LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

efl045

#135
Citaat van: Michiel op 05 augustus 2015, 09:13:38 AM
De wisselaandrijvingen had ik ook bovenop willen plaatsen, naast de wissels. Maar de wissels liggen nu een beetje ingesloten tussen opstelsporen en baanrand.
Ik veronderstel dat je de rails toch op geluiddempende platen zult leggen? Dan kun je toch met een stukje verenstaal onder alle rails door dwars over de baan (alle wissels liggen met hun recht gedeelte evenwijdig met de voorkant) makkelijk tot aan de voorkant van de baan geraken en alle servo's (als je die zult gebruiken...) daar netjes naast elkaar plaatsen?

RD25

Citaat van: Michiel op 05 augustus 2015, 11:44:15 AM
Jouw idee om het plan te draaien was briliant, wat meteen veel voordelen meebrengt. Ik broed nog een beetje op de details, nog een paar knelpuntjes. Maar dit plan heeft potentieel. Het moet bij mij nog even doorsudderen om het totaalplaatje te vatten: de technische implicaties, eventuele ontwerpaanpassingen aan het meubel, ... Ik kom er wel uit. Enorm bedankt voor je bijdrage.  ;)

ja, knap werk  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

#137
Traag maar gestaag... Het prille frame van de linker kant van het centrale deel... Beetje bij beetje, dag na dag... Ik kom er wel!  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Je vergat nog: "vijsje na vijsje".

Dar beneden, is dat een vitrinekastje?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Michiel

Inderdaad, stom van mij! ... vijsje na vijsje...  ;D Maar dat is inderdaad de vitrinekast. Gezien deze kamer helemaal ondersteboven wordt gezet door de komst van een nogal plaatsrovend project, is de vitrine in verhuistoestand geraakt, en staat leeg te wachten op een nieuw plek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik kreeg net een negatief bericht van "Archives d'Architecture Moderne", dat ze niets over de architect Gustave Saintenoy in hun bezit hebben. Jammer.

Nog 2 archieven zonder antwoord: NMBS en Rijksarchief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik lees net dat GT-Gleis geen schaal-N flex meer levert tot ergens in de herfst! De machine is in groot onderhoud. Dat is pech, want het is wel het goedkoopste flexspoor (dat ik ken). Ongeveer €3,33 euro per meter, een stuk goedkoper dan de al goedkope €4,00 flex van Peco (code 80). Ik zal dan maar een kleine voorraad Peco bestellen, en hopelijk levert GT-Gleis weer na de proefritten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

Citaat van: Michiel op 06 augustus 2015, 10:49:29 AM
Ik kreeg net een negatief bericht van "Archives d'Architecture Moderne", dat ze niets over de architect Gustave Saintenoy in hun bezit hebben. Jammer.

Nog 2 archieven zonder antwoord: NMBS en Rijksarchief.
Michiel, informeer anders ook eens bij het Brussels Gewest: http://erfgoed.brussels/ontdekken/documentatiecentrum-bso
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

Bedankt voor het idee Steven. Ik heb men vraag per email geformuleerd. Zien of het wat wordt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik kreeg een negatief antwoord van het Rijksarchief. Ze hebben helemaal niets van dit soort informatie, en verwezen me door naar de NMBS en het archief van de gemeente Elsene. Bij deze laatste plaats ik dus weer m'n vraag.

Dus 3 keer 'neen', en nog 3 archieven zonder antwoord: NMBS, Brussel en Elsene. Ik blijf de vingers gekruisd houden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25



Michiel, ik overleg : "+/- 1390mm voor het trein, is voldoende?"  ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

marc goovaerts

Bernard, het is wel N hé. Dus als ik het goed heb, in realiteit 222,4 meter.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

Op het laatste plan had ik (schaal N) 1m750 maximale opstellengte per spoor (en geen 1m390). 1m750 heel redelijk, maar ik zou toch m'n blokken will voorbereiden op een trein van maximaal 2m. Het hangt natuurlijk ook af van of een trein van degelijke lengte een helix op geraakt, maar vroegere testen op mijn instapbaan Saraan wijst uit dat het zou moeten kunnen.

http://www.dailymotion.com/video/x6hsib_saraan-de-klim-met-een-lange-trein_lifestyle
(Trein van 1m40 met 1 stoomloc, en helix van 2.5%)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)