LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Ik heb het plan zelf niet. Ik heb deze foto van het plan gevonden op internet, in een artikel van het Archief van het Hoofdstedelijk Gewest afdeling Elsene. Ik had die gasten twee keer aangeschreven, en ze zeiden twee keer dat ze helemaal niets hadden... jaja...  ::)

Ik elk geval ben ik hier heel blij mee, want een potentieel project wordt plots een stuk concreter.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 19 mei 2020, 13:59:18 PM
... Het zou machtig zijn indien het mogelijk zou zijn om dit stationsgebouw te bouwen zoals het ooit ontworpen is geweest ...

DOEN, Michiel !!!  Wél het VOLLEDIGE gebouw, hé  ;D

Ik kijk uit naar het bouwverslag  ;)
(vingers kriebelen om aan de slag te gaan)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Klaas Zondervan

Jean, als jij dat gebouw nu "even" maakt dan scheelt dat Michiel weer wat bouwtijd die hij ergens anders aan kan besteden. :D

doomslu

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 mei 2020, 10:13:56 AM
Jean, als jij dat gebouw nu "even" maakt dan scheelt dat Michiel weer wat bouwtijd die hij ergens anders aan kan besteden. :D
Juist!  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

't Ziet er mij toch geen geweldige architectuur uit... 't Is 20x 't zelfde... Echt een ontwerpje dat ze destijds verkochten aan de lopende meter, van geen wonder dat ze er nooit aan voort gedaan hebben, hun goesting zal over geweest zijn  :)

Michiel

't Was geen kwestie van goesting maar van centen. En wat maakt het uit dat het ontwerp geen geweldige architectuur was. Het leukste is de ontdekking, de inbeelding en ermee bezig zijn. Lol hebben, toch? Er is al genoeg geklaag en gevit in deze wereld.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: doomslu op 20 mei 2020, 11:08:40 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 mei 2020, 10:13:56 AM
Jean, als jij dat gebouw nu "even" maakt dan scheelt dat Michiel weer wat bouwtijd die hij ergens anders aan kan besteden. :D
Juist!  ;D

Hoe kan dat nu?
Michiel kijkt waarschijnlijk al jaren uit naar het moment dat hij aan zijn station kan beginnen bouwen !
Dat plezier ga ik hem niet afnemen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rangeerduivel

Citaat van: Steam.N op 20 mei 2020, 20:59:00 PM
Citaat van: doomslu op 20 mei 2020, 11:08:40 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 mei 2020, 10:13:56 AM
Jean, als jij dat gebouw nu "even" maakt dan scheelt dat Michiel weer wat bouwtijd die hij ergens anders aan kan besteden. :D
Juist!  ;D

Hoe kan dat nu?
Michiel kijkt waarschijnlijk al jaren uit naar het moment dat hij aan zijn station kan beginnen bouwen !
Dat plezier ga ik hem niet afnemen !

Ja Jeanke, ge hebt er U altijd al goed kunnen "uitlullen" hé!  ;D ;D ;D

;)

59erke

Citaat van: Steam.N op 20 mei 2020, 20:59:00 PM
Citaat van: doomslu op 20 mei 2020, 11:08:40 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 20 mei 2020, 10:13:56 AM
Jean, als jij dat gebouw nu "even" maakt dan scheelt dat Michiel weer wat bouwtijd die hij ergens anders aan kan besteden. :D
Juist!  ;D

Hoe kan dat nu?
Michiel kijkt waarschijnlijk al jaren uit naar het moment dat hij aan zijn station kan beginnen bouwen !
Dat plezier ga ik hem niet afnemen !

Als we Michiel nu het plezier van de bouw zelf gunnen en wij van het forum hem aanmoedigen om tijdens de bouw van dit groots kunstwerk de moed niet te laten zakken ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Lees ik  nu een anticiperend enthousiasme voor de mogelijke modelbouw van een stationsgebouw? Wel, ik vervoeg me bij dit enthousiasme, en ben benieuwd of de bouw ervan een kans heeft om binnen afzienbare tijd aan te vatten. Laat ik zeggen dat ik dit weekend eens een paar grote lijnen uitzet om te zien hoe dit uit de kluiten gewassen gebouw past binnen de beschikbare plaats...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Dat is een gevaarlijke eerste stap Michel, wan tje gaat zien dat het past (op een of andere manier) en je gaat er gewoon aan beginnen...  ::) ::) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

Het zou prachtig zijn, moest je dit bouwen. Ik zie het Station al op je baan staan  :P.
Een hele uitdaging maar als je er de tijd voor neemt ...
Zeker als ik je kasseien zie, moet dit lukken. Doen zou ik zeggen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

Doen, doen, doen... niet zo evident, hé. Eerst even alles op een rijtje zetten in m'n hoofd met betrekking to het aanpakken van dit project: technieken, bouwprincipe, inplanting... Dat moet eerst vorm krijgen in m'n hoofd voor dat ik begin met het snijden en kleven van stukjes styreen op elkaar.

Maar ik heb we deze ochtend de brug van de Waverse steenweg meer "body" gegeven. De voetpaden zijn van Paulogic (C-Traccs) en deze zijn werkelijk goed. Goed bedacht, goed materiaal, goed gelaserd, makkelijk om mee te werken. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met een kleurtje.

De rest is recup van oude scenery en bouwdozen zoals de plaatstalen girder onderbrug en de railingen. Het is natuurlijk niet klaar, maar het ziet er weer een stukje interessanter uit.





Wad'ist Gemaine, ge zaet zu pensatif.
Toet Urbanie, 'k em goesting veu zu'n traen te pakke noar om't ieve...
Noar t' abatwaar, Germaine?
Neie, Germaine, na ni noar 't abatwaar...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Prachtig gedaan Michiel. Ik bewonder je geduld en handigheid op die kasseien zo af te werken.
Toch een suggestie die je zeker niet als kritiek moet beschouwen: Ik zou de relingen van de brug toch van een fijner materiaal/merk maken.Zij verdienen het in elk geval, vergeleken met uw ander zeer fijn werk
Met vriendelijke groeten
Peter