LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Herwig

Uw Germaine zegt dinges die zo klaar zijn als een klontje, maar 't heeft ni mogen wezen ...
Hoe oud zijn uw poesjenellen eigenlijk ?   Juffrouwen of madammen ?     Bomma's misschien  ?
Van goeie komaf aan de kledij te zien.   ( zie ook het huidige MSM:    "Station van Bouwel A°1910"  ... )

Kautenbach

Hoe oud de dames zijn, tja, kwiek zijn ze zeker, lopen vast met bewondering achter Michiels vaardigheden aan....ik weet wel dat ze vaker voet op verschillende banen hebben gezet.. Michiel zal het weten...

Die suikerklont is wel mega frustrerend,, zo'n kei is niet veel groter dan een suikerkorrel😁

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

pluimen op je hoed Michiel, mooi gekrast.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Tja Germaine en Urbanie zijn een eigen leven gaan lijden vanaf dat ze verschenen op het minibaantje St-Michel-La-Roche waar ze als Brusseleirs op uitstap commentaar gaven op niks en alles: gekwebbel. Dat was op 26 februari 2011. Ik ontdekte ze toen ik een typisch Belgische perron van rode mijnsteen aan het afwerken was. Een trottinet stopte, ze stapten uit, en de trein vertrok. Sindsdien duiken ze steeds weer op wanneer ik met scenery bezig ben.

Het privéleven van Germaine en Urbanie is vrij vaag. Ze zijn zelf al van gevorderde leeftijd (ik schat zestigers), hebben beide een echtgenoot ergens, maar nooit iets vernomen van kinderen. Zelf zijn ze nog ouderwets gekleed van voor WOI, want einde van de jaren ' 20 is het foxtrot-tijd, met de kortere rokjes, blote enkels en vreemde kapsels. Met die moderne onzin zijn ze niet begaan. Urbanie is Karekolleverkoopster, maar Germaine weet ik niet. Mogelijk dat Germaine dezelfde is waar Brel het over had... een slenter-madam die zichzelf belangrijk vindt, met redelijk wat achterbabbel en gestoef. Maar ze heeft wel een kijk op hoe de wereld in elkaar steekt. Urbanie darentegen is eerder spontaan en naief, en vindt alles wel goed zolang men haar karekollen en pansjen maar lusten.

Ze verschenen ook tijdens het Brussel-Noord project, waar ze zich in de grandeur en luxe-splendide erg thuis voelden. Quartier Leopold, hoewel koninklijk is niet helemaal naar hun goesting, en zijn eerder schamper op wat er gebeurt. Maar ze zullen steeds blijven opdagen, want hun neus in andermans zaken steken is hun favorite bezigheid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Karakollen, dat moest ik even opzoeken. In het Zeeuws noemt men dat krukels.

Herwig

#3081
Michiel,

Dank om ons enig inzicht te geven in het leven-zoals-het-was van uw stel kwebbelende vriendinnen.

Ben beetje benieuwd hoe je de karakollen van Urbanie in schaal N gaat presenteren. 
(karakollen = wulken - Frans:  bulots) (kleine zwarte kreukeltjes - Frans:  bigorneaux)

railrunner

Kras wat je daar allemaal hebt uitgespookt  :)!

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1


Koen

Man, man ... van geduld gesproken. Fantastisch werk!
Ik ben benieuwd naar de kleuring  :).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

steamdriven

Ik ben gewoon super jaloers dat Michiel dat kan op die schaal. Ik zou dat ook nog graag kunnen maar ik moet echt goeie een oplossing vinden om beter de kleinste details te kunnen blijven zien. Vroeger had ik echt havik-ogen (nu nog voor verzicht, gelukkig) maar de laatste jaren gaan ze voor lezen en details echt wel snel achteruit. Ik probeer te behelpen met brilletjes uit het Kruitvat, maar ik moet eigenlijk weeral een .5 sterker. Ik kan het niet bijhouden.
Jaarlijks heb ik een uitgebreide ogentest op het werk en zijn vinden het wel meevallen. Wel, ik niet.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

#3087
Sinds het prille begin van dit project in 2015 had ik weet van het feit dat het stationsgebouw veel groter gepland was dan gebouwd. Verwijzingen in teksten, maar nooit een plan of schets kunnen vinden. Ik heb all betrokken overheden, musea, en archiefdiensten meerdere malen aangeschreven, maar nooit iets kunnen vinden.

Nu, toevallig vind ik deze onderstaande schets uit 1840 zoals de architecten Suys en Saintenoy het station hadden gepland. Een faissement van de opgrachtgever, "La Grande Compagnie du Luxembourg" in 1855 liet het station onafgewerkt achter (deel in het rood) zoals we he nu nog steeds kunnen zien op het Luxemburgplein in de Europese wijk. En dat is het enige wat er van het oorspronkelijk station nog overgebleven is. De rest is volledig opgebroken, en ingegraven als een moderne ondergrondse halte.

Het zou machtig zijn indien het mogelijk zou zijn om dit stationsgebouw te bouwen zoals het ooit ontworpen is geweest...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

CiteerHet zou machtig zijn indien het mogelijk zou zijn om dit stationsgebouw te bouwen zoals het ooit ontworpen is geweest...

Dat is toch een mooie uitdaging...

Alan On Track

Modelbouw is een kunst