LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Dit is een volgende reeks herstelde locomotieven.

Twee types 98 die als zware rangeerlocs zullen ingezet worden in station Brussel-Luxemburg. Ik merk dat deze locomotieven van Fleischmann bijna alllemaal aan dezelfde ziekte lijden: de kunststof asjes van de tussentandwieltjes die vroegtijdig slijten en de overbrenging blokkeren. Wie dergelijke tussentandwieltje kan maken met metalen asjes kan rijk worden.

Een type 96 in NMBS livrei. Ik heb toevallig net een BR74 op de kop kunnen tikken die niet meer reed. Motor bleek geblockeerd en in kortsluiting. Na een uur prutsen draait het dingetje weer, maar door een stommiteit heb ik de decoder met deze werkzaamheden opgeblazen. Jammer, maar vervangbaar.

Twee types 81, nog in BR 55 uitvoering. Dit zijn locomotiefjes van Arnold nog uit de jaren 60. Ze rijden rauw, met vrij veel lawaai, maar wel spoorvast en betrouwbaar. Waarschijnlijk maak ik er een bruine en een groene Belg van.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En soms loopt het fout. De vorige eigenaar had een dikke laag rode verf op het model aangebracht om een zwarte "Europese versie" van de P8 (zoals Fleischmann die noemde), om te schilderen tot een Duitser. Met wasbenzine na 24 was deze verf niet op te lossen. Dus dan iets drastischer te werk, met thinner. Een klein teststukje van de tender ging goed, de verf kwam los. Dus dan de hele loc in de bokaal.

DRAMA! De kap van de loc is van een heel ander soort plastiek gemaakt dan alle andere plastieke onderdelen. 5 minuten later is de kap letterlijk gaan smelten. Waaauw! Straf spul! Wel vreemd dat enkel de kap van de loc smelt en niets anders.

Maar geen erg, want ik heb nog een hoop reservekappen liggen. Maar het is wel even schrikken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ja das efkes shit man
maar kijk alsnog een mooie kap om te gebruiken
ergens vol geroest met wat struiken en dergelijke die er doorheen groeien en je hebt een pracht van een diorama

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

#2673
In 1920 waren deze ex-KPEV P8 locomotieven moderne machientjes, state-of-the-art maar dan in het Duits. Je vond ze toen niet zo snel doorgeroest en overgroeid op een verlaten zijspoor. Maar ik snap je idee.  ;)

Ondertussen heb ik weer 5 locomotieven hersteld en rijdend gekregen, nog wel alleen analoog: Vijf types 64, ex-P8 loc van de KPEV. Deze locomotieven van Fleischmann vind je met hopen in occasie voor geen geld. Deze types 64 worden de werkpaarden op mijn modelbaan om omnibussen en semi-directen te trekken. Zeven zijn er inmiddels rijdensklaar, vier staan nog in het atelier om te proberen om ze ook rijvaardig te krijgen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Sorry jongens, het wordt eentonig, maar ik heb weer 5 locomotieven hersteld. Vier ex-KPEV P8 locomotieven, dit zijn de laatste van de kudde, en een T18, de tender-zuster-loc van de P8.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

voor "afdankertjes" te zijn blijkt de herstelling ervan toch mee te vallen, als ik ervan uitga op welke tijdspanne je ze rijvaardig krijgt.
Kan natuurlijk ook liggen aan de hand van de meester ook.

Goed bezig Michiel
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#2676
't Is wat je moeilijk noemt. Voor de een onoverkomelijk, voor de ander "te doen". Zoalse deze laatste T18, hieronder op de foto zoals ie oorspronkelijk was..

  • Contactveren zijn rommel en knoeiwerk. En worden vervangen door eigen fosforbronwerk
  • Motorcollector zit vol koolstofprut, en wordt met wasbezine gereinigd (koolborstels eruit)
  • Tandwielen lopen zwaar, dus het volledig chassis gaat ook in de wasbezine. Daarna worden alles spaarzaam geölied
  • Delen van het drijfwerk ontbreken, andere delen slingeren en lopen vast. Bijgeregeld en weggenomen wat onherstelbaar is
  • ASB ontbreken, moet ik nog bestellen want heb er geen van deze maat
  • Alles gemonteerd, loc laten inrijden, maar motor begint warm te lopen, en gaat steeds stroever lopen, dus weer schoonmaken en smeren.
  • Loc weer laten inrijden, 10 minuten vooruit, 10 minuten achteruit. Alles loopt gesmeerd, motor loopt niet warm, loc loopt soepel.

Dit was een gemiddeld geval, sommigen zijn veel erger, anderen zijn in een handomdraai hersteld. Van de 25 locs, heb ik er 5 die onherstelbaar zijn, en ik als plukloc gebruik.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Zijn ( waren) sommigen nog erger??!!  :o

Die hebben volgens mij ofwel héél veel uren dienst gedaan , ofwel heel slecht onderhouden geweest.
Maar ze zullen nu wel blij zijn dat ze een nieuw en goed leven hebben gekregen.

Top Michiel. ;)

Michiel

De meest van bovenstaande locs zijn rond de 30 tot 50 jaar oud, en hebben veel meegemaakt. Het is telkens weer een uitdaging om ze rijvaardig te krijgen, en de voldoening is groot wanneer het lukt. Ze zullen nooit terug perfect worden, maar voldoende voor een vlotte dienst, en overtuigend van normale kijkafstand.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Zo'n  T18 van Arnold heb ik ook, die werkt nog altijd perfect! In tegenstelling tot veel oudere Arnold's niet zo'n hardloper....
Weinig kilomters op de teller, heeft erg goede loopeigenschappen plus een fraaie schaalsnelheid en laat zich ook goed besturen door zowel Weistra als "normale PWM als konventionele rij-trafo.
Groet van Frank

Dreha

@Michiel: Voor het verwijderen van verf op kunststoffen gebruik ik remvloeistof. verf verschrompeld helemaal en kan met een borstel verwijderd worden, nadien goed spoelen met detergent.

Jappy

Dat onderhoud van die machinetjes klinkt best simpel eigenlijk. Misschien toch voorzichtig ook maar proberen...
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

#2682
En hier gaan we weer. De volledige baan wordt afgebroken, in voorbereiding van de komende verhuizing. Modules staan tegen de muur. Maar het volledig meubel wordt afgebroken, want het kan in z'n geheel de kamer niet uit. Ik weet weer wat te doen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

Hallo Michiel,

Citaat van: Michiel op 06 oktober 2019, 13:26:50 PM
En hier gaan we weer. De volledige baan wordt afgebroken, in voorbereiding van de komende verhuizing. Modules staan tegen de muur. Maar het volledig meubel wordt afgebroken, want het kan in z'n geheel de kamer niet uit. Ik weet weer wat te doen...



ourch, onzichtbaar document of verboden toegang - Google fantasy  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Klaas Zondervan

Ik zie ook niks. Enorm lange link maar geen foto.