LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Ik had er nog niet goed naar gekeken, maar het is inderdaad geen coreless motortje. Is het wel een 12V motortje?

Floris

zal toch wel? tis een kant en klaar japans spoor N onderstel, die rijden ook gewoon op 12 volt

Klaas Zondervan

Het was ook maar een vraag om een andere mogelijkheid uit te sluiten.
Op het motortje staat GYK63 gestempeld maar als ik daar op ga googelen, komt er van alles tevoorschijn maar geen elektromotor.
De waarheid zal wel op het schild bij de elektrische aansluitingen staan.

Michiel

Aan de kant gooien doe ik niet, hoor. En jullie hebben waarschijnlijk gelijk dat het mogelijk geen coreless motortje is. Ik heb er niet veel verstand van. Maar ik heb al zo dikwijls rommel gehad met dit soort kleine moderne motortjes, dat ik het allemaal maar op dezelfde hoop gooide.

Ik ga vanavond de tips van Dirk proberen. Zoniet, zijn er D&H decoders onderweg om het eens te proberen met deze motor. Het MOET toch eens lukken. Geen idee waarom ik zo dikwijls problemen heb met het digitaliseren van deze moderne motortjes. Die 40 oude klassieke gevallen doen het veel beter, en als er iets aan scheelt, dan is het meteen duidelijk wat. Is het pech? We zullen het daar maar op gooien.

O ja, de handleiding is volledig japans of chinees (kan het verschil niet zien) maar tussen alle tekens staat 12V DC. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Michiel op 08 februari 2021, 12:55:29 PM
En jullie hebben waarschijnlijk gelijk dat het mogelijk geen coreless motortje is. Ik heb er niet veel verstand van.
Een coreless motor is bijna altijd rond. Er zijn ook vierkante, maar dat zijn hele grote die niet in een modeltrein passen.
Een motor met platte kanten is zeker niet coreless.

Michiel

Bon, het is niet de motor, maar de decoder. Zonder motor: kortsluiting, met Dirk's parameters: kortsluiting, met een klassieke motor: kortsluiting. Het is dus de decoder. Nochtans schijnbaar nieuw in originele doos en ongeschonden draden. Ik geef toe, ze ligt hier mogelijk al 10 jaar in de kast en waar ze vandaan kwam weet ik ok niet meer, maar toch een beetje teleurgesteld.

Maar goed, een nieuwe decoder is onderweg. Niet getreurd, korte pijn (decoder ligt in de vuilbak), volgende week rijdt het ding.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DFS

Ik heb het al gezegd, ik kom hier te weinig in die N schaal afdeling, knappe prestaties hier!

Michiel

#3412
Tja Sven, in de N-hoek amuseren we ons ook zo af en toe. Bedankt voor je bezoekje. ;)

En de nieuwe decoder kwam een paar dagen geleden toe, en werd vandaag ingebouwd. Meteen goed, het ding rijdt. Moet nog afgeregeld worden, maar dat zijn details.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

BC911

Goed om te lezen dat het met een nieuwe decoder wel meteen lukt Michiel. Ik kijk alvast uit naar het vervolg van het projectje.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

modelbaanHO

Citaat van: BC911 op 20 februari 2021, 19:43:43 PM
Goed om te lezen dat het met een nieuwe decoder wel meteen lukt Michiel. Ik kijk alvast uit naar het vervolg van het projectje.
+1
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

#3415
Hier is een kort filmpje van het nog onafgewerkt Tervuurs treinstel in actie:


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Dat loopt inderdaad heel vlotjes met die nieuwe decoder.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

BC911

Zalig Michiel! Bedankt voor het filmpje, daar zat ik stiekem op te wachten  ;). Rijdt inderdaad toch heel mooi dat moderne kleine motortje  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Michiel

#3418
Een tip onder de sluier van een volgend project (ooit): ik had een tijdje geleden een eenmalig, uniek messing kitje gekocht van Paul Bellon. Paul zag geen mogelijkheid om het dingetje van motor en aandrijving te voorzien. En je zou voor minder, want het is echt iets petieterigs. Maar dan vond ik dit, een miniskuul 2-assig chassiske met vertikale motor. Dit leek zo op zicht een oplossing, maar nog geen garantie op goed afloop. (Wel mijn broek gescheurd aan de invoer- en administratiekosten uit Japan). Wat zou het moeten worden? Niet moeilijk, want de NMBS heeft niet veel 2-assige stoomlocjes in dienst gehad.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Die onderstelletjes ken ik, zo zit er ook eentje onder m'n cockerill met verticale ketel. Ik heb een vermoeden dat het misschien een zadeltankloc wordt die na WOI is achtergebleven...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn