrukwekkend, wat moet dit worden eens alles is afgewerkt met scenery .
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Hahaha... das een goeie, Koen... "eens alles afgewerkt is"    ;D

Ik ben zelf ook heel benieuwd, heb grootse visoenen, maar mijn modelbouwaanleg is beproefd beneden ingebeeld pijl. Maar dat maakt het er niet minder om. Het gaat om de uitdaging, de droom, het plezier van plannen en bouwen. En het eindresultaat is ondergeschikt, want dat gaan we toch ooit zien, toch?   ::) ;) :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Geloof in jezelf Michiel,  die ooit komt er zeker aan wees daar maar zeker van...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Citaat van: 59erke op 26 juli 2021, 19:21:01 PM
Geloof in jezelf Michiel,  die ooit komt er zeker aan wees daar maar zeker van...

+1  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Thanks mannen. En jullie hebben gelijk: het geloof is er.

Met Brussel-Noord was het geloof dat het tot een goed einde gebracht kon worden zoek geraakt. Na een tegenslag gooide ik dan ook snel de handdoek in de ring.

Met Brussel-Luxemburg heb ik al meerdere belangrijke tegenslagen overwonnen. De baan werd een paar keer voor een groot deel afgebroken, om weer op te bouwen, maar dan weer beter. En dat komt omdat er geloof is dat deze modelbaan iets machtigs kan worden, en tegelijk haalbaar. Niet morgen, niet volgend jaar, maar ooit. En dat is voldoende.  :)

Overmorgen ben ik weer thuis, en kan ik het bouwen weer verderzetten. Het kriebelt!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 26 juli 2021, 22:24:29 PM
...  en kan ik het bouwen weer verderzetten. Het kriebelt!

En dát begrijp ik, sie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Wat vroeger thuis wegens het slechte weer, en er meteen ingevlogen. De oude wisselstraat aan de noordkant werd aangepast, en klaar gemaakt voor de definitieve versie. Het sporenplan is geïnspireerd op dat van het Luxemburg station, maar is niet exact hetzelfde (ik heb geen sporenplan van 1930, en precies hetzelfde kan niet wegens het anders wegdraaien van de sporenbundel aan de noordkant). Alles ligt nog los om te passen en te schatten, maar dit wordt de configuratie:

  • goederenloods (mogelijk post, moet ik nog uitzoeken)
  • wacht/keerspoor voor locomotieven
  • twee, mogelijk drie opstelspoortjes (voor oud materieel) waar ik mogelijk een mini-expo will uitbeelden
  • draaischijfaansluiting
  • een enkelsporige wisselstraat
  • acht opstelsporen voor opstellen van materieel (rijtuigen) buiten de spits (wordt klein schaduwstation)
  • laadsporen voor Leopold brouwerij

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Mooie, geloofwaardige uitwerking van het sporenverloop.

Wat komt er later in de ruimte tussen 3, 4 en 6?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#3473
Jean-Paul van het Belgische schaal-N forum (fr) heeft deze luchtfoto uit 1930 gevonden. Hierop kan je zien dat rechts van "3" een wijk ligt: het vierkant op de foto met de witte straten, rechts van de draaischijf. De opstelsporen "6" lopen door tot aan de straat van deze wijk.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Dat is toch het prachtige van spoor N, dat je zulk emplacement kunt nabouwen.

En waar een wil is is een weg. Zolang je er plezier aan beleeft maakt het niet uit hoelang je aan een baan bezig bent. Zodra die sporen van ballast en andere bedekking voorzien zullen zijn gaat het ook al een heel ander uitzicht geven.
Modelbouw is een kunst

Michiel

#3475
Ik zit ongeveer door m'n voorraad raillassen heen. De wisselstraat ligt nu volledig. En zo in de langsrichting bekeken, lekker organisch. Het is een station dat al vele aanpassingen heeft gekend, en dus een geschiedenis heeft, ook het sporenplan. Het oogt dus niet strak, modern en gestroomlijnd. Dat is goed. Nu nog alle kopsporen leggen, en klaar is deze fase. De aansluiting van de draaischijf is voor later, want dat is anderhalf project op zich alleen al. (foto bij nacht en te weinig kunstlicht)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fred

Echt indrukwekkend Michiel.  Ik kijk uit naar de vorderingen (en vooral de eerste treinen die hier over zullen denderen).
Frederic

Michiel

Bedankt Fred. De treinen hebben ooit wel gedenderd, maar dat was voor de verhuizing en de afbraak. De opbouw is bezig, en ik kijk ook uit naar het moment dat treinen weer hun rondjes kunnen rijden.

Filmpje van vroeger (juli 2019): https://youtu.be/W7N_26OmE6Q
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Andress24

Citaat van: Michiel op 27 juli 2021, 22:23:04 PM
Jean-Paul van het Belgische schaal-N forum (fr) heeft deze luchtfoto uit 1930 gevonden. Hierop kan je zien dat rechts van "3" een wijk ligt: het vierkant op de foto met de witte straten, rechts van de draaischijf. De opstelsporen "6" lopen door tot aan de straat van deze wijk.



Ik vind dat heerlijk, oude foto's vergelijken met de situatie vandaag  :D Die straat aan de opstelsporen, zou dat de Montoyerstraat kunnen zijn? 
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)