LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Klaas Zondervan

Daar bestaat een handig hulpstukje voor: The quarterer.
Deze is voor H0 en ook tamelijk prijzig. Maar met een beetje handigheid maak je dat zo na.

ERVIN


loebaske

Om het kwartier een ander wiel plaatsen  :) :) :) :) :) :) :)
Dat weet je nu ook Erwin  ;)

Klaas Zondervan

Michiel, op het forum bij de noorderburen is er 5 jaar geleden een topic over geweest.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=59135.0
Kan tot inspiratie dienen. Er worden meerdere hulpstukken getoond waarmee je kunt kwarteren.

Michiel

Nee, Loebaske, dit is niet kwartieren dat ik bedoel.  ;D Erwin. Drijfwielen zijn soms met koppelstangen met elkaar verbonden. De koppelstangen langs beide kanten van de locomotief zijn dan meestal 90 graden verdraaid ten opzicht van elkaar. 90 graden is een kwartier op het uurwerk. Het is niet evident om die verdraaiing op exact 90 graden te krijgen en gelijk voor alle drijfassen, maar wat wel essentieel is voor een soepel draaien van de wielen. ;)

Bedankt voor de tips, Klaas. Maar ik zie vooral ingewikkelde constructies, dikwijls specifiek voor één type locomotief, en met de wielen uit het chassis gehaald. Oplossingen met draaibanken of freesbanken zij ook uitgesloten, want heb ik niet.

Maar ik heb net een ingeving gehad: een heel simpel tool, vrij universeel. Maar voor ik iets zeg, ga ik het wel eerst eens proberen. Als het niets is, dan vertel ik ook geen nonsens met schijnbewegingen en nep-oplossingen.  ;).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Oké Michiel , nu is het duidelijk. Bedankt en succes.  ;)

steamdriven

We maken het onszelf ook graag moeilijk eh, Michiel.
Als iedereen nu tijdperk VI zou rijden heb je daar weinig of geen last van.  :-*

:D
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Gerolf

Ik denk dat precies 90° iets minder noodzakelijk is,
maar allemaal hetzelfde kwart is dan weer wél erg nodig.
... dus stel dat je een betrouwbaar hulpmiddeltje maakt voor 14 minuten  ::)  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Dat is in het topic op Beneluxspoor meerdere malen genoemd. Precies 90 graden is niet nodig. Ongeveer 90 graden is goed genoeg, maar dan wel voor alle assen hetzelfde.

Ik wacht met spanning af wat voor oplossing Michiel heeft bedacht.

Michiel

#2634
Ik kom al vele jaren niet meer op het BeneluxSpoor-forum, en had dit topic niet gezien. Ik heb het gisteren wel eens vluchtig doorgenomen, maar jammer genoeg zijn al vele illustraties en links defect. Maar toch interessant om zien dat er geen evidente oplossing lijkt te zijn. Maar het heeft me wel geïnspireerd voor een eenvoudig dingetje... hopelijk werkt het, maar dat is onwaarschijnlijk wanneer al vele knappe koppen al samen hebben zitten brainstormen op het BNLXSpoor-forum en steeds vrij omslachtige oplossingen voorstellen. ("omslachtig" is geen oordeel, maar enkel mijn naïeve indruk)  Maar het is vandaag weer werkendag....

En, ja Gerolf, 14 minuten is goed genoeg. Weer een prima tip van de meester!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Michiel, het klopt dat veel links in dat draadje inmiddels doodlopen.
Maar alle beelden die rechtstreeks in het draadje staan kan ik allemaal nog zien. En daar is genoeg inspiratie uit te halen.

SuSke

En als het wat langer duurt, mag 16 minuten ook  ;)

En als je een loc hebt waar er nog cilinders onder de ketel zitten (al dan niet uitgebeeld op schaal) kan je in theorie zelfs naar grotere hoeken gaan. Vergelijk het met de posities van de cilinders op een krukas in de auto. die werken op hetzelfde principe.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Maar mechanisch moet de model-locomotief wel blijven functioneren. Het origieel kan misschien wel 4 cylinders hebben en een 45 of 135 graden drijstangverdraaiïng hebben op de buitenste koppelstangen, in model zal een soepele loop toch probleematiech worden met enkel deze 45 of 135 graden, denk ik. (gevoelsmatig, want ik heb het niet geprobeerd) 90 graden lijkt me wel voorzichtig met maar twee koppelstangen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Bij een modellocomotief waarbij het binnenliggend drijfwerk afwezig is of niet functioneel is uitgevoerd is een hoek van 90 graden de beste oplossing. Als het dan niet overeenkomt met de werkelijkheid, so what, je kan beide kanten toch niet tegelijk zien.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)