Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Citaat van: efl045 op 22 november 2020, 15:15:15 PM
Alle details buiten de spoorbaan fantaseer ik er wel bij, aan fantasie heb ik nog geen gebrek  ;)
Dat er bij fantaseren doe ik ook, maar vervolgens ga ik de fantasie omzetten in realiteit, en in kleur.

efl045

Ik vrees dat ik geen 20 jaar meer te gaan heb... en vooraleer ik aan een nieuwe modelbaan kan beginnen moet ons nieuw huis eerst nog gebouwd en afgewerkt worden...
Dus wat voor jou een tussenstap is zal bij mij wijselijk een einddoel zijn ;
De eer die ik je toedeel is om te laten zien dat waar ik al lang aan denk perfect te doen is, ipv overal tegelijk aan te werken eerst alles rond de rails afwerken en de rest voorlopig of definitief wit laten. Ook daar in kun je al eens een modeltrein volledig tot zijn recht laten komen (vind ik).

Michiel

Bezig met het prutsen met groensel... Voor een wilde berm is er potentieel, behalve de lange groene stekels die gras moeten voorstellen. Daar ben ik nog niet echt gelukkig mee. Een mooi onderhouden tuin zal het ook een uitdaging worden. Maar zo'n wild stukje "maquis" ziet er toch al redelijk uit. Dus, de jacht op meer overtuigend gras in schaal N is nog open...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Michiel, zelf gebruik ik 2mm grasvezels van verschillende fabrikanten in verschillende tinten dewelke ik door elkaar meng.

Voor weilanden of bermen gebruik ik dan weer 3mm grasvezels.

Voor solitaire stukjes gras vind ik de graspollen 717-23 van Mininatur dan weer bijzonder geschikt.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Mininatur heeft ook vezeltjes van 1mm en ook 0,5mm is verkrijgbaar, alleen schiet me de naam van die fabrikant even niet te binnen.  Dat zijn vezeltjes die ik gebruik om naalden van dennenbomen te maken.  Voor gras te imiteren gebruik ik gras (blended turf) van Woodland Scenics, maar dan gezeefd om enkel de fijne te hebben.  Het groffe gebruikt ik dan voor bloemen, struikjes,...

Michiel

Thanks Koen en Jim, voor de tips. Ik blijf voorlopig wat rommelen met het groen voordat ik er iets op de baan mee doen. Eens zoeken naar die korte vezels, en zo'n elektrocutie-grasmatteklopper.

Ondertussen begonnen met het voorbereiden van de sporenbundel van het tweede segment voor het ballasten. Hier werden een aantal gaten al afgedekt met schilderstape, opdat de ballast niet wegloopt als een zandloper.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Prachtige updates weer intussen, Michiel!

Wat hier op het forum getoond wordt is dikwijls gewoon adembenemend knap. Het gebruik van plotters, printers, lasercutters e.d. heeft een hele nieuwe wereld geopend. En zo ontzettend fijn kunnen werken, dat is machtig tof. Maar uiteindelijk zijn en blijven het gewoon hulpmiddelen om tot iets te komen. Het proces mag (voor mij) nooit het doel op zich worden. Een goed Idee, gestimuleerde Fantasie en een goed Inlevingsvermogen in het spoorgebeuren maken iets blijvend interessant en boeiend.

Je weet het ongetwijfeld al langer, -ik heb het hier al meermaals gezegd- deze thread is om één of andere manier mijn absolute favoriet op het forum. Ik weet ook niet hoe je het doet of waarom dat zo is maar in elk geval, al jarenlang is dit het eerste waarnaar ik kijk als ik op het forum aanlog. Is er een nieuwe update of niet.
Geen schrik dus dat dit verhaal wat minder interessant zou zijn dan sommige anderen. Integendeel, zou ik zeggen! Ik leer er veel van. En door deze thread heb ik mijn N-materiaal nog niet willen verkopen... Voortdoen dus!  ;)

Mooi rooster tenandere...
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#3262
Thanks Bart. En je enthousiame wordt erg gewaardeerd.

Van de nieuwe technieken hoop ik passief hier en daar te kunnen profiteren: een hekje, een vakwerkje,... dingetjes die met de hand wel erg lastig om maken zijn. Maar zelf met die machines beginnen, daar denk ik niet aan.

Het rooster is een onmiddellijke inspiratie van het werkelijke sporenplan van rond 1984, maar aangepast aan de situatie van 1935 die ik per luchtfotos denk te kunnen afleiden. De bundel is iets ingekort (plaatsgebrek) en draait iets anders weg (plan moest binnen de 7 modules in lijn brijven, 90cm breed). Maar voor de rest is de impressie en uitstraling echt wel die van toen het station nog groots was. Ik kijk echt uit naar het moment dat de ballast van dit stukje klaar is, en de impressie dat dit zal geven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik houd me ook bij de ambachtelijke (artisanale) technieken. Lasersnijden en 3D printen laat ik aan me voorbijgaan. Als er iets nodig is wat ik zelf niet kan maken dan kijk ik wat er in de handel is. En als het er niet is, jammer dan.

Michiel

Deze avond begonnen met het aanleggen van de fake-kabelgoten. Dit is niet authentiek, maar het creeren van een impressie dat er "iets" dwars-onderdoor loopt om de wissels aan te drijven. Normaal een stangensysteem dat door kabelgoten loopt, maar nu enkel als... impressie, impressie...  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Leuk iets op de baan Michiel.

't Is toch altijd om de indruk te wekken dat ... als we iets op onze modelbanen zetten, want echt op schaal laten werken gaat toch niet.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Had je geen bovengrondse leidingen voor de wissels ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#3267
Werkende stangen om de wissel om te leggen liggen op het segment met "de geul". Ik had die oplossing gekozen omdat dit oorspronkelijk boven op de helix lag, en wisselmotoren niet onder of naast de wissel konden staan. Maar hier ga enkel een indruk neerzetten van kabelgoten. Ik twijfel om namaak stangenstelsels te plaaten naast de sporen. We zien wel. Niets moet. Het enige dat telt is het plezier van het bouwen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze avond ben ik bezig geweest met het aanleggen van de looppaden naast de sporenbundel. Ze zijn nog nat.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het looppad is nu droog. Na het ballasten, en wanneer duidelijk is waar de ballast grenst, ga ik er nog eens over met de bolle lepel om de loopstrook iets vlakker te maken. Nu is het nog erg ruw. En ik ben net begonnen met het leggen van de ballast zelf. Dit hoekje is al met boekbinderlijm ingedruppeld. Dit mag nu een paar dagen drogen.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)