LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

RD25

"we zien wel wat we er van bakken." ja, Germaine en Urbanie zeggen : "je bent een geslepen man"
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

railrunner

#1426
Michiel,
Je zou je bareel kunnen laten bedienen met een draaiend tandwiel via motoraansturing en een tandheugel aan de onderkant van je bareel.  Bareel met tandheugel en tandwiel zelf zou je eventueel kunnen  3D ontwerpen. Daarin kan je tot 0,3mm gaan. Desnoods teken ik het wel voor je uit als je me je precieze afmetingen wilt doorsturen.

Michiel

Urbanie zou vooral zeggen: "Woar ze bakke is er bruud, hein Germain?... me plette keis en een goei Geus! ... en karakolle!"... Maar laat je niet door hun gekwebbel afleiden.  ;)

@Jim, dat is goed bedacht, maar ik zou het voorlopig eerst zelf eens willen proberen met wat staaldraad, een koperen geleider en een servo. Het wordt in elke geval experimenteren. Ik laat je wel weten of ik inga op je aanbod, mocht mijn gepruts in mizerige miserie stranden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Misschien kan je voor zo'n lengte best een lineaire servo gebruiken.
  Zo'n ding is wel iets duurder, maar je beweging zal meer gelijkmatig zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De slag van een lineaire servo lijkt te kort te zijn. De bareel zou over ongeveer 5 tot 6 cm bewegen. De lineaire servo's die ik zo onmiddelijk vond hebben een slag van 3.8cm. Met een rotative servo en een arm van 3cm heb ik een slag van 6cm. De bewegingssnelheid is dan niet lineair maar eerder iets sinusachtig.

Raf had voorgesteld om eens te spelen met CD-drive schuif/motor. Lijkt me ook een piste.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Je kan de slag van een lineaire servo toch met een hefboom vergroten?
Bareel parallel aan de servo-beweging, en het steunpunt dichter bij je servo dan bij de bareel ...
  andere optie: tandheugels en tandwielen als "hefboom" gebruiken
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 22 augustus 2017, 11:30:16 AM
... andere optie: tandheugels en tandwielen als "hefboom" gebruiken

Lijkt me een goeie oplossing: tandheugel en wormwiel, aangedreven door stappenmotor voor exacte positionering?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, de barelen op NEEB, zijn die ook per motor bewegend, of gewoon statisch. In jouw NEEB draadJE (om niet draaaaaaaad te zeggen) vind ik het niet terug hoe je de aandrijving gedaan zou hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy


SuSke

Citaat van: Gerolf op 22 augustus 2017, 11:30:16 AM
Je kan de slag van een lineaire servo toch met een hefboom vergroten?
Bareel parallel aan de servo-beweging, en het steunpunt dichter bij je servo dan bij de bareel ...


Dan krijg je een "omgekeerde" sinusvormige beweging.
Sneller in het begin en einde van de beweging dan  in de middenpositie omwille van de vergrote hefboom op de uiteinden tov de middenpositie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eddy

Dag Michiel,
kijk nog eens,zou verzonden zijn.

Steam.N

Citaat van: Michiel op 22 augustus 2017, 11:42:47 AM
Jean, de barelen op NEEB, zijn die ook per motor bewegend, of gewoon statisch. In jouw NEEB draadJE (om niet draaaaaaaad te zeggen) vind ik het niet terug hoe je de aandrijving gedaan zou hebben.

Michiel, ik had het plan om ze te bewegen, maar heb het niet uitgevoerd wegens tijdsgebrek.
Een staaldraad zou de rolbareel verbonden hebben aan een tandheugel, die door een wormwiel zou aangedreven geweest zijn.
Een servo leek me niet ideaal, gezien de beperkte armslag, en de foutieve versnelling (zie opmerking Frans) bij het verlengen van de servo-arm.

Maar het bleef bij plannen ...  ::) :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: SuSke op 22 augustus 2017, 11:47:38 AM
Citaat van: Gerolf op 22 augustus 2017, 11:30:16 AM
Je kan de slag van een lineaire servo toch met een hefboom vergroten?
Bareel parallel aan de servo-beweging, en het steunpunt dichter bij je servo dan bij de bareel ...


Dan krijg je een "omgekeerde" sinusvormige beweging.
Sneller in het begin en einde van de beweging dan  in de middenpositie omwille van de vergrote hefboom op de uiteinden tov de middenpositie.

Dat wil ik betwijfelen. De rotatiesnelheid van de hefboom zal inderdaad niet constant zijn,
  maar aan het andere uiteinde van de parallel geplaatste bareel zet dat zichzelf recht ...

Je kan het steunpunt van de hefboom trouwens ook aan de andere kant van de lineaire servo zetten
  dus in de volgorde: steunpunt - servo - bareel (lijkt me makkelijker om de vergroting uit te rekenen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Je hebt gelijk Gerolf  :-[
De snelheid van de bareel loop inderdaad van stilstand op naar een hogere snelheid in het midden om terug te vertragen aan het andere einde. De hoeksverdraaiing van de hefboom wordt groter per lineaire verplaatsing van de hefboom naarmate je dichter bij de loodrechte uit het draaipunt komt (pff, 't staat er op). Of je het gaat merken, is een andere zaak.

De vergrotingsfactor is eenvoudig te bepalen: (afstand draaipunt-bareel) / (afstand draaipunt-servo). en waar je de servo zet maakt nets uit. Dat volgt gewoon uit de beschikbare plaats.

Je moet wel zorgen dat de hefboom vlot over een haakje aan de servo- en bareelkant kan schuiven, anders gaat het hele boeltje wringen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ondertussen heb ik de ontbrekende wissels ontvangen, en ben ik bezig met het aanleggen van het zuidelijke wisselcomplex van het doorgaand stationsdeel. Elke wissel wordt voorzien van z'n eigen voedingsdraden, en een extra draad om het puntstuk te voeden. Gaten onder de stelbalk worden voorzien om de wisselaandrijving te kunnen plaatsen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)