LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

BC911

Citaat van: evan op 23 mei 2020, 22:18:20 PM
Ik vernevel over de ballast alvorens te verlijmen eerst Instanet of Glassex ruitenreiniger vanuit zijn originele spuitbus.  Werkt prime ;)  De oppervlakte spanning is weg, het droogt sneller dan water ;)
+1
Hier ook goede ervaring met raamreiniger (niet wat je in de sproeiers doet!) voor de wagen. Gelijkaardig product op basis van alcohol.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Rangeerduivel

Michiel,
Geen kritiek maar een tip nu je toch niks meer voorhanden hebt ;D;
Probeer zoveel mogelijk ballast die boven op de biels ligt, vooral vlak tegen de rail op het klei-ijzer, te verwijderen, dat geeft een slordig zicht!
Bovendien, als je met hoge flenzen rijdt zal dat de eerste maanden (of jaren) een gekraak geven van jewelste.
In 't echt ligt er ook al eens een steen op de biels maar dat gebeurt minder vaak...
Als de lijm hard is binnen x aantal dagen lukt dat niet zo vlot meer.
Verder goe bezig, doe zo voort 8) 8)

;)

evan

#3152
En de ideale lijm voor ballast en andere scenery die niet blinkt:

https://www.ava.be/nl/product/detail/mod-podge-matte-236ml/4414195?channable=e61436.ODM1MTE3Mw&colour=81428&gclid=EAIaIQobChMIkuDVm5bN6QIVjO5RCh1wzgMJEAQYASABEgJSCfD_BwE

1 deel op 1 deel water (of zelfs ruitenreiniger als het snel moet droog zijn) en succes gegarandeerd ;)

Ideale verf voor de sporen te kleuren met Airbrush alvorens te ballasteren bij voorkeur of nadien indien de ballast al gelijmd is:  Tamiya XF 64 ;)


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig


SuSke

Boekbinderslijm kan inderdaad een glans achterlaten.
Ik probeer dat te vermijden door enkel tussen de dwarsliggers te druppelen.
De keren dat dat niet gelukt is, wordt dat glanzend effect weggewerkt met de washes en dry-brushes die na het ballasten nog gebeuren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Bedankt voor alle tips! Ik ga eens een paar van die tips proberen. Ik ga niet die matte lijm kopen, want heb hier nog een aardige voorraad boekbinderslijm. Beter een methode vinden om die op te gebruiken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

Hallo Michiel,
Ik kwam voorbij dit erg mooie album op Flickr van David Arnould.

https://flickr.com/photos/154376151@N04/sets/72157714690966631

Mogelijk zitten hier nog interessante foto's tussen voor jouw project!
Alvast veel kijkplezier!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

ERVIN

Erg mooie foto's Cozzy , maar als je ziet wat een prachtige gebouwen er ooit al vernield zijn , hoe gaat dat liedje van Louis Neefs nu ook alweer??? Vooruitgang vernielt wat er gisteren nog stond.....  :'(

vyncky



Citaat van: Cozzy op 14 juni 2020, 11:57:11 AM
Hallo Michiel,
Ik kwam voorbij dit erg mooie album op Flickr van David Arnould.

https://flickr.com/photos/154376151@N04/sets/72157714690966631

Mogelijk zitten hier nog interessante foto's tussen voor jouw project!
Alvast veel kijkplezier!
.
Leuke foto's!

Bedankt om te delen

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Alan On Track

Zalig! Veel mooie foto's van Brussel Noord en Brussel Zuid tussen die ik nog nooit had gezien  ;D
Modelbouw is een kunst

Decapod

Ik was naar heel wat anders op zoek, maar kwam dit album tegen. Enkele mooie foto's van het Tervuurs lijntje. Misschien ben je er wat mee.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

Hartelijk welkom in mijn draadje na zoveel maanden van stilte. De stilte was vooral omdat tussen de maand mei en nu ik een paar andere projecten heb aangepakt. Een leven is zo kort, en zo veel leuke dingen zijn er om te doen... Dus werd de trein even opzij gezet.  ;)

Maar ik begin langzamerhand  de modelbaandraad weer op te pikken. En ik ben gebleven daar waar we het laatst over hadden in dit draadje: de mislukte ballast van de sporenbundel op het eerste segment. Het valt voor julle dus mee dat er niets gemist werd, maar langs de andere kant, is er ook niets opgeschoten.

Stand van zaken: een ballastbed dat gerestaureerd moet worden, en een foto gemaakt met veel te weinig licht. Ik moet eens werk maken van de modelbaan verlichting boven de baan. Dat maakt het werken aan de baan ook een stuk duidelijker dan nu in het halfduister half te gissen wat we aan het prutsen zijn. Dus, nogmaals welkom in dit "nooit zal het klaar zijn"-draadje.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Welkom terug Michiel  ;) , niet teveel wanhopen alles komt goed
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Boemeltrein

Ik begrijp het echt niet, boekbinderslijm, ruitenreiniger? ik gebruik gewoon Ballast magic van Deluxe Materials, géén geknoei, glans of rails besmeurd met lijm. het kost meer maar het resultaat is uitstekend en je hoeft niet eindeloos je tijd te steken in het recht te zetten wat fout ging, geen gevloek en gesakker...maar tjok-tjoek-plezier

Klaas Zondervan

Die ballast magic is zo te zien gewoon poederlijm die je door de droge ballast mengt.
Ik doe het op de klassieke manier en heb toch niet de indruk dat dat geknoei oplevert. Ik heb wel geleerd dat je echte ballast moet gebruiken, dus steenslag of zand. Er is ook ballast die bestaat uit plastic korrels. Dat is een ramp, die korrels drijven weg zodra je met water aan de gang gaat.