Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Vandaag begonnen aan de vervanging van de steunmuur. Deze zijn een stuk lichter van gewicht want ze zijn uit een soort schuim gemaakt in plaats van gips.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hier is weer een filmpje, om het af te leren:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

#3332
Indrukwekkend, mogelijk komt er van mij nog meer reactie als ik wat bekomen ben  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

steamdriven

Tof filmpje.
Waarom heb je die steunmuur vervangen, Michiel? Ik ben er nog niet aan uit of ik momenteel de nieuwe beter vind dan de oude.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

ACFI

Een stap per keer, Michiel.

Je begint wel de sfeer te voelen van een grootstads-station.

Ik hoop dat de dames content zijn van je werkzaamheden.

ACFI.

Michiel

Thanks Geert en Bart.

Ik heb de steunmuur vervangen omdat ze te zwaar is, en niet past met de muur wat verder in de bocht. Kwa uitstraling van afgeleefde en verweerde zandstenen muur vond ik mijn gekras mogelijk beter passen... de dag van vandaag (of 20 jaar geleden). Maar 100 jaar geleden was die muur in een betere staat. Na voor en nadelen te hebben afgewogen, heb ik toch besloten om de muur te vervangen. De oude  muur wordt gerecupereerd, en komt waarschijnlijk aan de overkant. Daar is het niet in conflict met de nieuwe muur, en is de muur lager (= minder zwaar).

Bedankt Steven, sfeer is inderdaad waar ik eerder naartoe streef dan exacte nabouw. Jammer dat ik zo weinig tijd heb om eens lekker door te werken. Nog 7 jaar, en dan op pensioen, en nog minder tijd over? Ik tel af...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Michiel,

jij staat veel veel verder dan mij.

En ik heb nog 10 jaar

8)
ACFI

Karel A.J.

Wat mij al de hele tijd bevreemdt in dit verhaal: dat het station wordt in/uitgereden op vier sporen. Zuidwaarts kan dat nog, ik denk dat bv. ook Etterbeek altijd al viersporig was. Maar aan de noordkant was (en is!) L161 toch maar tweesporig, toch zeker verderop bv. aan het station Leuvensesteenweg dat nu een (gesloten) jazzclub is?

Niet dat ik twijfel aan uw huiswerk en recherche, Michiel, verre van - ik snap het alleen maar niet zo goed. Ene Rixke kent de geschiedenis wellicht het best? :)

Michiel

#3338
Het klopt wat je zegt: zuidkant is 4-sporig, de noordkant 2-sporig. Het Luxemburgstation was operationeel een half kopstation, en half doorgangsstation. Het fungeerde als kopstation voor de meeste omnibus en semi-directe verbindingen richting Ottignies, Namen en Luxemburg (... en Tervuren dat 1 van de 4 sporen in dubbelrichting gebruikt). De meeste directe en expresstreinen reden door naar meestal Brussel-Noord. Neem daarbij dat langs de zuidkant een van de 4 sporen ook als uittrekspoor werd gebruikt om rijtuigstammen af en op te stellen. Dus de zuidelijke bundel werd veel drukker bereden dan de noordelijke kant. Vandaar dus de assymetrische verdeling van het aantal sporen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Karel A.J.


Michiel

#3340
Graag gedaan, Karel. Maar toch er even bijzeggen dat dat de situatie was tot de jaren '80 van vorige eeuw. Tegenwoordig is het station gedegradeerd van grootstadstation tot een provincaal station, zonder kopstationfunctie, weggemoffeld onder grond van de Europese wijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Karel A.J.

Tsja, wat zoudt ge al willen, in die buurt is iedere vierkante meter grond een fortuintje waard. Als ik u goed versta waren er daar dus tot +/- 1980 nog wel kopsporen, dat verbaast me al straf. De NMBS streefde er reeds lang naar om alle Brusselse stations tot doorgangsstations te maken, als ik het goed begrijp. Zo is het zeker gegaan met de noord-zuidverbinding, alleen Brussel-Zuid dient als kopstation bv. voor de S8 en (als ik dat goed heb) ook voor de sneltreinen naar Arlon-Luxemburg.

Michiel

Het motorverhaal voor mijn type 500 is nog niet ten einde. Ik heb uiteindelijk een occasie Lima 2-assig draaistel met motor op de kop getikt, maar deze blijkt veel te breed. Meer dan 2mm, en de uitstekende motoraslagers verwijderen zal de motor geen goed doen. Dus, de zoektocht naar een andere aandrijving voor mijn Belgische Sentinel type 500 gaat verder.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik ben net begonnen met het scratchbuilden van het motorrijtuig van het elektrisch lijntje naar Tervuren. Geen idee of het uiteindelijk iets wordt, maar wie niet waagt...






groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Karel A.J.

Goe bezig, Michiel! Voor mijn eigen project "Schuman" overweeg ik de treintjes zelf te 3d-printen, vermits realisme geen eerste vereiste is. Tips voor gemotoriseerde chassis/onderstellen zijn heel erg welkom! Ik denk dan vooral aan duikbril/MS86 en desiro/MS08, misschien komt er ooit ook nog een stam M6'en met een of andere loc (HLE18/19?). En oja, ook nog iets dat (minstens van ver gezien) kan doorgaan voor de Brusselse metro, dat wordt misschien nog het heikelste punt.