Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Tof dat er feedback is van de fotograaf, en dat hij het gebruik van z'n foto op een constructieve manier goedkeurt.

En na een paar maanden stilstand op modelbouwvlak begint het weer te kriebelen. En als het kriebelt, ...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

philippe_007


loebaske


philippe_007


Michiel

Juist gaan douchen, en 't kiebelt nog steeds! En als zó kriebelt, dan kan het niet anders zijn dan...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: Michiel op 14 mei 2018, 08:57:03 AM
...En als het kriebelt, ...

Het staat geschreven en gedrukt, je moet krabben als het jukt...  ;)




Michiel, we zijn benieuwd naar je vorderingen!  ;)
Groetjes, Peter


philippe_007

Michiel,
dan kan het enkel betekenen dat wij binnenkort weer veel moois gaan zien voorbij komen :-)

Michiel

Deze avond sinds lang weer eens even aan de baan gewerkt. Een beetje destructief om te beginnen met het weghalen van overbodige bedrading. Opgeruimd staat netjes zeggen ze dan. Dit weekend eens werk maken met het bedraden van de 5 segmenten van de bovenbaan: om te beginnen zou ik de digitale en analoge voedingslijnen willen doortrekken over de hele lengte...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag heb ik de treinen weer eens laten rijden. Dat was dus weer vele maanden geleden. Meteen bleken 2 locomotieven het niet meer te willen doen: de T9.3 en de T18. Die gaan in groot onderhoud. Na lang stilstand is micro-corrosie (op het loopvlak van de rails) en stof de belangrijkste oorzaak van het hortend starten van de ritten, met veel stoppen en aanporren. Ondertussen ga ik door met de vereenvoudiging van de bekabeling. Alles wat niet dient gaat eruit.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25



om treinen te laten rollen, is belangrijk en moet een plezier blijven   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Inderdaad, Bernard, ik hou ook van een beetje druk treinverkeer, en dus moeten de treinen rijden. Dioramas hebben ook hun charme, maar ik ben blijer met een rijdende trein.

Vandaag viel het prutsen wat tegen; goed willen doen maar door onvoorziene tegenslagen (eigen schuld, niet goed gepland), weer moeten afbreken en weer anders opbouwen. De eerste module krijgt nu via z'n stekker voeding, maar het ziet er niet uit. Ooit zou dit opnieuw moten gedaan worden, maar niet nu. Module op z'n plaast en zien of alles nog rijdt.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: Michiel op 20 mei 2018, 20:44:30 PM


Michiel!  Maak ons niet wijs dat jij met zo'n pistool soldeert?
Foei!  Een bout soldeert 1000x beter  ;)
Groetjes, Peter


Michiel

En toch... Ik gebruik voor bijna alle soldeerwerk een kleine 15W Weller, maar wanneer 2x1,5mm² stijve draad gesoldeerd moet worden op klemmen of vijsjes, schiet die Weller echt te kort. Voor het brute werk gebruik ik dan deze 100 Watter; snel aan...uit en klaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Oef!  Ik dacht dat je voor al je soldeerwerk dat duivels toestel gebruikte  ;)
Ik heb in de loop der jaren een investering gedaan in ettelijke bouten: van 8 tot 100 Watt en werk veel liever met een stevige bout dan zo'n 'heel heet in de handen wordend' pistool  :)
Groetjes, Peter


Michiel

De engelse wissel is aangesloten en operationeel. Aan de onderkant van deze eerste module is te zien dat de bedrading al een aantal wijzigingen heeft ondergaan. Mooie illustratie van de spontane bouwer, die bouwt zonder plan, maar gewoon zoals het moment hem ingeeft. "Wie niet plannen wilt, moet dikwijls herbeginnen"  ;D

Eenmaal alles duidelijk en definitief is, zal de bedrading wel grondige een opkuis ondergaan.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)