Ik had heel graag alles op 1 niveau gehad, maar er waren 2 redenen dat dit niet ging:
- het huidig sporenplan van de bovenbaan loopt aan de rechter kant tot tegen de achterkant. Van die plek kan ik niet naar achter draaien. Er is niet genoeg ruimte om de bocht te maken. De bocht moet dus langs de voorkant gemaakt worden. En, ik kan de baan niet NOG langer maken met een extra kronkel. Daar heb ik niet de ruimte voor.
- langs links ligt de keerlus langs de binnenkant van het opgeklapt hondenbot traject, maar langs de rechterkant ligt ie aan de buitenkant. Om de keerlus toch in het rechter 90x90cm segment te kunnen leggen om te keren, moet de lus de bovenbaan kruisen. (Sorry, maar een nogal lastige uitleg om te zeggen dat buiten naar binnen moet keren om te kunnen draaien.)
Hoedanook, de treinen zullen niet meer eindeloos in een helix kilometers afleggen buiten zicht. Zelfs met deze extra lus zullen treinen die niet gestationeerd zijn in het schaduwstation relatief veel tijd in het zichtbare deel vertoeven. Ook slijtage zal een veelvoud minder zijn dan vroeger.
Nogmaals, ik had het ook veel liever helemaal vlak gehad, en wanneer ik helemaal opnieuw zou beginnen, zou het baanplan van in 't begin zo uitgewerkt zijn, maar ik heb echt geen zin om vanaf nul alles te herbeginnen. Dus dan maar zo.