Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Werner

M'n eigen modelbouw soldeerkunsten heb ik nog niet op de proef gesteld, maar ik zou met dit als eerste resultaat best tevreden zijn.
H0, 2-rail analoog, grotendeels Belgisch.
Mijn broncode: wat niet is getest, werkt niet; wat niet werkt, is niet getest geweest.

59erke

Aha Michiel, je bent er ook aan begonnen  ;)

Eerste resultaat ziet er alvast niet slecht uit, als ik u tips kan geven vragen staat vrij
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Bedankt Koen. Nu ik het effectief bouw, heb ik nog meer repect gekregen voor jouw sein. Wat zijn die dingen klein, en niet evident om te solderen. Zoals je al zei, voor je het weet komen vorige prutsdingen los terwijl je de volgende wilt vast solderen. Maar geduldig ga ik door. De mast met al z'n prullerijen is gebouwd. Ik kan nu beginnen aan de paletten zelf...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#2283
Citaat van: Michiel op 20 oktober 2018, 09:14:17 AM
Wat zijn die dingen klein, en niet evident om te solderen. Zoals je al zei, voor je het weet komen vorige prutsdingen los terwijl je de volgende wilt vast solderen.

Michiel,
Er is soldeer op de markt dat vlugger smelt dan het gewone.... vraag eens na bij Paul Bellon...
En gebruik bij het harskernsoldeer gerust extra vloeimiddel (Flux)
En van Gerolf heb ik geleerd, kleef hele kleine deeltjes eerst vast met secondelijm, die smelt achteraf wel weg door de hitte van de soldeerbout.
Als je zo'n klein stukje vasthoudt met een tang of pincet, vloeit je warmte daar naar af en krijg je het stuk nooit opgewarmd, wat essentieel is voor het aankleven van het soldeer.

Succes

;)

Michiel

#2284
Bedankt voor de tips, Rudy. Voor het moment heb ik het redelijk onder controle. Ik heb de paletten nu ook in elkaar gesoldeerd. Het ergert me een beetje dat op het laatste moment de delen van het hoofdseinpallet zijn gaan verschuiven. Maar dat weet ik dus ook voor de volgende keer.

Dit sein is dus statisch. Nu eens goed bekijken of, en hoe het functioneel gemaakt kan worden (mechanisch en/of optisch)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol


Pierre

Groet Pierre.


59erke

Michiel geslaagde eerste poging

ik meen mij te herinneren dat er onderaan de handleiding iets staat om het sein beweegbaar te maken.
Iets van messing draadjes en buisjes...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Dank je Koen. Ik ben best trots op dit eerste resultaat (met nog kleine foutjes, maar swat), en ze staat heerlijk te pronken nabij het seinhuis.  8)

In de handleiding staat jammer genoeg niets over een mechanische aandrijving. Het verhaal van messing draadjes en buisjes is om de paletten te zetten in een bepaalde stand zonder ze vast te solderen, maar niet om ze via een motor aan te drijven. Maar ik heb wel een paar wilde ideëen. Kwestie van het eens uit te proberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Hoi Michiel,
ziet er goed uit.Ben benieuwd naar U oplossing voor het te laten functioneren.
Voor ons volgend project hebben wij kandelaars nodig ,maar dan in schaal Ho. En liefst functioneel. En als dat lukt in N moet dat ook kunnen in Ho.
Alvast veel succes.
groeten Eddy

59erke

Het is misschien mogelijk om aan de paletten messing draadjes te solderen die in de paal lopen en verbonden zijn met een servomotortje
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#2291
Koen, draden betekent meteen ook ofwel, een veer in de mast bij de paletten, ofwel met poelie een heen en weer van een dradenpaar per palette. Beide systemen lijken me vrij lastig.

Vandaag ga ik eens proberen deze Amerikaan te digitaliseren. Een splitframe loc, maar gelukkig niet met motor tussen de twee helften geklemd, maar gewoon met draadjes aangesloten. Het zou dus moeten lukken. Ik had deze loc rond 2010 gekocht, occasie want ze reed slecht. Het is duidelijk waarom: de draden zijn nooit aan het frame gesoldeerd geweest, maar leunen er een beetje tegen.

Waarom deze Amerikaan? De Belgische Staatspoorwegen kocht na de oorlog 32 Balwin locomotieven over van het Amerikaanse leger. Dit waren Amerikaanse locomotieven, aangepast om op het Europese "theater" te opereren als ROD. De bekende Pershing locomotieven waren kwasie gelijk aan deze type 39 van de "Etat Belge". Echter, deze locomotieven hadden een erbarmelijk rijgedrag, en waren uiterst gulzig. Ze werden dan ook vrij snel opzij gezet en aan Roemenië verkocht.

Mijn kleine Balwin is dus zo'n Amerikanse variant van ons type 39. Kwestie van een beetje ombouwen om op het Belgische theater ingezet te kunnen worden. Merk op de zeer mooie mechanische oplossing voor een N-schaal locje, met asblokken. Bachmann heeft mooi werk geleverd (behalve dan het slordig soldeerwerk). Op het moment is de loc analoog aan het inrijden, want ze komt van ver...

P.S. Solderen van de motorbloklippen gaat voor geen meter, ook niet met extra flux. Dat moet ik eens verder onderzoeken, en zien hoe Bachmann dit normaal doet.




groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het inbouwen van de decoder ging vrij vlot. De loc is goed voorbereid om er een decoder in te plaatsen. Na onderzoek bleek dat Bachmann normaal een plastieke huls plaatst over de losse contacten. Bij mijn model was dese huls niet aanwezig. Ik heb de draden met 2 zelfgemaakte fosforbronzen klemmetjes vast gezet. Normaal zou dit beter contact moeten geven dan los laten wapperen.

De programmatie op progrogrammatiespoor verliep zonder enig probleem, maar bij de eerste rijtest bleek meteen dat dit model net iets hoger is dan de maximale NEM-norm hoogte van schaal-N modellen! Ze kan niet in de helix, en rijdt vast met een dom tegen het dak. Pech!

Gelukkig kan de hoogste dom met een schroef verwijderd worden. Moet ik later maar eens een lagere dom maken (zoals ook op de echte loc). Nu kan de loc de helix inrijden, mits hier en daar wat fijnregelen van de hoogtes in de helix zelf. Het gaat nu nét!



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw