LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pierre

Heel indrukwekkende wisselstraten en mooi geballast. top! ;)
Groet Pierre.


steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Thanks heren!

Wat aan het prutsen, en toch even een foto genomen van ongeveer hetzelfde standpunt als een originele foto. Dat geeft een beter beeld van waar ik naartoe probeer te werken. Alle bebouwing in de onmiddelijke omgeving moet je er maar bij denken. Merk op dat de perrons op mijn baan een stuk smaller zijn... ruimtegebrek... compromissen... bekend probleem...  ;)



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Ik heb nog maar zelden modelbanen gezien met perrons die de juiste afmetingen hadden.
Maar je weet wel de sfeer prachtig weer te geven.
Het totaalplaatje klopt wel.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

steamdriven

Zoals Luc zegt, de atmosfeer zit volkomen juist.
Volledig 100% nauwkeurigheid kan natuurlijk niet. Maar het is overduidelijk waar je baan zich situeert en dat is ook de bedoeling, neem ik aan.

Ik denk dat (voor mij) een groot deel van de aantrekkelijkheid van dit project nét is dat ik het een real-life kader kan geven. Het gevoel dat ik het daar ken en dat ik daar ben. Niet makkelijk!

Ik hoop maar dat deze baan ooit eens te bezoeken zal vallen want dan hou ik me aanbevolen. Al denk ik dat ze niet voorzien is om ooit nog de woonst te verlaten... ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

Zelfs je kerk staat op de juiste plek, en dan zeur je over de breedte van de perrons  ;D ;D
Een prachtige en pakkende gelijkenis, dit komt goed Michiel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#3307
De laatste dagen bezig geweest met LAISDDC decoders; inderdaad die goedkope Chinese gevalletjes. En tot gisteren leek het goed te velopen. Decodertje (860010) ingesoldeerd, en gedurende twee dagen reed de loc rustig ritjes tussen Brussel en Tervuren. Maar gisteren, na het aanzetten van de baanspanning hield het op. De loc deed niets meer.

De decoder bleek doorgebrand. De loc doorgemeten, maar geen kortsluiting. Vandaag de decoder vervangen door eenzelfde type. Op het programmeerspoor bleek alles OK. Dus weer de baan op, maar nu blijkt de snelheidtabel volledig in de war. De vorige decoder deed het prima, maar deze decoder blijkt grillige snelheidsstappen te hebben. Bij het uitlezen van de decoder lijken de stappen mooi lineair geprogrameerd. Maar in werkelijkheid helemaal niet. Dus kan ik nog eens uitdocteren hoe dat probleem op te lossen. Maar nu eerste een paar dagen ritjes laten rijden naar Tervuren. Zien of deze decoder ook sneuvelt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vervolg: nadat de tweede decoder plots doorgebrand was, heb ik de waarschijnlijk oorzaak gevonden: de motor zelf. Het is een 5-polige motor, maar een van de polen was in kortsluiting. 1 kans op 5 bij het stilstaan, staat ie in kortsluiting. Normaal zou dat geen probleem mogen zijn, maar bij deze LAISDCC decoders blijkt de kortsluitbeveiliging niet te werken. Tweede decoder kapot.

De vervangmotor dat ik hier had liggen is ook defect. Twee van de 5 wikkelingen zijn onderbroken. Draait ook niet meer goed rond.

Dus, moraal van her verhaal: occasie is soms duurkoop: 2 decoders en een motor = 70 euro weggegooid.  :-\

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Ik ken er weinig van, Michiel, maar die motortjes die bv. Tramfabriek verkoopt, zijn die niet nuttig? Het lijkt me dat klein materiaal zo soms heel mooie rij-eigenschappen heeft na ombouw?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Klaas Zondervan

De motortjes van de tramfabriek zijn klokankermotoren. Dat is zeker een aanrader want die trekken veel minder stroom dan een klassieke motor, ongeveer een kwart.
Ik heb zelf een loc waar ik een klokankermotor in heb gebouwd en die trekt 75mA bij 12V en geblokkeerde wielen.

Michiel

#3311
Tot nu toe geen goede ervaring met klokankermotortjes. Decoders blijken er last mee te hebben. Treinen rijden erg schokkerig. Analoog rijden ze als een droom. Heb er 3 gehad, en steeds hetzelfde probleem, ongeacht goedkope of dure decoders. Heb ooit al eens de hele handel (originele Minitrix loc met originele klokankermotor en ESU silver minidecoder) naar ESU Duitsland gestuurd, maar daar kregen ze het ook niet geregeld. Kreeg het terug met: "Sorry, beter krijgen we het ook niet".

Maar we zijn weer 7 jaar verder . Heb gisteren toch weer eens zo'n klokankermotortje besteld om te proberen. Misschien is er verbetering gekomen in die dingetjes.

Maar het probleem was natuurlijk niet het stroomverbruik op zich. Het probleem was dat de ankerwikkelingen defect waren, en dat de LAISDCC decoder geen zekering op stroom hebben. Dan heb je twee keer brokken.

Een occasie Roco vervangmotor kost al rap 30 euro. Een klokankermotor een stuk minder. Proberen dus. Ben benieuwd.

Dus, wat ligt er op de plank:

- Stoomrijtuig type 500 had een Tomytec draaistelmotor. Is mechanisch een drama en gaat geen 100 rijuren mee: teveel speling op de plastieken asjes van de tandwielen. Was ook een klokankermotor met erg schokkerig rijgedrag. Wordt vervangen voor een totaal nieuw chassis met oeroude Lima motor. Ik wacht op de levering van een oude sloop-Lima en kan dan beginnen met een volledig nieuw chassis te bouwen.

- Roco E44 (wordt een elektrisch loc L1 type Tervuren) ombouw naar klokankermotraandrijving. Ik wacht op de levering.

- Een kant-en-klaar chassis van Tomytec besteld in Japan (ik vond geen leverancier in Europa van dit model) om een blauw/beige elektrische motorwagen type Tervuren te gaan bouwen. Deze Tomytec TM20 lijkt beter gebouwd (op zicht). Heel benieuwd wat dat gaat worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Luc

Ik hou echt van KATO-chassiekes; er zijn er met 4 wielen (nr 11-109) of met bogies (nr 11-105)

Die rijden zeer goed, zijn zeer aanpasbaar, en niet te moeilijk te vinden.

Hier zijn er:

https://www.dm-toys.de/fr/produit-detail/Kato_11-105.html

https://www.gaugemasterretail.com/magento/kato-k11-109.html

De olifanten van "Sankou Ferry" rijden op een 11-109.

tegen 30 of 35€ geleverd zijn ze elke cent waard!
Oufti!

Michiel

Ik heb een dergelijk onderstel besteld, maar niet de types die je voorstelde. De afmetingen klopten niet voor het project waarvoor het moet dienen. Maar ik ben benieuwd.

Ondertussen heb ik wel de klokankermotor ontvangen en ingebouwd. De decoder werd wederom vervangen. De loc (Roco E44) rijdt nu een tweetal uurtjes zonder probleem. Nog wat schokkerig, maar ik vermoed dat dat met de PI-regeling van de decoder nog te verbeteren is. Ik laat de loc nu een paar dagen rustig pendelen tussen Brussel en Tervuren. Als dat goed blijft lopen, hebben we een basis om op verder te bouwen. De rode strips aan de onderkant is om te vermijden dat ballaststeentje tussen de tandwielen komen. Dat is al twee keer gebeurd.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#3314
Hier is weer een filmpje van de huidige situatie. Niet veel progressie, maar schrijf dat maar op de afgelopen "feest"periode:


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)