Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

doomslu

Citaat van: Michiel op 11 april 2020, 12:52:56 PM
Work in progress, dat is inderdaad wat ik wil tonen, met successen en flaters. We zien hier op het forum veel grandioze creaties, maar de laatste tijd minder het gewone en het modale modelbouwwerk. Velen hebben waarschijnlijk schrik om hun meer bescheiden modelbouwwerk te tonen. Dus doe ik het maar, als uitnodiging voor anderen die twijfelen... Gewoon doen!  :) ;)
Uitstekend idee.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

steamdriven

Als ik het goed begrijp Michiel, ga jij dit bouwen zonder de bovenleiding? En al zeker zonder groot lichtstopsein...
Ik ben telkens verbaasd hoe zo'n foto's wel makkelijk een een soort van romantiek kunnen oproepen want in het echt is dat daar een stuk minder poëtisch.  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Wel, bijna. Het rechter spoor is het lijntje naar Tervuren, enkelspoor en dat zal net geëlektificeerd zijn met het bovenleidingssysteem van toen. Ook ga ik de experimentele lichtseinen uit 1930 van de NMBS op deze lijn plaatsen. Ze stonden eigenlijk op de lijn tussen Namen en Luik of Bergen, maar als curiosum omdat niemand ze ooit in model heeft nagemaakt, en kwa tijdperk en omstandigheden het had gekund, ga ik het doen.

Voor de rest: stoom en armseinen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 11 april 2020, 12:52:56 PM...om hun meer bescheiden modelbouwwerk te tonen. Dus doe ik het maar ...

Wat jij doet vind ik toch zeker boven-gemiddeld, hoor  8)
Toegegeven, wat elders wel eens de revue passeert is nog wat anders. Goed dat je daar niet door afgeschrikt wordt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Citaat van: doomslu op 11 april 2020, 12:56:36 PM
Citaat van: Michiel op 11 april 2020, 12:52:56 PM
Work in progress, dat is inderdaad wat ik wil tonen, met successen en flaters. We zien hier op het forum veel grandioze creaties, maar de laatste tijd minder het gewone en het modale modelbouwwerk. Velen hebben waarschijnlijk schrik om hun meer bescheiden modelbouwwerk te tonen. Dus doe ik het maar, als uitnodiging voor anderen die twijfelen... Gewoon doen!  :) ;)
Uitstekend idee.
Inderdaad een uitstekend idee.

TBCédric

Michiel, ik blijf het toch knap werk vinden hoor! Volg met volle interesse verder in stilte.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

krisds

op spoorse zolder staan nog wat foto's uit 1950 van brussel luxemburg van een zekere Eric Russel op doorreis;
https://www.tassignon.be/trains/documentation/Russell.php

Michiel

Ik had de serie van Russell al gevonden, en veilig opgeslagen, thanks!

Vandaag ben ik bezig geweest om een mockup te maken van de brug van de Waversteenweg, vooral dan de brute vorm. Kwa voorkomen is ze helemaal geïnspireerd op de originele brug. En ze zal meteen ook de technische spullen in de buurt weg stoppen: de segmentscheiding en de kudde servos op de kant.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Ben op google maps eens terplekke gaan kijken (ik ben niet zo thuis in de Brusselse binnenstad) en ik moet zeggen dat ik dat een knappe oplossing vind, die brug. Ik zou er wel tegenop zien om zoveel huizen te moeten gaan bouwen. Huizen zijn niet zo mijn ding... ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Fred

Heel knap Michiel, zelfs al in deze ruwbouwfase.  Jouw baan zal prachtige foto's opleveren.  Ik volg met aandacht en ben benieuwd naar jouw verdere vorderingen.
Frederic

Michiel

Bedankt, Frederick. Ik heb ook een goed gevoel van waar het naartoe gaat. We zijn er nog lang niet, maar het heeft potentieel.

Bart, huisjes bouwen is ook nog niet zo m'n ding, maar ik zou de methode van Floris willen gaan gebruiken: neutrale en kale protoype-gevels maken, meerdere afgietsels maken, dan verspeid gebruiken, en steeds anders aankleden. Maar de techniek van afgietsels maken moet ik nog helemaal van de basis aanleren en eigen maken. Ken er nog niets van.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

Deze kwam ik tegen op de flickr fotostroom van Happysongs 151

BT 102 by happysongs151, on Flickr

Brussel Leopoldswijk / Bruxelles Quartier-Léopold 25/09/1953

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Je ziet inderdaad wel heel goed waar je naar toe wenst te werken. Met een heel duidelijk voorbeeld. (Wat bij mij dus helemaal ontbreekt). Goe bezig!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

#2909
Hoi Sven.

Voor mij is een duidelijk voorbeeld belangrijk. Niet om te kopiëren, maar om inspratie uit te halen, en een doel om naartoe te werken, kwa sfeer, concept, samenhang, kleur, opbouw, ....

Als ik zo vrij mag zijn, en met respect voor je creatie, een voorbeeld te nemen uit jouw laatste exploten: een verroeste bulldozer. Ik heb het probleem dat als ik aan een verroeste bulldozer denk, dat ik voor mee een bulldozer zie die verroest is. Duh!  Roest is oranje-bruin... met wat washen en brushen moet dat goed komen. En dan ziet het er redelijk uit, maar steriel.

Neem ik er een voorbeeld bij, dan zie ik plots veel meer: olie, vet, aarde, afgebladderde verf, mos, plantengoei, blutsen, een pot olie, ontbrekende delen, en op de zijkant in snelle letters: "J.M. ik hou van jou" ... En plots is een verroeste bulldozer veel meer dan alleen een bulldozer met roest, maar met een verhaal.

Nogmaals, mijn verontschuldiging voor het voorbeeld, maar het is ter illustratie waarom ik goede en duidelijk voorbeelden nodig heb: om een onderwerp boeiend te maken en te laten leven.

Het probleem is wel een beetje dat ik niet die artistieke gave heb, waardoor mijn resultaten meestal eindigen op: "leuk geprobeerd". Maar het gaat om de uitdaging en het plezier om het te doen. De weg er naartoe is boeiender dan het doel op zich.  ;)

In mijn verbeelding is een boom een boom, maar in 't echt is een spar geen eik.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)