Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

erik de noorman

#3240
Michiel,

Het leuke aan de hobby vind ik dat je er je eigen invulling kan aangeven. De manier van bouwen hoe je er zelf plezier aan beleeft.
Voor mij geen strak plan wel een ruime visie van wat het moet worden. Bouwen naar de fantasie op het moment zonder het geheel uit het oog te verliezen en aandacht voor detail. Ik heb twee simpele regels. Ik moet het zelf kunnen  maken met eenvoudige middelen en met basis gereedschap. En als je iets doet doe het dan naar best vermogen. Beleef de hobby vooral voor je eigen plezier de rest is bijzaak.
De Oooo, en Ahaaa reacties zijn altijd prettig om te krijgen en kunnen  stimulerend werken om nog beter te doen maar vooral have fun.

Tip: op de site van scalescenes vind je  scratch build materiaal in schaal N.

Erik. 

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Floris


beertje


SuSke

Proficiat met deze mijlpaal Michiel. Het toont hoe volhardend je bent om van dit toch een mooi stukje te maken, ondanks tegenslagen en moeilijke momenten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DFS

Ik kom hier te weinig op dit deel van het forum...
Knap filmpje, veel succes met de verdere bouw, en het ballast bed ziet er inderdaad top uit.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Ik vind wat je laat zien prachtig, precies wat ik voor ogen heb voor een toekomstige modelbaan, al wat direct spoor gerelateerd is in kleur en al de rest wit.
Ik verklaar mij nader  ;)
Zoals velen ben ik een modeltrein liefhebber en heb ik lak aan al wat er maar wordt bijgehaald, huisjes, boompjes, landschap, autootjes, noem maar op.
Velen zijn zoals mij en laten hun treinen dan maar rondrijden op een compleet kale baan, maar dat is nu ook niet wat ik wil...
Ik denk er aan alles op en direct rond de sporen zo goed mogelijk af te werken en al wat er buiten valt wit te laten, huisjes moeten voor mij niet meer dan mockups zijn, volledig in het wit zodat alles wat spoor gerelateerd is extra in de kijker wordt gezet.
Voor mij zou de seinpaal dus ook nog ook in kleur moeten maar al wat je nu in het wit hebt zou voor mij zo mogen blijven, zelfs een volledig witte achtergrond.
Met andere woorden, niks dat de aandacht kan afleiden van de treinen. Ik wil enkel mijn verzameling rollend materiaal showen, meer niet.
Ja, ik weet het, ik denk niet echt mainstream, maar ik doe dat uiteindelijk toch maar voor mijzelf, wat een ander er van vindt raakt mijn koude kleren niet  ;)

Pierre

Knap gemaakt Michiel en natuurlijk ook een heel mooi filmpje. ;)
Groet Pierre.


59erke

Citaat van: efl045 op 22 november 2020, 11:14:40 AM
Ik vind wat je laat zien prachtig, precies wat ik voor ogen heb voor een toekomstige modelbaan, al wat direct spoor gerelateerd is in kleur en al de rest wit.
Ik verklaar mij nader  ;)
Zoals velen ben ik een modeltrein liefhebber en heb ik lak aan al wat er maar wordt bijgehaald, huisjes, boompjes, landschap, autootjes, noem maar op.
Velen zijn zoals mij en laten hun treinen dan maar rondrijden op een compleet kale baan, maar dat is nu ook niet wat ik wil...
Ik denk er aan alles op en direct rond de sporen zo goed mogelijk af te werken en al wat er buiten valt wit te laten, huisjes moeten voor mij niet meer dan mockups zijn, volledig in het wit zodat alles wat spoor gerelateerd is extra in de kijker wordt gezet.
Voor mij zou de seinpaal dus ook nog ook in kleur moeten maar al wat je nu in het wit hebt zou voor mij zo mogen blijven, zelfs een volledig witte achtergrond.
Met andere woorden, niks dat de aandacht kan afleiden van de treinen. Ik wil enkel mijn verzameling rollend materiaal showen, meer niet.
Ja, ik weet het, ik denk niet echt mainstream, maar ik doe dat uiteindelijk toch maar voor mijzelf, wat een ander er van vindt raakt mijn koude kleren niet  ;)

Franky even off topic, respect voor je mening maar ben je dan niet beter dat je een baan bouwt volgens de 'bookshelf methode'. Meestal zijn dit diorama maar ik zie niet in waarom je deze methode niet kan toepassen op een volledige modelbaan. Smalle stroken met enkel uw hoofdlijn en wat bijhorende spoorgerelateerde scenery waarbij de trein vlak tegen de achtergrond rijdt.  Lijkt me nog iets unieks wat nog niet veel gedaan is.

Michiel, ondanks de eerdere problemen is het toch een mooi stukje spoor geworden. Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken met het stadsgedeelte
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Hartelijk dank voor jullie waardering en aanmoedigingen, mannen. Zelf ben ik ook tevreden over het resultaat; meer dan voldoende voor het doel dat ik voor ogen heb.

Franky, je hebt volledig gelijk, en vooral doen! Ik herinner me Expo Mechelen 2010 of zo ook een volledig witte modelbaan, en dat heeft wel wat. Het is een concept dat men regelmatig ziet (nee, niet hier), en heeft dikwijls meeval door het accent van aandacht dat opgelegd wordt door deze methode.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Dat was al altijd mijn bedoeling, een smal zichtbaar gedeelte tegen een achtergrond 'waar al de rest zich afspeelt'.
Maar ik ben onder de indruk van wat Michiel laat zien, of zoals hij het momenteel nog laat zien, 't spoorgerelateerde in kleur, netjes afgewerkt en al de rest mockups en egaal wit. Ik vind dat echt iets hebben.
Beetje zoals een zwart/wit foto waarbij enkel het hoofdonderwerp ingekeurd is.
Dat zal zeker niet ieders ding zijn, maar ik heb nu gezien hoe ik het wil hebben.
Alle details buiten de spoorbaan fantaseer ik er wel bij, aan fantasie heb ik nog geen gebrek  ;)

Michiel

Franky, je gooit teveel eer in mijn richting. De witte modelbaan is niet mijn uiteindelijk doel, maar een tussenstap. De bedoeling is om alles wat nog niet definitef is, alvast in het wit als mockup vorm te geven. Maar uiteindelijk zal het wit steeds meer worden "ingevreten" door de definitieve modellen in kleur en geur. Maar dat is een process van 20+ jaar.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)